فرهنگ

شماره کتابخانه‌های نهادی تهران به ۱۷۵ باب رسید

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران می‌گوید شماره کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه‌ها در تهران، طی یک‌سال گذشته به ۱۷۵ باب رسیده است.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: یک سال و نیم از انتصاب علیرضا زندوکیلی به‌عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران می‌گذرد. این‌بازه زمانی بهانه خوبی برای بررسی کارنامه یک‌مدیر فرهنگی است. به‌همین‌دلیل سراغ وی رفتیم تا کارنامه و عملکردش در اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران را بر اساس ۵ شاخص توسعه فضا، منابع اطلاعاتی، تعداد عضو، میزان امانت کتاب و انجام برنامه‌های ترویجی را بررسی و مرور کنیم.

زندوکیلی در ابتدای گفتگو با اشاره به شاخص توسعه فضای کتابخانه‌های عمومی گفت: در این شاخص طی یک‌سال گذشته با افتتاح کتابخانه عمومی شهید احسان سلیمانی در روستای علی آباد قشقایی شهرستان ورامین و بازگشایی کتابخانه عمومی جلال آل احمد در اسلامشهر تعداد کتابخانه های عمومی نهادی استان به ۱۷۵ کتابخانه رسید.

وی ادامه داد: اداره کل کتابخانه های عمومی استان برای ایجاد فضاهای مورد نیاز جهت ارائه خدمات جدید کتابخانه ای و فرهنگی و نهادینه کردن لذت کتابخوانی خصوصاً در بین کودکان و نوجوانان در کتابخانه های تحت پوشش تلاش کرد تا تسهیلاتی فراهم کند که افتتاح کتابخانه عمومی هدهد سفید به عنوان اولین کتابخانه ویژه کودکان و نوجوانان در استان تهران با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی ماندگار در این حوزه بود. کودکی مهم‌ترین و مؤثرترین دوران زندگی آدمی است و خواندن در این دوران باعث می‌شود علاوه بر رشد فرهنگی، کودک به مطالعه به عنوان فعالیت روزانه عادت کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: در کتابخانه هدهد سفید به صورت مستمر و هفتگی کارگاه‌های متنوعی برگزار می‌شود و مسئول و کتابداران این کتابخانه با تعامل مستمر و سازنده با مدارس و مهدکودک‌های همجوار جهت معرفی کتاب، آشنایی دانش آموزان با کتابخانه، برگزاری مسابقات کتابخوانی و قصه گویی اقدام نموده‌اند. ویژه برنامه هدهد سفید و پخش آن از شبکه پویا در این کتابخانه در حال ضبط است. با راه اندازی کاروان‌های کتابخوانی با محوریت کتابخانه های سیار در میادین اصلی و مراکز پرتردد استان همچون میدان هفت تیر، برج میلاد و روستاهای فاقد کتابخانه؛ خدمتگزار فرهنگی مردم شریف و با اصالت این استان باشیم. تعداد عضویت ثبت نام شده در کتابخانه‌های عمومی استان با رشد ۱۲.۱۹ درصدی در یک سال گذشته از ۱۶۲ هزار و ۹۶۹ نفر به ۱۸۲ هزار و ۸۳۶ نفر رسیده است؛ بیش از ۳۱.۴۷ درصد این اعضا، کودکان و نوجوانان هستند.

زندوکیلی گفت: کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان با رشد ۵.۱۶ درصدی در یک‌سال گذشته به ۳ میلیون و ۸۸ هزار و ۲۴۴ نسخه رسیده است. با توجه به اینکه امکان خرید منابع با توجه به بودجه سازمان محدود است، اداره کل کتابخانه های عمومی استان با هدف جبران کمبود منابع کتابخانه ای خود برای ترویج فرهنگ اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی تلاش مستمر دارد. در این راستا با اجرای پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی» در یک‌سال گذشته تعداد ۳۲۳۶۱۱ نسخه کتاب به کتابخانه های عمومی استان اهدا شد. که از این تعداد ۶۶۲۴۸ نسخه در خود کتابخانه های استان ثبت شده‌اند و مابقی به مرکز مبادله استان ارسال شده است.

وی افزود: طبیعتاً اهدای کتاب علاوه بر برکات معنوی برکات مادی نیز دارد، صرفه‌جویی‌های مالی که از خلال این اهدای کتاب در سازمان‌ها، نهادها و مدارس می‌شود قابل توجه است؛ بر این اساس مرکز مبادله کتاب استان تهران در طول یک‌سال گذشته به ۶۵ مراجعه‌کننده پاسخ داده و در پی مکاتبات صورت گرفته از سوی مدارس، مساجد و سازمان‌های کشور در خصوص تجهیز و به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌ای، تعداد ۵۸ هزار و ۹۲۴ نسخه کتاب در یک‌سال گذشته از سوی این اداره‌کل اهدا کرده‌ایم که معادل ریالی این کتاب‌ها قریب ۲ میلیارد و ۶۲ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران در ادامه گفت: رشد ۲۵ درصدی برنامه‌های ترویجی از قبیل نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتابخوانی، نشست‌های کتاب خوان، نشست‌های معرفی کتاب و قصه گویی از جمله تلاش‌های این نهاد برای ترغیب عموم مردم به خوانش کتاب‌های موجود در قفسه کتابخانه های عمومی استان تهران است. امروزه کتابخانه‌های عمومی وظیفه مهم آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و زمینه‌سازی مناسب برای ارتقای سرانه مطالعه و ترویج کتابخوانی و تحقق عدالت در دسترسی به کتاب و کتابخانه را برعهده دارند و طی یک‌سال گذشته تلاش شده کتابخانه به عنوان مهم‌ترین رکن ساختاری نهاد با اجرای برنامه‌های متنوع، خلاقانه و فعالیت جهادی میزبان علاقمندان کتاب و کتابخوانی در تمام رده‌های سنی باشد.

زند وکیلی گفت: ویژه برنامه‌های متنوعی همچون نخستین سوگواره استانی چاوشی خوانی، شعرخوانی و روایتگری عطش عشق به مناسبت هفته دفاع مقدس، دومین دوسالانه ملی قصه گویی با عنوان نهال امید، مسابقه بزرگ کتابخوانی همسفر تا بهشت به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، نخستین دوره مسابقات سالانه نقالی، محفل قرآنی مشکات فردوس ویژه بانوان، ویژه‌برنامه عقیق سرخ به مناسبت سومین سالگرد سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، نشست رونمایی مجموعه شعر «شام اود» با حضور علیرضا قزوه سراینده اثر، ویژه برنامه عاشورات همزمان با دهه دوم ماه محرم با حضور مسئولین ملی و استانی و اهالی فرهنگ و ادب، محافل شعرخوانی با حضور شاعران برجسته کشوری از جمله ۹۰۰ برنامه فرهنگی ترویجی در یکسال گذشته بود که با حضور پرشور مردم کتاب‌دوست پایتخت برگزار شد و ضمن اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی، شاهد رونق کتاب و کتابخوانی در بین علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در استان بودیم. ویژه برنامه کبوترانه همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) و فرشته‌های سرزمین من با حضور پرشور اعضای دختر کتابخانه های عمومی شهر راستا با هدف ترغیب و تشویق اعضای کودک و نوجوان کتابخانه ها به کتابخوانی برگزار شده است.

وی افزود: این نهاد ضمن معرفی کتابخانه ها و خدمات فرهنگی ترویجی به برپایی غرفه در مناسبت‌های مختلف از جمله اربعین در آئین پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی از میدان امام حسین (ع) تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس، مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر و سی امین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم پرداخته است. همچنین با توزیع بیش از یک هزار اقلام تبلیغاتی مختلف دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران ادامه داد: تفاهم نامه‌ای با ادارات و سازمان‌ها همچون اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اداره‌کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کتابخانه و موزه آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) و اداره کل ورزش و جوانان استان تهران با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و لزوم فراهم کردن بستر مطالعه برای عموم اقشار جامعه و تولید فکر و افزایش معلومات عمومی و گسترش تعاملات فرهنگی منعقد شده است. کارگاه‌های متنوع آموزشی همچون کارگاه‌های آموزشی هوش مالی ویژه کودکان با محوریت قصه گویی با حضور اعضای فعال کودک و نوجوان در کتابخانه هدهد سفید شهر تهران برگزار شد. در این کارگاه‌های آموزشی و قصه محور تلاش شد تا با تقویت هوش مالی کودکان از طریق قصه گویی و پرسشهای کنجکاوانه و ترغیب کودکان به تفکر عمیق و خلاقانه و نوآور گامی در جهت پرورش نسلی کارآفرین برداریم.

زندوکیلی گفت: کارگاه‌های آموزشی ساخت کتاب از کارگاه‌های آموزشی دیگری بود که در کتابخانه هدهد سفید برگزار شد. در این کارگاه کودکان با انواع کتاب‌ها، اشکال مختلف کتابسازی، نویسنده و طراح و ویراستار و تصویر گر، نحوه طراحی صفحات و صفحه آرایی، صحافی و منگنه کردن یا دوخت و معرفی شیوه تزئین خلاق و توجه به رنگ آمیزی و تصاویر آشنا شدند. اعضای کودک کتابخانه پس از سپری کردن دوره‌های مهارتی به ساخت کتاب نوشته شده خود پرداختند و در پایان نمایشگاهی از آثار برپا شد. برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با مفاهیم کارآفرینی، رشد و توسعه کارآفرینی کمک به کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی نیز در شهرستان ملارد از دیگر اقدامات صورت گرفته در بخش حمایت از کسب و کارهای کوچک بود. در این کارگاه علاوه بر آشنایی با مراحل رشد و توسعه کارآفرینی، مراحل دریافت وام و تأسیس شرکت‌های تعاونی برای بانوان تبیین و در پایان این کارگاه نمایشگاهی از کسب و کارهای کوچک بانوان کارآفرین شهرستان برپا شد که مورد استقبال مسئولین و مردم شریف شهرستان ملارد قرار گرفت.

وی در پایان از بازگشایی کتابخانه دانشجو به عنوان اولین مرکز کتابخانه ای و فناورانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و ۲۴ پروژه کتابخانه‌ای در دست ساخت، بازسازی کلی، تعمیر و تجهیز تا پایان سال جاری خبر داد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا