فرهنگ

مداحی شهادت امام باقر(ع) با صدای 8 مداح سرشناس کشور


مداحان سرشناس کشورمان هر سال در ایام عزاداری شهادت امام باقر(ع) و حضرت مسلم(ع) که به مسلمیه مشهور است، مجلس عزاداری برپا می‌کنند و به استقبال عزای ماه محرم می‌روند.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ۷ ذی‌الحجه سالروز شهادت امام باقر(ع) از یادگاران و بازماندگان واقعه عاشوراست. ایام شهادت این امام و شهادت حضرت مسلم(ع) به ایام مسلمیه مشهور و طلیعه عزاداری‌های ماه محرم هیأتی‌هاست. 

جنبش علمی که امام باقر(ع) به راه انداخت

محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب مشهور به امام محمدِ باقر(ع)، پنجمین امام شیعیان بعد از پدرش امام سجاد(ع) است. مشهورترین لقب او «باقر» به معنای شکافنده است که برپایه حدیث لوح، این لقب را پیامبر اسلام(ص) پیش از ولادتش به او داد. امام باقر(ع) حدود ۱۹ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت که با پنج تن از خلفای بنی‌امیه ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک همزمان بود.

باقرالعلوم(ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی‌هاشم بود و احادیث فراوانی در زمینه‌های مختلفی همچون فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن و اخلاق از او نقل شده است تا جایی که محمد بن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابر بن یزید جعفی ۷۰ هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل کرده‌اند. او جنبشی علمی پدید آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید. شمار اصحاب و شاگردان او را ۴۶۲ تن دانسته‌اند. در دوره امامت او، تدوین دیدگاه‎‌های شیعه در رشته‌های گوناگون مانند اخلاق، فقه، کلام و تفسیر آغاز شد.

وصیت امام باقر(ع) برای برپایی روضه در منا

شهادت امام باقر(ع) را در ۵۷ سالگی و در ۷ ذی‌الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری دانسته‌اند. شهادت ایشان در دوران خلافت هشام بن عبدالملک رخ داده است؛ چرا که هشام از سال ۱۰۵ تا سال ۱۲۵ قمری خلیفه بود و آخرین سالی که مورخان در شهادت امام باقر(ع) نقل کرده‌اند ۱۱۸ است. در اینکه چه فرد یا افرادی در شهادت امام دست داشته‌اند، نقل‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از منابع، شخص هشام بن عبدالملک را عامل شهادت او دانسته‌اند و برخی ابراهیم بن ولید را عامل مسمومیت ایشان معرفی کرده‌اند.

امام باقر(ع) وصیت کرده بود در لباسی که در آن نماز می‌خوانده دفن شود. وی در قبرستان بقیع، کنار مرقد پدرش امام سجاد(ع) و عموی پدرش امام حسن(ع) دفن شد. امام وصیت کرد ده سال در منا در ایام حج برای وی مراسم عزاداری بر پا کنند.

 

مداحی میثم مطیعی ـ کوفه و شام بلا، محاله یادم بره

 

مداحی حنیف طاهری ـ هزار خاطره غم، نمی‌رود از یاد

 

مداحی محمود کریمی ـ خون گریه کن مدینه دنبال این مسافر

 

مداحی مهدی رسولی ـ بگو که برام گریه کنن گریه کنان

 

مداحی حسین طاهری ـ  ای جان جهان امام باقر

 

مداحی سیدرضا نریمانی ـ آمدم ذی‌الحجه و افتاده‌ام یاد منا

 

مداحی سیدمهدی میرداماد ـ شکسته بال و پر شدم

 

مداحی مسعود پیرایش ـ روضه رو دیدی

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا