فرهنگ

مهدی قزلی: در بحث روایت‌گری بسیار ضعیف هستیم/ کتاب روایتی را باید ارج نهیم


مهدی قزلی نویسنده گفت: در بحث روایت‌گری بسیار ضعیف هستیم. ما برای هر واقعه باید یک راوی در همان لحظه داشته باشیم تا روایت آن را شرح دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، نشست  «روایت پیشرفت» هم‌زمان با سومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب، با حضور سعید حسین رفیعی نویسنده کتاب نخل و رعنا، یاسر عسگری فعال فرهنگی و مهدی قزلی نویسنده و مستندنگار در سرای اهل قلم، سالن کوشک کتاب سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

پیشرفت چیست؟

در این نشست سعید حسین رفیعی نویسنده کتاب نخل و رعنا در مورد پیشرفت اظهارداشت: پیشرفت بدون ابهام واژه مشخصی است. هر تلاشی که موجب رشد شود و مقیاس و ابعاد ملی و اجتماعی پیدا کند، پیشرفت محسوب می‌شود. به موفقیت دست پیدا کردن را روایت پیشرفت می‌گویند.

رفیعی ادامه داد: چیزی ارزش روایت دارد که به سهولت قابل دسترس نباشد. روایت پیشرفت مسیری سخت و پُر از فراز‌ و نشیب دارد. چیزی که برخلاف مسیر عادی عمل می‌شود.

رفیعی ادامه داد: رسانه برای روایت پیشرفت وسیع شده است. هرکس از زاویه دید خود نگاه می‌کند و گاهی اوقات یک موضوع را چنان بزرگ می‌کنیم که از عهده‌اش برنمی‌آییم. به هرشکلی هر ماجرایی را خوب روایت کنیم، پیروز هستیم. روزی می‌رسد که هر کتابچه‌ای به کتاب روایت تبدیل خواهد شد. ۱۰ سال دیگر همه می‌دانند، روایت پیشرفت چیست.

روایت موفقیت در اصل انتخاب تجربه است و باعث جهاد و سازندگی می‌شود

یاسر عسگری فعال فرهنگی در این مراسم گفت: وقتی به صورت کلان به موضوع نگاه می‌کنیم، توسعه معنا پیدا می‌کند. روایت موفقیت در اصل انتخاب تجربه است و باعث جهاد و سازندگی می‌شود.

عسگری افزود: ما در اوایل شکل‌گیری روایت پیشرفت هستیم. دغدغه کار‌آمدی در پیشرفت است. انقلاب و دانشگاه در پیشرفت مؤثر بوده است. معرفی چهره‌ها و روایت انسان‌های تاثیرگذار به شکل درست و شیوه خوب در تاثیرگذاری بر عامه مردم نقش به سزایی دارد و فعالیت‌های مردم عادی را تغییر می‌دهد. باید به شخصیت‌های برجسته در روایت‌ها اشاره کنیم.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: در روایت پیشرفت بیشتر از مسؤلین و سیاست‌گزاران استفاده کردیم و به مرور زمان، دامنه فعالیت مخاطبان را افزایش دهیم.

در بحث روایت‌گری بسیار ضعیف هستیم

سپس مهدی قزلی نویسنده و مستندنگار  در این مراسم گفت: روایت پیشرفت مسأله من نیست؛ توسعه مسأله من است. به نظر من موضوع در روایت پیشرفت پیچیده می‌شود. در اصل کار‌آمدی، نا‌کار‌آمدی و توسعه برای من کلیدواژه روایت پیشرفت است. روایت پیشرفت در دلش کلی عدم موفقیت دارد.

قزلی گفت: به شعار هرسال رهبری که در مورد اقتصاد است، توجه کنید! چرا این‌ها شعار به موضوعات غیراقتصادی تغییر نمی‌کند؟ این خود یک نوع کار‌آمدی است یعنی من می‌خواهم مردم نتیجه انقلاب خودشان را ببینند. پیشرفت با نا‌کار‌آمدی به وجود نمی‌آید. مردم شکست را باید حس کنند. ما باید آگاهانه زندگی کنیم.

این نویسنده افزود: چرا ما کتاب روایتی از شرایط سخت را نداریم؟ کتاب روایتی را باید ارج نهیم. مثلأ اتفاق‌های سال ۸۸ را گزارش داریم نه روایت، چرا نباید روایت داشته باشیم. از این‌گونه واقعه‌ها تنها گزارش امنیتی داریم، گزارش روایت نیست. از ماجرای ملی شدن صنعت نفت، یک روایت داریم.

وی در بخش پایانی مراسم خاطرنشان کرد: در بحث روایت‌گری بسیار ضعیف هستیم. ما برای هر واقعه باید یک راوی در همان لحظه داشته باشیم تا روایت آن را شرح دهد.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا