فرهنگ

عرضه روزنوشت‌های نویسنده ایرانی از جنگ بوسنی در نمایشگاه

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

کاوه ذاکری نویسنده کتاب «محاصره سارایوو» گفت: این کتاب خاطراتم در روزهای جنگ بوسنی و هرزگوین است. در روزهای جنگ روزنوشت‌هایی را به صورت کدگذاری می‌نوشتم تا فقط خودم متوجه آن شوم.

کاوه ذاکری نویسنده کتاب «محاصره سارایوو» در بازدید از نمایشگاه کتاب و غرفه انتشارات سوره مهر در گفتگو با خبرنگار درباره علت حضور ایرانیان در جنگ بوسنی و هرزگوین گفت: اواخر سال ۱۳۷۰ یا همان ۱۹۹۰ میلادی با فروپاشی شوروی و اضمحلال کمونیست به طبع کشورهایی که کمونیستی محسوب می‌شدند فروپاشیدند؛ یکی از این کشورها که در اروپای شرقی هستند یوگسلاوی است که از چند جمهوری تشکیل شده است.

وی افزود: پس از اعلام استقلال جمهوری‌های این کشور؛ جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز ادعای استقلال کرد و با مخالفت ارتش یوگسلاوی مواجهه شد به این ترتیب جنگ شروع شد؛ این جنگ از این جهت که این جمهوری چندملیتی است و دارای ادیان مختلف است پیچیدگی داشت، مسلمانان هم در مرکز این جمهوری بودند و هیچ کشوری در همسایگی‌شان از آن‌ها دفاع نکرد.

ذاکری گفت: اروپای غربی تحمل تأسیس یک کشور مسلمان در چنین نقطه‌ای را نداشت و جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها کشوری بود که به طور رسمی قراردادها و قطعنامه‌های سازمان ملل را به خاطر دفاع از مسلمانان بوسنی زیر پا گذاشت.

نویسنده کتاب «محاصره سارایوو» افزود: این مسلمانان شرایط بسیار بدی داشتند چراکه در آن‌جا یک قتل عام سازماندهی شده شکل گرفته‌بود. مردم ایران و به ویژه رزمندگانی که تازه از جنگ ایران و عراق فارغ شده بودند تحت تأثیر شرایط بد آن‌ها قرار گرفتند و غرورشان جریحه‌دار شده بود و تظاهرات می‌کردند، این مطالبات مردمی به مسئولین منتقل شد و آن‌ها هم بنابر مسئولیت شأن و هم بنابر قانون اساسی برای شرکت در جنگ اقدام کردند.

وی گفت: کتاب «محاصره سارایوو» خاطرات بنده در روزهای جنگ بوسنی و هرزگوین است؛ در روزهای جنگ روزنوشت‌هایی را به صورت کدگذاری می‌نوشتم تا فقط خودم متوجه آن شوم و حالا همان‌ها کتاب «محاصره سارایوو» را تشکیل می‌دهند.

ذاکری با اشاره به اینکه نگارش و چاپ این کتاب هفت سال طول کشیده است افزود: در مورد این جنگ کاری نمی‌شود و هیچ‌کسی دیگر در ایران نیست که از این جنگ دفاع بکند و از آن حرف بزند. همه آن را رها کردند و کسی پیگیر آن نشد. نه کتابی در این زمینه نوشته شد و نه فیلم و مستند خاصی در مورد آن ساخته‌اند.

وی همچنین در پایان به کتاب تازه‌اش اشاره و گفت: کتاب «محاصره سارایوو» زندگی مرا تغییر داد و باعث شد حتی در پایان‌نامه دانشگاهی هم این موضوع را انتخاب کنم. کتاب دیگری هم دارم که یک کتاب پژوهشی در مورد تاریخ حضور ایران در جنگ بوسنی و هرزگوین است چراکه من برای تاریخ می‌نویسم تا برای نسل جوان ثبت شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا