فرهنگ

روایت مستند مقابله دولت سیزدهم با کرونا منتشر شد

توسط اداره کل پژوهش و اسناد نشر جمهور ایران؛

کتاب «جان ایران» توسط هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) با نظارت ایوب نصیری و سعید نجبا توسط اداره کل پژوهش و اسناد نشر جمهور ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «جان ایران» توسط هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) با نظارت ایوب نصیری و سعید نجبا به‌تازگی توسط اداره کل پژوهش و اسناد نشر جمهور ایران منتشر شده است. این کتاب روایتی مستند از مقابله دولت سیزدهم با همه گیری کرونا است.

کتاب «جان ایران» در قالب چهار بخش از جمله اصول و رویکردهای دولت سیزدهم در مقابله با کرونا، روزشمار مدیریت بحران کرونا در دولت سیزدهم، راهبردهای دولت سیزدهم در مقابله با کرونا و اقدامات ویژه در مقابله با کرونا مطالبی را جمع آوری کرده است.

از آنجایی که دولت سیزدهم در میانه شیوع گسترده موج پنجم کووید ۱۹ و در اوضاع بسیار نامساعدی از مدیریت کرونا روی کار آمد. کمبود دارو و اقلام مورد نیاز همچون سرم، کمبود برخی اقلام تجهیزاتی و بیمارستانی، صف‌های طولانی و شلوغی مراکز واکسیناسیون، سلب اعتماد بخشی از مردم نسبت به دولت و ایجاد نگرشی منفی به حاکمیت با این نگره که در واردات واکسن کوتاهی صورت گرفته و عملاً جان مردم به خطر افتاده است، روایت گر بحرانی در مدیریت بحران کرونا بود. اینها از جمله مسائلی بود که دولت سیزدهم تلاش کرد در زمانی اندک بخشی از آنها را سامان دهد و مسیر جدیدی را آغاز کند. نخستین گام در این مسیر ارزیابی مسیر طی شده بود که در مدت کوتاهی «طرح جامع ساز و کارهای مقابله با کرونا» تدوین و آغازی برای تحولات در مقابله با کرونا شد. این طرح در دل خود بسیاری از پیشنهادهای ساختاری و عملیاتی را جای می‌داد.

در ادامه دولت تلاش کرد به مقابه ویژه با موج پنجم که در آن شمار جان باختگان روزانهدر بدترین حالت به حدود ۷۰۰ نفر و آمار ابتلاء فقط در تهران به حدود ۱۰ هزار نفر رسیده بود، بپردازد. در این اوضاع کشور با مشکلات جدی در تأمین دارو و برخی اقلام همانند سرم مواجه بود که با پیگیری‌های صورت گرفته بسیاری از نگرانی‌های مردم برطرف شد. علاوه بر این، در زمینه واکسیناسیون که در دولت دوازدهم با بهانه‌هایی به صورت محدود انجام گرفته بود، طی مدت کوتاهی چند ده میلیون دُز واکسن به کشور وارد شد و میزان تزریق روزانه از چند صدهزار دُز در روز به حدود دو میلیون تزریق رسید. همه اینها با لحاظ این رویکرد صورت گرفت که با مهار کرونا، زندی مردم به حالت عادی بازگردد. با کنترل موج پنجم، عملاً زندگی تا حدی به روال عادی بازگشت و دولت تلاش کرد مدارس و دانشگاه‌ها را با رفع نگرانی‌ها و اقناع افکار عمومی بازگشایی کند. بازنگری در محدودیت‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی دستور کار ستاد ملی کرونا بود که تلاش شد با توجه به اقتضائات و شرایط روز، محدودیت‌ها بازنگری و تعدیل شود.

تقویت و بازطراحی طرح شهید سلیمانی و غربالگری فعال بیماری و همچنین استقاده از ظرفیت هوشمندسازی از دیگر اقدامات قابل توجه دولت مردمی بوده است. در این زمینه با محوریت وزارت کشور، «سکوی هوشمند مدیریت بیماری‌های همه گیر» طراحی شد و تلاش شد هرچه بهتر با اعمال محدودیت‌های هوشمند، زندگی مردم به روال عادب یازگردد و در عین حال از شیوع بیماری جلوگیری شود. علاوه بر این، رسیدگی به کادر درمان که در صف اول مقابله با بیماری کرونا حضور داشتندف جزو اولویت‌های دولت قرار گرفت و تلاش شد معوقات آنها در کمترین زمان ممکن پرداخت شود. از این رو، از روزهای ابتدایی آغاز فعالیت دولت سیزدهم پرداخت مطالبات آنها پیگیری شد تا مدافعان سلامت در شرایط مساعدتری خدمت رسانی کنند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«واکسن ها از خریداری تا تزریق مراحل مختلفی را اعم از خرید، واردات، حمل و نقل، انبارداری و تزریق طی می‌کنند. وزارت بهداشت در هر مرحله این فرایندها را رصد می‌کند تا واکسن سالم و ایمن و به اندازه نیاز به دست مردم برسد. در این زمینه غیر از بررسی سلامت ویال های واکسن، در توزیع آنها نیز ساز و کار مناسبی تعبیه و در نظر گرفته شد. با توجه به محدودیت تعداد واکسن‌ها، دولت سیزدهم برنامه‌ای تنظیم کرد تا واکسن اختصاص یافته به هر استان، متناسب با نیاز آن باشد؛ چراکه بیم آن می‌رفت واکسن‌ها در برخی استان‌ها ذخیره وانبار شود و سایرین از نعمت واکسن محروم شوند به همین دلیل ذخیره و انبار واکسن صرفاً در مراکز استان‌ها انجام می‌شد و تخصیص استانی صرفاً بر حسب نیاز هر استان و توسط استانداری‌ها صورت می‌گرفت.»

این کتاب در ۱۵۴ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه عرضه شده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا