فرهنگ

هراتی: جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در سه بخش فردی، گروهی و خانوادگی برگزار می‌شود


به گفته هراتی این دوره جشنواره در سه بخش فردی، گروهی و خانوادگی برگزار می‌شود. برای تقویت بخش خانواده، منبع گروه کودک در بخش تجسمی به شکلی انتخاب شد که بزرگسالان بتوانند در آن فعالیت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا هراتی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای هفتمین دوره این جشنواره را برگزار می‌کند، گفت: اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع)، گسترش فرهنگ کتابخوانی و تولید محتوای ادبی و هنری کتاب محور، اهداف این دوره از جشنواره است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به جلسه‌ای که با تولیت آستان مقدس رضوی داشت، توضیح داد: در این جلسه اعلام شد در طول سال نزدیک ۳۰ میلیون زائر دارند. اگر این تعداد با فرهنگ مطالعه و فعالیت‌های هنری آمیخته شود، تأثیر ارزشمندی خواهد داشت.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی درباره این دوره از جشنواره توضیح داد: در این دوره ۹ کتاب به تفکیک گروه سنی (کودک، نوجوان و بزرگسال) انتخاب شده، پنج عنوان کتاب در ارتباط با امام رضا (ع) و چهار عنوان در ارتباط با امام حسن عسکری (ع) است. در این دوره در مجموع ۶ ناشر با نهاد کتابخانه‌های عمومی همکاری کردند و ناشران با نهاد همکاری خوبی داشتند.

تمام منابع جشنواره در کتابخانه‌ها موجود است

به گفته هراتی این دوره جشنواره در سه بخش فردی، گروهی و خانوادگی برگزار می‌شود. برای تقویت بخش خانواده، منبع گروه کودک در بخش تجسمی به شکلی انتخاب شد که بزرگسالان بتوانند در آن فعالیت کنند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به دو بخش دست‌ساز و هنرهای دیجیتال در گروه هنرهای تجسمی توضیح داد: مخاطبان می‌توانند در هرکدام از این بخش‌ها فعالیت کنند. با اینکه مسابقه کتابخوانی مانند دوره‌های پیشین مهم است، باید توجه داشت که بخش هنرهای تجسمی اهمیت ویژه‌ای دارد.

جشنواره کتاب‌خوانی رضوی آسیب‌شناسی و اصلاح شد

او با اعلام اینکه نزدیک به پنج هزار جایزه در دو سطح ملی و استانی در نظر گرفته شده‌ است، افزود: گسترش و تنوع رشته‌های این دوره، تمرکز روی یک کتاب (که پنج حدیث دارد) برای کودکان، اختصاص منابع مطالعاتی برای کودکان از اتفاق‌های مهم این دوره است. خرید تمام منابع انجام شده و در کتابخانه‌ها موجود است. همچنین کتاب‌های گویای منابع در ایران صدا در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی درباره زمان اختتامیه این جشنواره اعلام کرد: جشنواره در دوره‌های گذشته زودتر برگزار می‌شد، اما در این دوره جشنواره آسیب‌شناسی و تلاش شد تا بخش‌ها به روزرسانی شود. اختتامیه اواخر فصل بهار یا ابتدای تابستان ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی اجرا شد

هراتی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اجرای مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی گفت: ۳۲۶ نفر وارد مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی شدند و برنامه در سال ۱۴۰۲ اختتامیه برگزار خواهد شد. همچنین مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۳۱ استان محافل شعر تحت عنوان جان‌فدا و سلسله نشست‌های تخصصی نقد کتاب ابر مرد را برگزار کرد.

وی درباره برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در دهه فجر توضیح داد: در دهه فجر آغاز پخش برنامه هدهدسفید را در شبکه نهال صدا و سیما داشتیم که ۲۶ قسمت آن تهیه شده است. این برنامه بخش‌های مختلفی دارد که توسط کتابداران و اعضا اجرا می‌شود.

هراتی در پایان افزود: آیین تجلیل از قادر طهماسبی (فرید) از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد. یکی از کتابخانه‌ها در منطقه پیروزی را تحت نام او تأسیس کردیم. همچنین در این روزها اختتامیه رویداد کتاب‌بازی در مرکز رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا