فرهنگ

ضرورت برپایی جشن مشترک نوروز میان ایران و قزاقستان

در دیدار رایزنان فرهنگی مطرح شد؛

علی اکبر طالبی متین در دیدار با آقبوتا ژولداسبکوا، ایرانشناس قزاقی و معاون سابق دانشگاه اوراسیا خواستار برپایی جشن مشترک باشکوه نوروز میان ایرانیان و قزاقستانی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با خانم آقبوتا ژولداسبکوا، ایرانشناس سرشناس قزاقی و معاون سابق دانشگاه ملی اوراسیا دیدار و درباره پیشبرد اهداف فرهنگی میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

محورهای مهمی از جمله تأسیس یک مدرسه مشترک ایرانی قزاقستانی و یک مؤسسه آموزش زبان فارسی در کشور قزاقستان، برگزاری همایش مجازی با حضور اندیشمندان برجسته قزاقی و ایرانی به مناسبت سی‌امین سالگرد روابط فرهنگی دو کشور و جشن نوروز بحث و تبادل‌نظر شد.

طالبی‌متین با اشاره به ملاقات اخیر خود با وزیر علوم و آموزش عالی قزاقستان و به منظور ایجاد تحولی اساسی در رابطه با موقعیت زبان فارسی در قزاقستان، پیشنهاد افتتاح یک مدرسه دوزبانه فارسی قزاقی در مقاطع پیش‌دبستانی تا دبیرستان و یک مؤسسه آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی مستقل در تمامی سطح‌ها را در این کشور ارائه کرد.

وی افزود: بر این اساس و در صورت موافقت دو طرف مبنی بر عملیاتی کردن این طرح لازم است طرف قزاق مکان موردنظر را تهیه و تدارک ببیند و طرف ایرانی نیز طرح، تجهیز مدرسه و اعزام استاد ایرانی را نیز عهده‌دار خواهد بود. این طرح ضمن آنکه فرصتی را جهت آموزش و تبادل دو زبان فراهم می‌آورد، اقدامی مهم و شایسته هم در حوزه علمی و هم در حوزه فرهنگی رقم خواهد زد.

حضور اندیشمندان و ایرانشناسان در سی‌امین سالگرد برقراری روابط فرهنگی ایران و قزاقستان

آقبوتا ژولداسبکوا در سخنان خود به موانع احتمالی در جهت عملیاتی شدن طرح‌های مورد اشاره رایزن فرهنگی ایران، اشاره کرد از جمله آنکه طی کردن روند قانونی و اداری تا زمان به ثمر رسیدن آن، مشمول گذر زمان است اگرچه، دو طرف اظهار امیدواری کردند که در صورت مکاتبه میان وزیران علوم و آموزش عالی دو کشور می‌توان این طرح را در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه رساند.

وی همچنین با اشاره به نزدیک بودن سی‌امین سالگرد برقراری روابط فرهنگی میان ایران و قزاقستان ضمن مبارک دانستن چنین رویدادی و جهت ارزش‌گذاری مضاعف بر آن پیشنهاد داد تا همایشی مجازی در همین خصوص و با حضور اندیشمندان و ایران‌شناسان برجسته ایرانی و قزاقی برگزار شود.

جشن آئینی و باستانی نوروز در قزاقستان

آقبوتا ژولداسبکوا در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد انجام مصاحبه‌ای با میرزاتائی ژولداسبکو (پدربزرگش) را که اولین سفیر قزاقستان در ایران و یکی از مهمترین و سرشناس‌ترین ایرانشناسان و ایران دوستان قزاقستانی است، مطرح کرد.

آخرین محور این نشست نیز، برپایی مراسم نوروز به عنوان جشن آئینی و باستانی مشترک با همکاری دو کشور بود که بر اساس آن رایزن فرهنگی کشورمان خواهان برگزاری جشنی باشکوه با حضور و همکاری فعالانه و مقتدرانه هر دو کشور شد.

آقبوتا ژولداسبکوا نیز با استقبال از این پیشنهاد، بار دیگر پیشینه تاریخی دو کشور را دلیلی روشنگر بر مشترک بودن این آئین دانست و کشورهای منطقه را با هر قومیتی یک تمدن واحد و نه کشورهایی مجزا تلقی کرد و بر برگزاری جشنی باشکوه به وسعت یک تمدن کهن تأکید و آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری اعلام کرد.

در این دیدار مقرر شد؛ دو طرف تلاش کنند از تمامی ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده تا مسیر توسعه مناسبات به ظرفیت واقعی نزدیک شود.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا