فرهنگ

قزوه و موسوی گرمارودی شاعران جریان‌ساز قرآنی شدند/ حدادعادل: «قرآن» همیشه الهام‌بخش شاعران بزرگ ایران بوده است


رئیس فرهنگستان زبان فارسی گفت: قرآن همیشه الهام بخش شاعران بزرگ این سرزمین بوده است به‌ نحوی‌که کمتر شاعری را می‌شناسیم که شعرش تحت تاثیر قرآن نباشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه جایزه ادبی حافظ که قبلاً با عنوان جشنواره شعر قرآنی شناخته می‌شد، شامگاه جمعه ۲۵‌ فروردین‌ماه، همزمان با آخرین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی محمد مودب، میلاد عرفان‌پور و محمدمهدی سیار از اعضای هیأت علمی این جشنواره و جمعی از شاعران برجسته کشور در سالن اجلاس شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

در ابتدای نشست حدادعادل گفت: مراسم امروز، اختتامیه جشنواره‌ای است که به احترام شاعران قرآنی برپا شده است. با پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد ادبیاتی هستیم که به انقلاب اسلامی تعلق دارد، شعر به واسطه انسانی و اجتماعی بودن، تحول‌پذیر است، این تحول نیز ناشی از تحولات اجتماعی است.

وی افزود: این اتفاق در صدر اسلام نیز رخ داد، چون با آمدن اسلام، شعر از شکل جاهلی خود جدا شده و شکل معنوی به خود می‌گیرد. مثال دیگر انقلاب مشروطه است. در این مقطع تاریخی هم شعر‌های شاعران به طور عیان تحت تاثیر مشروطه است.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ارزش‌ها را تغییر داد، ابراز داشت: با وقوع انقلاب اسلامی ارزش‌ها در شعر جابجا شد، زیرا معنویت و انقلاب در ادبیات به گفتمانی جدی تبدیل شد. برای همین هم شعر بعد از انقلاب با گذشته متفاوت شد. جالب است حتی شعر‌های عاشقانه بعد از انقلاب نیز دارای حریم‌های مشخص شد.

وی ادامه داد: قرآن بالاترین نماینده جهان‌بینی اسلامی است، قرآن همیشه الهام بخش شاعران بزرگ این سرزمین بوده است به‌ نحوی‌که کمتر شاعری را می‌شناسیم که شعرش تحت تاثیر قرآن نباشد.

حداد عادل اظهار داشت: هیچکس در ادبیات فارسی به استادی نمی‌رسد مگر اینکه با قرآن آشنا باشد. مولانا بهترین نمونه در این رابطه است، او در هر ۱۰ تا ۱۵ بیت از اشعارش، از قرآن وام می‌گیرد. حافظ نیز، حافظ قرآن است.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است.

شاعران جریان ساز قرآنی

علیرضا قزوه
علی موسوی گرمارودی

پدیدآورندگان آثار برتر قرآنی

غلامرضا کافی
علی مقدم

شایستگان تقدیر

علیرضا محمدعلی بیگی
فاطمه عارف‌نژاد
علی حسنی
آرش پورعلیزاده

به گزارش فارس، جایزه ادبی حافظ (جشنواره شعر قرآنی) در سال گذشته فراخوان خود را منتشر کرد که در نهایت، بیش از ۳۰۰ شاعر در این رویداد شرکت کرده و آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند. این جشنواره با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا