فرهنگ

نمایشگاه قرآن چقدر توانست مردم را با قرآن مأنوس کند؟


سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام شناخته می‌شود، اما این نمایشگاه چقدر توانست اهداف برپایی این نمایشگاه را محقق کند؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» شب گذشته به کار خود پایان داد. در این دوره از نمایشگاه نگاه ویژه‌ای به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها شده بود؛ تا جایی که در هر بخش از نمایشگاه برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های متنوعی داشت تا آنها برای ساعاتی هم که شده سرگرم شوند و در ماه بهار قرآن، در محیطی قرآنی حضور داشته باشند.

مشکل تکراری کمبود پارکینگ در نمایشگاه قرآن

هرچه به ساعات پایانی نمایشگاه نزدیک‌تر می‌شدیم، تعداد بازدیدکنندگان هم افزایش پیدا می‌کرد؛ به طوری که بعد از اذان مغرب و افطار، استقبال مردم باعث شده بود که ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل شود. البته ورودی خیابان قنبرزاده از ساعت‌ها قبل بسته شده بود و با وجود اینکه جای پارک ماشین در این بخش وجود داشت، امکان ورود به این بخش نبود و بسیاری از بازدیدکنندگان که با خودروی شخصی به مصلای امام خمینی (ره) آمده بودند، با مشکل همیشگی پارکینگ مواجه بودند.

شلوغی و همهمه در نمایشگاه، مانع ایجاد فضایی روحانی شد

ورودی‌های اصلی به محل برپایی نمایشگاه محدود و فقط ۲ در کوچک در بخش شرقی نمایشگاه قرآن باز بود و همین امر موجب ازدحام جمعیت شد. یکی از موضوعاتی که امسال در نمایشگاه قرآن خودنمایی می‌کرد، اجرای سرودهای مناسب برای کودکان و نوجوانان بود؛ به طوری که هر چند دقیقه یک بار یکی از غرفه‌ها سرودهایی که این روزها به عنوان سرودهای محبوب دهه هشتادی و نودی‌ها شناخته می‌شود، از سیستم‌های صوتی و تصویری پخش می‌شد که البته در کنار جذابیت برای کودکان و نوجوانان، در طولانی مدت آزاردهنده بود. چرا که همهمه و شلوغی بیش از حد در نمایشگاه ایجاد کرده و به جای هماهنگی بین غرفه‌ها، ساعاتی هر بخش سرود خاص خود را پخش می‌کرد و خبری از آرامش و فضای روحانی در نمایشگاه نبود.

نمایشگاه قرآن چقدر توانست مردم را با قرآن مأنوس کند؟

نبود اِلِمان مناسب برای نمایشگاه قرآن و همچنین توجه نکردن به مضامین مناسب برای اقشار مختلف هم در بخش‌های مختلف نمایشگاه به چشم می‌خورد. شاید در نگاه اول برخی از غرفه‌ها جذاب بودند و با تزئین و دکوربندی بازدیدکنندگان را جذب می‌کردند، اما چندان محتوای مناسبی در آن‌ها عرضه نمی‌شد تا بازدیدکنندگان بتوانند با گذراندن وقت در نمایشگاه، آموزه‌های بیش‌تری در عرصه قرآن کسب کرده و با سبک زندگی قرآن آشنا شوند. در حالی که هدف اصلی از برپایی نمایشگاه قرآن به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام، ترویج و تبلیغ آموزه‌های الهی و نهادینه کردن آن به عنوان سبک زندگی و همچنین طراحی ویژه برای تقویت جنبه‌های ملی است. 

بازی کودکانه در باغ آیات

یکی از بخش‌های مناسب برای کودکان در نمایشگاه قرآن امسال، باغ آیات بود که در ساعات مختلف برنامه‌های مفرحی را تدارک دیده بود. این بخش غرفه‌های متنوعی داشت؛ از نقاشی تا رنگ‌آمیزی و بازی‌های کودکانه که البته شاید چندان محتوای قرآنی در آن حاکم نبود، اما همین که موجب جذب دهه هشتادی و نودی‌ها شده بود، جای تقدیر دارد.

البته جانمایی بسیاری از بخش‌ها به شکل مناسبی برنامه‌ریزی نشده بود و بخش‌هایی که برنامه آموزنده داشتند یا حتی مؤسسات فرهنگی و قرآنی در قسمت پرتردد بازدیدکنندگان نبوده و این موضوع گلایه بسیاری از غرفه‌داران را همراه داشت. در حالی که انتظار می‌رفت غرفه‌بندی مناسبی صورت گیرد. 

تنوع قیمتی در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن

در کنار این امور، بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن که هر ساله پرمخاطب‌ترین است، امسال هم پرشور برگزار شد و بسیاری از مردم برای خرید منسوجات عفاف و حجاب به نمایش رفتند. این بخش چند غرفه داشت که در هر کدام از مانتو و لباس تا روسری و چادر و حتی گیره روسری و چادرنماز عرضه می‌شد. تنوع قیمتی هم در این بخش بسیار بود؛ تا جایی که روسری از ۵۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان هم در این بخش فروخته می‌شد تا افراد با توان مالی مختلف و سلایق گوناگون بتوانند از این نمایشگاه خرید کنند. البته برخی از منسوجات عفاف و حجاب با قیمتی نامتعارف هم عرضه شده بود و نظارتی در این زمینه وجود نداشت. از ساق دست ۶۰۰ هزار تومانی تا چادر ۳ میلیون تومانی!

با این وجود، نمایشگاه امسال هم به پایان رسید و دورهمی دیگری برای اهالی قرآن و دوست‌داران کلام وحی رقم خورد. اما انتظار می‌رفت همان‌طور که رئیس نمایشگاه مطرح کرده بود، همه اقشار جامعه جذب نمایشگاه شوند و از فضای روحانی بهره ببرند، اما در عمل این امر اتفاق نیفتاد.

به گزارش فارس، سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ۱۲ تا ۲۶ فروردین در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد و شب گذشته این نمایشگاه بدون برپایی مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا