فرهنگ

شالویی درگذشت عبدالله انوار را تسلیت گفت

با صدور پیامی؛

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با صدور پیامی درگذشت سیدعبدالله انوار را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با صدور پیامی درگذشت سیدعبدالله انوار متن پژوه و چهره ماندگار نسخه شناسی و ریاضیات قدیم را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ ثمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ

درگذشت استاد سید عبدالله انوار؛ متن پژوه، ریاضیدان، فلسفه پژوه و تهران‌شناس برجسته کشور را به خانواده، شاگردان و جامعه علمی کشور تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

فعالیت‌های پژوهشی و آثار ماندگار علمی این استاد فقید و چهره ماندگار نسخه شناسی ایران همواره به مثابه چراغ راه استادان و پژوهشگران متون کهن ایرانی – اسلامی است و یاد و نام این محقق گرانقدر همیشه زنده و جاودان خواهد بود.

اینجانب رحلت جانگداز آن مرحوم را به عموم ملت علم و فرهنگ دوست ایران تسلیت عرض نموده، برای آن عزیز سفرکرده علو درجات از درگاه باری تعالی خواستارم.

خداوند روح آن فقیدِ سعید را با روح اولیا و اوصیا محشور فرماید.

محمود شالویی

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»

گفتنی است استاد سیدعبدالله انوار‬ نسخه‌شناس، تهران‌پژوه، مورخ، ادیب و منطق‌دان پس از یک دوره بیماری و درمان در بیمارستان به منزل خود بازگشته بود که امروز- پنجشنبه (۱۸ اسفند) در ۹۸ سالگی در منزل شخصی خود درگذشت.

نسب خانواده انوار به فقیه نامدار عصر صفوی سید نعمت‌الله جزایری می‌رسید و نام خانوادگی انوار نیز از کتاب وی انوار نعمانیه گرفته شده است. مادرش دختر عموی میرزا علی خان امین‌الدوله بود.

استاد انوار‬ از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران بود. وی همچنین ریاضی‌دان، منطق دان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، حقوقدان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس، متخصص متون کهن و در یک کلام جامع معقول و منقول بود.

زنده‌یاد انوار بیش از ۲۰ سال ریاست بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران را برعهده داشت و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرد و مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه بود.

آن مرحوم دارای تصحیحات بسیاری است که از مهمترین و مشهورترین آنها «جهانگشای نادری» است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا