فرهنگ

لوئیس متئو دیز نوبل ۲۰۲۳ اسپانیا را برد

ادبیات دیگران؛

هیات داوران جایزه سروانتس لوییس متئو دیز نویسنده اسپانیایی را به عنوان وارث روح سروانتس شایسته دریافت جایزه ۲۰۲۳ خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ال پایس، هیات داوران جایزه میگل د سروانتس برای ادبیات اسپانیایی جایزه ۲۰۲۳ خود را به لوئیس متئو دیز نویسنده ۸۱ ساله اسپانیایی اهدا کرد. این جایزه توسط وزارت فرهنگ و ورزش اسپانیا به ارزش ۱۲۵ هزار یورو به این نویسنده تعلق گرفت.

هیات داوران جایزه لوئیس متئو دیز را «یکی از داستان‌نویسان بزرگ زبان اسپانیایی، وارث روح سروانتس، نویسنده در مواجهه با همه ناملایمات، خالق جهان‌ها و سرزمین‌های خیالی بودن» خواند و وی را شایسته دریافت این جایزه دانست.

رییس هیات داوران هم درباره این نویسنده گفت: لوئیس متئو دیز با نثر حکیمانه و سبکی که او را در نگاه ادبی در بالاترین حد پرواز منحصربه‌فرد می‌کند، خواننده خود را غافلگیر می‌سازد و چالش‌های مستمر و جدیدی را ارایه می‌کند که با آن از قلمرو خیال فراتر می‌رود. جهان خلاق در آفرینش‌ها، تخصص و تسلط انکارناپذیر وی به زبان به چشم می‌آید. سبکی وی از خود او می‌آید؛ خواستار، با اصالت بسیار، که در آن طنز اکسپرسیونیستی، تقلیدی یا گروتسک به عنوان بهترین راه برای نسبی ساختن آنچه اتفاق می‌افتد غالب است، و با دیدگاهی شفاف یا مبهم به ما امکان می‌دهد پیچیدگی شرایط انسانی را درک کنیم.

ریاست هیات داوران این جایزه بر عهده سانتیاگو مونوز ماچادو، نماینده آکادمی سلطنتی اسپانیا است و ماریا خوزه گالوز، مدیر کل کتاب، طنز و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ورزش به عنوان معاون رییس این جایزه فعالیت می‌کند.

لوئیس متئو دیز متولد لئون در سال ۱۹۴۲، از پرکارترین نویسندگان صحنه ادبی اسپانیا است. او علاوه بر بیش از ۵۰ عنوان رمان و مجموعه داستان کوتاه، ۲ مجموعه شعر، یک کتاب زندگی‌نامه‌ای و چندین عنوان کتاب‌ غیرداستانی در کارنامه دارد و جوایز مهم ادبیات داستانی را به خود اختصاص داده است. وی ۲ بار جایزه منتقدان و جایزه ملی داستان، جایزه فرانسیسکو آمبرال و جایزه کافه گیخون و جوایز دیگری دریافت کرده و سال ۲۰۲۰ جایزه ملی برای ادبیات اسپانیایی به وی اهدا شده است. وی که از اعضای آکادمی سلطنتی زبان اسپانیایی از سال ۲۰۰۱ بوده، تنها نویسنده اسپانیایی زبان است که ۲ بار جایزه ملی داستان و ۲ بار جایزه منتقدان را دریافت کرده است.

از برجسته‌ترین آثار این نویسنده می‌توان به «ایستگاه‌های استانی» (۱۹۸۲)، «چشمه دوران» (۱۹۸۶)، داستان‌های گردآوری شده در «اخگر ماه آگوست» (۱۹۸۹)، رمان «ساعت‌های کامل» (۱۹۹۰)، رمان «پرونده غوطه‌ور» (۱۹۹۲)، رمان «روح زمین بایر» (۱۹۹۶)، زندگی‌نامه «روزهای اتاق زیرشیروانی» (۱۹۹۷)، کتاب غیرداستانی «آینده داستان» (۱۹۹۹)، مجموع داستان‌ «درس چیزها» برنده جایزه دلیبس (۲۰۰۴)، ۸۵ داستان گردآوری شده در مجموعه «فرازونشیب‌ها» (۲۰۱۸) که فینالیست جایزه منتقدان کاسیتلا لئون شد و آخرین رمان‌های او «پیش‌زادگان جانبی» محصول ۲۰۲۰ و «جنایت‌های من به‌عنوان حیوان خانگی» در سال ۲۰۲۲ هستند.

با اهدای این جایزه به ارزش ۱۲۵ هزار یورو، هر سال از نویسنده‌ای که با کلیت آثار خود، به غنی سازی میراث ادبی اسپانیایی کمک کرده، تجلیل و به هر نویسنده ای که آثار ادبی او به تمامی یا قسمت اصلی آن به زبان اسپانیایی نوشته شده باشد می‌تواند اهدا شود.

فهرست برندگان پیشین این جایزه که از سال ۱۹۷۶ تاسیس شده چنین است:

۱۹۷۶ خورخه گیلن

۱۹۷۷ آلجو کارپنتیر

۱۹۷۸ داماسو آلونسو

۱۹۷۹ خورخه لوئیس بورخس و جراردو دیگو

۱۹۸۰ خوان کارلوس اونتی

۱۹۸۱ اکتاویو پاز

۱۹۸۲ لوئیس روزالس

۱۹۸۳ رافائل آلبرتی

۱۹۸۴ ارنستو ساباتو

۱۹۸۵ گونزالو تورنته بالستر

۱۹۸۶ آنتونیو بوئرو والهو

۱۹۸۷ کارلوس فوئنتس

۱۹۸۸ ماریا زامبرانو

۱۹۸۸ ماریا زامبرانو

۱۹۸۹ آگوستو روآ باستوس

۱۹۹۰ آدولفو بیوی کاسارس

۱۹۹۱ فرانسیسکو آیالا

۱۹۹۲ دولچه ماریا لویناز

۱۹۹۳ میگل دلیبس

۱۹۹۴ ماریو بارگاس یوسا

۱۹۹۵ کامیلو خوزه سلا

۱۹۹۶ خوزه گارسیا نیتو

۱۹۹۷ گی‌یرمو کابررا اینفانته

۱۹۹۸ خوزه هیرو

۱۹۹۹ خورخه ادواردز

۲۰۰۰ فرانسیسکو آمبرال

۲۰۰۱ آلوارو موتیس

۲۰۰۲ خوزه خیمنز لوزانو

۲۰۰۳ گونزالو روخاس

۲۰۰۴ رافائل سانچز فرلوسیو

۲۰۰۵ سرجیو پیتول

۲۰۰۶ آنتونیو گاموندا

۲۰۰۷ خوان گلمن

۲۰۰۸ خوان مارسی

۲۰۰۹ خوزه امیلیو پاچکو

۲۰۱۰ آنا ماریا ماتوته

۲۰۱۱ نیکانور پارا

۲۰۱۲ خوزه مانوئل کابالرو بونالد

۲۰۱۳ النا پونیاتوسکا

۲۰۱۴ گی خوان گویتیسولو

۲۰۱۵ فرناندو دل پاسو

۲۰۱۶ ادواردو مندوزا

۲۰۱۷ سرخیو رامیرز

۲۰۱۸ ایدا ویتال

۲۰۱۹ جوآن مارگاریت

۲۰۲۰ فرانسیسکو برینز

۲۰۲۱ کریستینا پری روسی

۲۰۲۲ رافائل کادناس

۲۰۲۳ لوئیس متئو دیز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا