فرهنگ

شماره جدید سروش با پرونده‌ای درباره تاریخ شفاهی منتشر شد

دکه نشریات؛

شماره جدید مجله سروش با پرونده‌ای درباره تاریخ شفاهی با عنوان «روایت فردی برای رسیدن به گذشته جمعی» منتشر شد و روی دکه نشریات آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره هزار و ۷۲۶ نشریه سروش به‌تازگی منتشر شده و روی دکه نشریات آمده است. این‌شماره از مجله مذکور در پرونده ویژه ای با عناوینی همچون کارکرد تاریخ شفاهی در تدوین تاریخ محلی، مسیر متفاوت تاریخ نگاری و تاریخ شفاهی، تاریخ شفاهی و ذوق هنری نویسنده، تعامل پژوهشگر و راوی در تاریخ شفاهی، نوری که تاریخ بر ما می‌تاباند، تاریخ شفاهی در قاب، راستی و ناراستی در تاریخ شفاهی، پروژه تاریخ شفاهی، از آغاز تا پایان، رهنمودهایی برای تولید تصویری تاریخ شفاهی به سابقه تاریخ شفاهی پرداخته است.

از بخش‌های دیگر این نشریه می‌توان به ارتباطات و رسانه، فضای مجازی، رادیو و تلویزیون، جامعه، فرهنگ و هنری و معرفی کتاب‌های سروش اشاره کرد.

در بخش ارتباطات و رسانه می‌توان به مطالبی همچون هوش مصنوعی، انسان و آینده و گرایش‌های روز در دنیای هوش مصنوعی اشاره کرد. همچنین در بخش فضای مجازی مطالبی با عناوینی همچون بازی‌های رایانه‌ای و اختلالات کودکان، فضای دوم زندگی واقعی منتشر شده است.

رسانه در میانه زمانه در حال گذر، زبان فیلم آموزشی، فرهنگ شفاهی و برنامه سازی رادیویی و امواج و شبکه‌ها در اطراف ما از جمله عناوین مطالبی است که در بخش رادیو و تلویزیون این شماره از نشریه سروش منتشر شده است. همچنین در بخش جامعه، فرهنگ و هنر مطالبی با عناوینی همچون ارکان سیاست‌های توسعه فرهنگی، فرهنگ و جامعه انسانی، شکاف نسلی در ایران و نقدی بر شیوه‌های مرسوم نقد منتشر شده است.

در بخش معرفی کتاب‌های سروش کتاب‌هایی همچون ذهن‌های برنده نوشته سایمون لنکستر و ترجمه مهرداد امان الهی، همه جانبگی دیجیتال نوشته دیوید بولتر و ترجمه مشترک بهاره دربیگی و بابک دربیگی، عصر هوش مصنوعی و آینده انسان نوشته مشترک هنری کیسینجر، اریک اشمیت و دانیل هوتنلاکر و ترجمه پوریا هامونی و نگارش فیلمنامه کوتاه نوشته ویلیام اچ. فیلیپس و ترجمه عباس اکبری و علیه رژیم غذایی نوشته مشترک اران سگال و اران لیناف و او آدامسون و ترجمه کمیل سوهانی معرفی شده است.

در بخشی از این نشریه آمده است؛

دانش افزایی سودمند و هدفمند بوده و مطالعه و کتابخوانی را از ضروریات برنامه‌های حیاتی خود بر شمرده‌اند، چراکه افراد هر جامعه زمانی به این ضرورت فرهنگی بها داده و آن را جدی بگیرند در رشد و پیشرفت جامعه تأثیرگذار و در تربیت نسل‌های امروز و فردای جامعه نقش سازنده‌ای را عهده دار خواهند بود.

از مهم‌ترین تأثیرات فرهنگ کتاب خوانی بر فرهنگ جامعه باید گفت؛ در یک جامعه که افراد آن اهل مطالعه هستند، مردم و مسئولین به تفاوت اندیشه، به ساختار، رویه، قانون، آئین نامه اعتقاد دارند و حقوق شهروندی را رعایت می‌کنند، مردم حق داشتن تشکل و سوال کردن دارند. در همین راستا صاحبان اندیشه معتقدند که ملت‌هایی که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین آنان رواج بیشتری داشته، توانسته‌اند فرهنگی به مراتب ماندگارتر و پویاتر از خود بر جای بگذارند و میراث فرهنگی و هویتی دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل‌های بعد انتقال دهند. در این مسیر برنامه ریزی صحیح فرهنگی علاوه بر حفظ هویت ملی و قومی عاملی است که منجر به خودشناسی و ایستادگی در مقابل هجوم فرهنگ‌های دیگر می‌شود و به حفظ فرهنگ خودی می‌انجامد.

در بخش دیگری از این نشریه آمده است؛

بدون شک بر مرور خاطرات، فوایدی مترتب است و گرنه اهمیت تذکار تاریخی که در آن پندآموزی و رازآموزی توأمان وجود دارد و انسان مکرر به آن سفارش شده است زیر سوال می‌رود و آن عبارت است از اینکه در این حالت هر واقعه‌ای که در زمان مشخص تاریخی رخ می‌دهد، واقعیتی اصیل را زنده می‌کند که در زمان آغازین رخ داده است و اعاده آن واقعیت در تبیین و تدوین معتقدات انسانی که راهبر فعالیت‌های مردمی هر عصر و دوره‌ای است و اعتلا بخشی به آن معتقدات و حفاظت از اصول اخلاقی و حاکم کردن آنها بر انسان‌ها بسیار مؤثر است. به عبارت دیگر هر واقعه‌ای معرف و ترجمان واقعیتی اصیل‌تر، بزرگ‌تر و از لحاظ معنی، غنی‌تر از واقعیت حال محسوب می‌شود که آن واقعیت چون به ریشه و اصل وقایعی که در پی می آیند، ارجاع دارد، می‌تواند همه فعالیت‌ها و حتی سرنوشت بشر را تعیین و مقدر کند.

این‌مجله با ۶۴ صفحه و قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا