فرهنگ

شماره ۱۸۱ «آزما» روی پیشخان آمد

دکه نشریات؛

شماره ۱۸۱ ماهنامه فرهنگی، اجتماعی «آزما» ویژه خرداد ۱۴۰۳ منتشر شد و روی پیشخان مطبوعات آمد.

به گزارش خبرنگار مهر؛ شماره ۱۸۱ ماهنامه فرهنگی، اجتماعی «آزما» ویژه خرداد ۱۴۰۳ به تازگی منتشر شده و روی پیشخان مطبوعات آمده است. یکی از پرونده‌های اصلی این‌شماره مجله مذکور، «همه هستی ما ایران است» است.

منصوره اتحادیه، مسعود بهنود، محمد جعفر قنواتی، اسدالله امرایی، علی اکبر عبدالرشیدی، محمود ظریفیان، سرمد قباد، مهتاب خسروشاهی، مهسا ملک مرزبان، زهره زنگنه، سید علی کاشفی خوانساری، علی آنی زاده، فاطمه عظیمی فرد، میهن صداقت پیشه، حسن پناهیان، علی آذری ارقون، مهری موید محسنی، آکی هیکواوکامورا، خوسه ارناندس دیاس، پرسیوال اورت، ونسا نورپ ازجمله نویسندگانی هستند که در این‌شماره از مجله مذکور مطلب دارند.

«روایت مه آلود از زندگی تا جنگ»، «قاچاق اسلحه در خلیج فارس»، «لقمه‌هایی که اشتهای مغز را کور می‌کنند» و «فرهنگ مردم را قطب زاده تعطیل کرد!» از جمله عناوین مطالب این ماهنامه هستند.

در بخشی از این ماهنامه و در مطلبی با عنوان «پاتوق با یاد آن روزها…» می‌خوانیم:

ما و شهرنشین‌های پیش از ما، اگر پاتوق نداشتیم، گذارمان به شهر نادانان می‌افتاد. تصویری که در ذهن دارم هزاران است. روزگاری رفتم که خانه نیما یوشیج را پیدا کنم. همراه بودم با دو تن عاشق تر از من، بوران و برف آمد، جاده و مسافر و ما را داشت می‌برد. بوران بود. راننده اتوبوسی که ما را برد با دست اشاره کرد برو آن جا. نشان داد دری را چوبی که تنها دری بود که دیوار گلی را نشان می‌کرد. وارد شدیم. امیر آقا اول از همه ما را به کنار اجاق راند و چای گرمی داد و با روی خوش گفت، هرکجا می روید، دو روز این جا میهمان مایید هنرنمایی هم بکنید ها. پیش ما. اضافه کرد به دیدار خانه آقا نیما می روید؟

ما ماندیم و شب شد در آن بوران و برف پربار، در باز می‌شد و مردمانی مانند مجسمه برفی می‌آمدند، هر کس چیزی در دست داشت، شعر خواندیم، قصه گفتند، خاطره آفریدند. بله پاتوق بود. پس باز هم رفتیم، با آدم‌های یوش و اطراف آشنا شدیم، در آن اتاق تاریک گلی، چه روزها نشستیم، از نیما شنیدیم، از همه کسانی که می‌دانستیم. آنجا پاتوقمان شد.

در بخش دیگر این ماهنامه و در مطلبی با عنوان «تناسخی به گونه‌ای دیگر» آمده است:

آلیس آن منرو، زاده دهم ژوئیه ۱۹۳۱ نویسنده داستان کوتاه کاناداست که سال ۲۰۱۳ جایزه نوبل ادبیات را نخستین بار در حوزه داستان کوتاه از آن خود کرد. مونرو نویسندگی را در نوجوانی آغاز کرد. اولین داستانش را در سال ۱۹۵۰ همزمان با تحصیل در رشته زبان انگلیسی و روزنامه نگاری در دانشگاه اونتاریوی غربی منتشر کرد. آلیس در سال ۱۹۵۱ دانشگاه را رها و با همکلاسی اش، جیمز مونرو، ازدواج کرد. سال ۱۹۶۳ در شهر ویکتوریا کتاب فروشی مونرو را راه انداختند که هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

آکادمی سوئد پس از سالی همراه با انتقادهای بسیار برای اهدای نوبل به نویسنده ناآشنایی چون مو یان چینی، با اهدای این جایزه به یکی از بزرگان داستان کوتاه اعاده حیثیت کرد. این بانوی نویسنده با داستان‌های کوتاه درخشانش شهرت دارد که تصویری موشکافانه از زندگی روزمره شخصیت‌هایش ارائه می‌کند. پیتر انگلوند دبیر دائمی آکادمی سوئد پس از اعلام نام مونرو به عنوان برنده نوبل ادبیات او را «استاد داستان کوتاه معاصر» توصیف کرد.

این‌مجله با ۷۳ صفحه و قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا