فرهنگ

لاریجانی: کریم مجتهدی تحفه‌ای ارزشمند برای فلسفه ایران است


رئیس سابق مجلس در همایش «کریم مجتهدی، فیلسوف ایرانی» گفت: من اگر بخواهم در یک جمله وصف حال دکتر کریم مجتهدی را داشته باشم باید بگویم ایشان تحفه‌ای ارزشمند برای فلسفه ایران است، به این دلیل که استاد مجتهدی با فلسفه زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، همایش «کریم مجتهدی، فیلسوف ایرانی» صبح امروز 23 خردادماه با حضور چند نفر از اساتید و مسئولان فکری و اندیشه‌ای کشور برگزار شد. علی لاریجانی، رضا غلامی موسی نجفی مهمانان ویژه این همایش بودند.

رضا غلامی در ابتدای این نشست بیان کرد: تشکر اصلی من در این نشست، از استاد بزرگوارمان کریم مجتهدی است که دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی اعتماد کردند و اجازه دادند تا این همایش وزین برای واکاوی آراء و اندیشه‌هایشان برپا شود. من خیلی قصد تصدیق ندارم و سخن خود را به بیان این مطلب محدود می‌کنم که چرا استاد کریم‌ مجتهدی فیلسوف ایرانی است؟ چرا شخصیت و اندیشه‌های استاد مجتهدی شایسته توجه خاص است؟

چرا مجتهدی یک فیلسوف ایرانی است؟

وی افزود: من مایلم به این پرسش جذاب، چند پاسخ عمده داشته باشم، برای اینکه استاد مجتهدی یک متفکر حقیقت‌گراست و در مسیر رسیدن به حقیقت، آزاداندیشی و انصاف را سرلوحه کار خود قرار داده است. برای اینکه به تاریخ ایران و اثر عمیق آن در تحولات فکری و فرهنگی جامعه ایرانی عنایت دارد. برای اینکه به سرمایه‌ها و مفاخر فکری و علمی ایران و ظرفیت‌های ملی باور واقعی دارد. برای اینکه به دین مردم ایران و آثار طبیعی آن در حیات فردی و مدنی مردم به دیده احترام‌ می‌نگرد. برای اینکه به زبان و ادب فارسی تعصب دارد و به اسم خردگرایی و مقابله با خرافات، به سنت‌ها، آداب و خرده‌فرهنگ‌های معقول ایرانی پشت نکرده است. برای اینکه همواره دغدغه رشد و اعتلای سرزمین ایران و سرافرازی ایرانی را داشته و دارد. برای اینکه خود را با افتخار تمام ایرانی دانسته و نه تنها بیشتر عمر شریف خود را در ایران سپری کرده، بلکه از هیچ‌ تلاشی برای تربیت فرزندان ایران در دانشگاه‌ها که همچون فرزندان خود او محسوب شده‌اند، دریغ نداشته است. برای اینکه قوت‌ها و مزیت‌های تمدن قدرتمند غرب، مانع دیدن نقاط ضعف و کاستی‌های غرب توسط او نشده است.

کسی که در برابر غرب وادادگی ندارد

غلامی ادامه داد: به بیان دیگر، مجتهدی در هیچ یک از آثار خود برابر غرب احساس وادادگی و حقارت ندارد. از همین جاست که استاد مجتهدی نه تنها برای دانش‌پژوهان تازه نفس و جوان، بلکه برای شمار کثیری از اساتید ما در دانشگاه‌ها به مثابه چهره ماندنی، عزیز و الهام بخش، قابل معرفی است. در پایان عرایضم از خدای متعال برای استاد کریم‌ مجتهدی آرزوی سلامتی و مزید توفیقات دارم. همایش علمی امروز، یکی از سلسله همایش‌های علمی است که به منظور بررسی افکار و آراء متفکران برجسته ایرانی به ویژه برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فارابی، طراحی شده است. 

شاگرد مطبوع مجتهدی نبودم

در ادامه این نشست علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و از شاگردان کریم مجتهدی گفت: این روزها چندان علاقه‌ای به سخنرانی کردن ندارم اما وقتی آقای غلامی بیان کرد این همایش درمورد استاد مجتهدی است مشعوف شدم تا در این جلسه حاضر باشم. آشنایی من با ایشان به بیش از ۴۰ سال قبل برمی‌گردد. در ابتدا بنده دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بودم و چندان قرابتی با ایشان نداشتم، اما پس از ورود به دانشگاه تهران و اشتغال به درس فلسفه توفیق تلمذ را در محضر ایشان داشتم. فلسفه کانت، هگل و دکارت دروسی بودند که نزد این استاد خوانده و البته باید بیان کنم من شاگردی معمولی و نه چندان مورد طبع استاد کریم مجتهدی بودم. یکی از علل این بود که من به بلیه سیاست دچار شدم و ایشان چندان رغبت و علاقه‌ای به این امر نداشت.

تحفه‌ای ارزشمند برای فلسفه ایران

وی افزود: من اگر بخواهم در یک جمله وصف حال کریم مجتهدی را داشته باشم باید بگویم ایشان تحفه‌ای ارزشمند برای فلسفه ایران است، به این دلیل که استاد مجتهدی با فلسفه زندگی می‌کنند و در تدریش ایشان تبلور جدی گرفتن فلسفه در زندگی و حیاتشان مشخص است. فلسفه برای ایشان یک تفنن یا وسیله‌ای برای کسب وجاهت نبود. دکتر مجتهدی در یکی از آثارشان مستقیم به این موضوع اشاره می‌کنند که عده‌ای فلسفه را برای تفاخرش می‌خواهند و شأنیت علمی فلسفه را در حقیقت ندارند.

موسی نجفی هم در ادامه این نشست اظهار داشت: دکتر مجتهدی با وجود اینکه بسیاری تعصب را مذموم می‌دانند بر روی زبان فارسی تعصب داشته و چنین تعصب‌هایی را پسندیده می‌دانستند. ایشان شخصی مقید به موضوعات مذهبی و دینی بوده و در کنارش حساسیت خاصی بر روی ایران و زبان فارسی داشتند. دکتر مجتهدی کسی بود که شناخت غرب را واجب اما غرب‌زدگی را حرام می‌دانست و همین امر موجب شد تا از تحقیر ملی به دور باشد.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا