فرهنگ

مدیر مرکز رصد فرهنگی: زمینه‌های مختلفی بر کشف حجاب مؤثر است


مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور گفت: شرایط زمینه‌ای مختلفی در رفتار حجاب و کشف حجاب تأثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور بر اساس اولین پیمایش سنجش روانشناختی رفتار حجاب و کشف حجاب بانوان در ایران منتشر شد.

محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور، با اعلام این خبر در حاشیه نشست شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: مرکز رصد فرهنگی کشور برای اولین بار با گردهم‌آوردن پژوهشگران خبره حوزه‌های روان‌شناسی، مطالعات رفتار، جامعه‌شناسی، آمار و فرهنگ و ارتباطات، اقدام به مطالعه مسئله حجاب از منظر رفتاری با استفاده از داده‌های میدانی کرده است.

وی ادامه داد: این پیمایش با همکاری مرکز بینش‌های رفتاری ایران و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در تابستان امسال طراحی و در سطح شهر تهران اجرا شده است.

اصغری افزود: هدف اصلی در این پیمایش، توجه به مسئله حجاب از منظر رفتاری و مطالعه ابعاد روانشناختی رفتار حجاب و کشف حجاب از جمله هنجارها، نگرش‌ها، قصد رفتاری، کنترل ادراک‌شده، هویت اجتماعی، هیجانات، انتظارات و پیامدهای ادراک‌شده است.

مدیر رصد گفت: همچنین این پیمایش به دنبال فهم عمیق‌تر از عوامل تاثیرگذار بر پوشش انتخابی بانوان در مکان‌های عمومی است و طراحی آن بر اساس نظریات معتبر روانشناسی و با اتخاذ رویکرد بینش‌های رفتاری صورت گرفته و در بخش تحلیل نتایج، افزون بر تحلیل‌های مرسوم آماری، از روش‌های پیشرفته نیز استفاده شده است.

وی افزود: در این مطالعه به سمت طراحی مدلی برای پیش‌بینی رفتار کشف حجاب بانوان و فهم مهم‌ترین عوامل روانشناختی تأثیرگذار بر کشف حجاب رفته‌ و اهم بینش‌های رفتاری در جهت فهم بهتر پدیده کشف حجاب تشریح شده است.

اصغری با اشاره به جامعه مورد مطالعه این پژوهش گفت: زنان متردد در معابر عمومی در تهران هدف این پیمایش بودند و در پی واکاوی عمیق‌تر بینش‌های بانوان حاضر در معابر شهری بودیم که جزوی از سیمای رؤیت‌پذیر شهر هستند و نتایج آن قابل تعمیم به کل مردم تهران نیست. با این حال دقت‌نظرهای علمی در نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی، نتایج معتبری را برای این پژوهش در پی داشته است.

مدیر رصد فرهنگی گفت: شرایط زمینه‌ای مختلفی در رفتار حجاب و کشف حجاب تأثیرگذار است و از این رو، تکرار این پیمایش در آینده می‌تواند تصویری از روند تحولات را پیش‌روی پژوهشگر و سیاست‌گذار قرار دهد.

این پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات با اشاره به ضرورت سیاست‌گذاری مسئله حجاب مبتنی بر داده‌های علمی گفت: مرکز رصد فرهنگی کشور بر مبنای رسالت خود در پی آن است تا با گردهم‌آوردن پژوهشگران مختلف، مسائل حوزه فرهنگ را از مناظر گوناگون مورد مداقه قرار داده و نتایج حاصله را پیش‌روی تصمیم‌سازان و سیاست‌پردازان قرار دهد. در این مسیر به همراهی جامعه علمی و خبرگان فرهنگی نیازمند است.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا