فرهنگ

سردبیر «حرفی نو»: تلاش می‌کنیم هم شکل نویی داشته باشیم هم حرفی نو


محمود جوانبخت نویسنده و مؤسس پایگاه خبری ـ تحلیلی «حرفی نو» درباره این رسانه گفت: حرفی‌نو در فرم به پسند مخاطب توجه جدی دارد و اصرارمان این است که بیشتر از هر چیز از قالب تصویر و صوت استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کمتر از یک ماه است که یک پایگاه خبری با نام «حرفی نو» آغاز به کار کرده است و فضای رسانه‌ای و ادبی کشور را پوشش می‌دهد. تفاوتی که این پایگاه خبری دارد، مؤسسش است. مؤسس «حرفی نو» محمود جوانبخت، رمان‌نویس، روزنامه‌نگار، مستندساز و نویسنده آثاری چون «زخم روی زخم»، «گزارش اندوه» و ادبیات دفاع مقدس است که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

 

یادداشت تصویری محمد حقی مدیر انتشارات کتابستان معرفت

حرفی‌نو! از همین اسم رسانه شروع کنیم. این پایگاه خبری چه حرف نویی برای مخاطبان دارد؟

اگر بخواهم ادعای بی‌اساس نکنم، باید بگویم این اسم‌گذاری کمی شبیه اسم‌گذاری روی آدم‌هاست. مثلاً ما اسم یکی از اولیای خدا را روی  فرزندمان می‌گذاریم به دو دلیل. اول از باب ارادت و دوم به امید این‌که فرزند ما هم مثل آن عزیز، انسان نیک و شایسته‌ای شود.

ما هم از باب ارادت به «حرف نو» که گفت «نو را حلاوتی دیگر است» و هم از این جهت که بگوییم امید و آرزوی ما این است که حرفی نو بزنیم، اسم این پایگاه خبری ـ تحلیلی را گذاشتیم حرفی‌نو. در همین دو ـ سه هفته‌ای هم که فعالیت پایگاه شروع شده، هم در محتوا و هم در فرم تلاش کردیم حرف‌های نویی بزنیم.

 چه ضرورت یا نیازی به این رسانه بود؟ چرا به این نتیجه رسیدید که باید رسانه‌ای برای فرهنگ و ادبیات و هنر و رسانه تأسیس کنید؟

نیاز به رسانه‌ای مثل حرفی‌نو ریشه در نیاز انسان به دانستن و آگاهی دارد. اما مشخصاً فرهنگ و به تبع آن ادبیات و هنر نقش اساسی در زندگی انسان دارند، در حالی که اساس توجه ما مردم اعم از دولت‌مردان و خود ما شهروندان بیشتر به نیازهای بیولوژیکی است.

به گمانم هر چه در عرصه‌ فرهنگ و هنر و ادبیات تلاش کنیم و برای آن زحمت بکشیم باز هم کم است. البته تلاش و فعالیت در این عرصه‌ها کمی سخت و پیچیده است. اولین سختی این است که تلاش شما متریک و قابل سنجش نیست. بر خلاف حوزه‌های دیگر  مثل فنی و اقتصادی نمی‌توان اثرگذاری فرهنگی را اندازه گرفت.

سختی دیگر کار این است که دیر بازده است. یعنی زمان می‌برد تا یک حرکت و کار فرهنگی درست و خوب به نتیجه برسد. جامعه و حکمرانی در کشور ما عجول است و همه دنبال کار زود بازده هستند. مثلاً برگزاری مراسم و جشنواره و کف و سوت و اجرای موسیقی را ترجیح می‌دهند به تلاش و حمایت از خلق یک اثر ادبی خوب. سختی دیگر عدم درک دقیق و صحیح مدیران و تصمیم‌گیران از فرهنگ و هنر و ادبیات است.

چه کارهایی در نظر دارید انجام دهید تا حرفی‌نو رسانه‌ تأثیرگذاری شود؟ 

برای تاثیرگذاری، هم به محتوا و هم فرم به صورت جدی باید توجه کرد. در حرفی‌نو تلاش‌ ما این است که در فرم به پسند مخاطب توجه جدی کنیم و با قالب‌های تازه‌ای محتوا را پیش روی مخاطب قرار دهیم. اصرارمان این است که بیشتر از هر چیز از قالب تصویر و صوت استفاده کنیم. در تولید محتوا هم تلاش‌مان اطلاع‌رسانی صادقانه و البته بی‌تعارف است. 

برای حرفی‌نو نقد چه‌قدر جدی است؟ و چه‌قدر به این عرصه وارد خواهید شد؟ 

نقد برای‌مان بسیار جدی است. شخصاً این‌گونه فکر می‌کنم که در غیاب نقد جدی و فراگیر است که به‌نوعی دچار هرج و مرج مدیریتی و هدر رفت سرمایه‌‌های مادی و انسانی هستیم. راستش اگر به‌موقع و منتقدانه و درست و اصولی عرصه‌ فرهنگ رصد شود، می‌شود جلوی بسیاری از رفتارهای غیرمنطقی، سلیقه‌ای و بی‌اثر را در عرصه‌ فرهنگ گرفت. رسانه‌ پویا باید چشم و گوش مردم باشد. در حرفی‌نو بنا را بر این گذاشته‌ایم که منصفانه نقد کنیم. البته فقط به نقد مدیریت فرهنگی نخواهیم پرداخت. نقد و بررسی آثار ادبی، هنری هم از اهداف حرفی‌نو است.


محمود جوانبخت، نویسنده و مؤسس پایگاه خبری حرفی نو

این‌طور که من از محتوای سایت فهمیدم، به عرصه‌های دیگری غیر از خبر و نقد هم می‌خواهید بپردازید. درست است؟

بله، در کنار اطلاع‌رسانی و خبر و نقد، مطالب جذاب و تاثیرگذاری هم تدارک دیده‌ایم که به درک و فهم مخاطب از فرهنگ و هنر و ادبیات کمک می‌کند. مثلا «پرسه» که به‌زودی در حرفی‌نو منتشر خواهد شد، پادکست روزانه‌ای است که فضای فرهنگ و ادبیات و هنر در دهه‌‌های گذشته را روایت خواهد کرد. 

از موضوعات مهم دیگری که قصد داریم از ابتدا به صورت جدی به آن بپردازیم، وضعیت رسانه و تشریح و توصیف این وضعیت است تا بتوانیم به نقد جدی رسانه در ایران امروز وارد بشویم. به گمانم هیچ معضل و مشکلی حل نخواهد شد در این زمانه مگر این‌که رسانه‌های اثرگذار و پویا و فعالی داشته باشیم. رسانه‌های آزاد و صریح و دقیق.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا