فرهنگ

روایت‌هایی از سروکله زدن معلمان با دانش‌آموزان و تدریس اورژانسی ریاضی را در این 2 کتاب بخوانید


«زندگی پای تخته سیاه» و «معلم خصوصی» روایت‌هایی از معلمانی است که سال‌های سال را در کلاس درس با دانش‌آموزان سروکله می‌زدند و یا به صورت اورژانسی ریاضی را خصوصی تدریس می‌کردند و حتی شغل ثابت دوم‌شان هم تدریس است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، «زندگی پای تخته سیاه» مجموعه‌ای شامل یکصد‌واندی روایت یا داستان کوتاه است که به لحاظ تاریخی به ترتیب و از نظر موضوعی متفاوتند و همگی حول محور آموزش و پرورش هستند.

این کتاب از دل یک معلم برخاسته و به امید بهبود سیستم آموزشی نوشته شده است. «زندگی پای تخته‌ سیاه» شرح حال معلمی است که گاهی به نقش مؤثر و موفقیت‌هایش بالید و گاهی هم عزادار ضعف‌ها و ناتوانی‌هایش در رفع در رفع اشکال‌های سیستم آموزشی شد.

عنوان‌های کتاب نیز با کلاس و درس تناسب دارد و نویسنده به آن‌ها نام‌های «زنگ اول: جست‌وجو»، «زنگ دوم: فراز و فرود»، «زنگ سوم: پایش و پویش» و «زنگ آخر: گذاشتن و گذشتن» داده که هریک شامل دوره‌ای خاص است. دوره اول کودکی و نوجوانی تا شروع معلمی، دوره دوم تدریس در مدارس دولتی جنوب تهران و مدارس غیرانتفاعی تا سفر به انگلستان در مهرماه ۱۳۷۶، دوره سوم خانه‌نشینی و مشاهده چگونگی آموزش در مدرسه ایرانی لندن و مدارس دولتی انگلستان تا تیرماه ۱۳۷۸ و دوره چهارم بازگشت و شروع دوباره معلمی در سه دبیرستان دخترانه غیردولتی تا روزی که نویسنده تدریس را برای همیشه کنار گذاشت را شامل می‌شود.

نویسنده در مقدمه اشاره کرده که هجوم تغییر و تحولات پی‌درپی در دهه ششم زندگی وی را به خروج تدریجی از دنیایی واداشته که سال‌های طولانی در آن به تلاش و تکاپو مشغول بوده و سعی داشته که معلمی توانا و دلسوز برای دانش‌آموزان و مادری تمام عیار برای فرزندانش باشد. دنیایی که در آن اگرچه از بار مسئولیت‌هایش کاسته شده تمایلش به مفیدبودن و موثربودن به قوت خود باقی است. فراغت بال و آرامش خیال دوران بازنشستگی وی را به مرور خاطرات و تجزیه و تحلیل و سبک و سنگین کردن آنچه که بر وی گذشته و یا از وی سرزده مشغول کرد. خاطراتی که به دلیل کم‌حرفی و پرکاری‌اش در طول زندگی، حتی از نزدیک‌ترین کسانش مخفی مانده بود، جان دوباره گرفت و این چنین شد که قصد نوشتن کرد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«برای من هیچ لذتی بالاتر از معاشرت با دانش‌آموزان نیست. نهاد پاک و سالم جوانان و نوجوانان، آنها را از خودخواهی و حسادت و کینه‌توزی دور می‌دارد و رفتارها و محبت‌های آنها انرژی مضاعفی را به من بازمی‌گرداند.»

کتاب دیگری هم از این نشر با موضوع معلم و کلاس منتشر شده است که عنوان «معلم خصوصی» را دارد. روایتی از یک خانم است که سال‌های طولانی شغل ثابت دوم‌اش تدریس خصوصی ریاضی بوده است.

گیتی باقری در مقدمه این کتاب می‌نویسد که مطالعه یک کتاب سبب شده ناگهان به علم ریاضی و روابط منطقی میان اعداد علاقه پیدا کرده است. سال‌های بعد او به راهنمای بسیاری از اعضای فامیل برای حل مسائل مشکل ریاضی تبدیل می‌شود. در دانشگاه ریاضی می‌خواند و سالیان فراوان در دانشگاه و جلسات خصوصی به تدریس ریاضی مشغول بوده است. او همیشه با یک سوال مشابه مواجه بوده است که این معادلات و فرمول‌های سخت چه ارتباطی با زندگی واقعی آدم‌ها دارد و به درد کجای زندگی آن ها می خورد. حالا او پس از تمام این سال‌ها تدریس با روایت اتفاقات آن دوران می‌خواهد به همین سوال پاسخ دهد و نشان دهد ریاضی چگونه وارد دنیای واقعی می‌شود و بر اتفاقات زندگی تاثیر می‌گذارد. این کتاب مشتمل بر دوازده روایت مختلف است که هر کدام به نام یک ماه سال نامیده شده است. این کتاب توسط نشر جام جم در زمستان ۱۴۰۱ منتشر شده است.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:
«عدد پی عددی بی‌الگو است که در شکل‌گیری الگوهای دیگر نقش مهمی دارد. این عدد در ریاضی نشان‌دهنده نسبت محیط یک دایره به قطرش است. یکی از عجیب‌ترین و مرموزترین اعداد جهان است که هنوز کسی نتوانسته به رمز و راز آن پی ببرد با محاسباتی که تاکنون بر روی این عدد انجام شده هیچ کس نتوانسته به انتهایش برسد و به نظر می‌رسد یک سیاه چاله علمی است که هیچ انتهایی ندارد.»

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا