فرهنگ

قیمت کاغذ نباید وابسته به متغیرهای خارجی مانند دلار باشد

روزی‌طلب مطرح کرد؛

حسن روزی‌طلب گفت: قیمت کاغذ نباید وابسته به متغیرهای خارجی مانند دلار باشد و وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی کتاب باید بخش‌های دیگر اقتصاد نشر مانند کتابفروشی‌ها را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از کتاب سفیر قدس دیروز شنبه ۲۴ اردیبهشت در چهارمین روز سی‌وسومین نمایشگاه کتاب، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

کتاب سفیر قدس، برش‌هایی از خاطرات حسین شیخ‌الاسلام است که توسط راضیه حقیقت و حسن روزی‌طلب نوشته و توسط انتشارات راه‌یار منتشر شده است.

حسن روزی‌طلب روزنامه‌نگار و نویسنده در حاشیه این‌مراسم درباره بازگشایی نمایشگاه کتاب بعد از وقفه دو ساله گفت: بابت برگزاری نمایشگاه کتاب باید از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و شخص وزیر که تلاش کردند، نمایشگاه‌های فرهنگی از جمله قرآن و کتاب، به صورت حضوری برگزار شود، تشکر کرد. برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت حضوری پیام‌آور بازگشت زندگی عادی بعد از گذشت ایام کرونا است. از این جهت خیلی خوب است که نمایشگاه به روند عادی و هر ساله خود برگشته. ضمن اینکه نمایشگاه در این دوره با یکسری افزونه‌ مانند نمایشگاه مجازی همراه است.

وی درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری ادامه داد: این موضوع هم به نفع اقتصاد نشر و هم به نفع ناشران است. امیدواریم که وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی کتاب، بتواند بخش‌های دیگر اقتصاد نشر در کشور مانند کتابفروشی‌ها و شبکه توزیع کتاب را نیز تقویت کند تا کتاب به عنوان مهمترین محصول فرهنگی به صورت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد و یک نظام اقتصادی عادلانه‌ای شکل بگیرد.

این‌نویسنده درباره گرانی کاغذ، کتاب و کاهش قدرت خرید مردم تصریح کرد: در این باره دولت باید مساله کاغذ را به صورت اساسی حل کند، به این معنی که قیمت کاغذ، وابسته به متغیرهای خارجی مثل نرخ دلار نباشد یا به خط تولید داخل آورده شود و یا دولت به هر نحو دیگری گه صلاح می‌داند این معضل را حل کند.

روزی‌طلب ادمه داد: زمانی که قیمت کاغذ پایین باشد و قیمت تمام شده کتاب پایین بیاید، هم در افزایش فروش نسخه‌ها تاثیر می‌گذارد و هم صاحبان اثر سود عادلانه‌ای به دست می‌آورند. ‌به طور کلی همزمانی فروش مجازی و حضوری مناسب است، اما در این فاصله شبکه توزیع کتابفروشی‌ها را نباید فراموش کنید. یعنی فارغ از ۱۰ روز نمایشگاه حضوری در بهار و ۱۰ روز نمایشگاه مجازی در زمستان در باقی ایام سال این کتابفروشی‌ها هستند که پیشران عرضه کتاب هستند. بر همین اساس باید سرمایه‌گذاری جدی در عرصه کتابفروشی‌ها و شبکه توزیع اتفاق بیافتد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا