فرهنگ

وزیر ارشاد: من دانشجوی عماد افروغ بودم


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده سال ۱۳۸۱ دانشجوی دکتری درس جامعه شناسی مرحوم عماد افروغ بودم و مرتب از او آموختم و حالا از منظر شاگردی برای شما صحبت می‌کنم. ما در کلاس او یاد گرفتیم، با صراحت و شجاعت حرف بزنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، آیین نکوداشت جامعه شناس انقلابی مرحوم عماد افروغ استاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی ربیعی سخنگوی دولت پیشین، علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، صبح امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

عماد افروغ علاقه‌مند به فلسفه صدرایی بود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهارداشت: عماد افروغ علاقه‌مند به فلسفه صدرایی بود و آن‌گونه که در کتاب «انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن» آورده، معتقد است فلسفه صدرایی امام خمینی (ره) باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران شده است. وی علاقه‌مند به مکتب رئالیسم انتقادی بود و کتابی هم با عنوان «رابطه نظریه و عمل از حکمای باستان تا رئالیسم انتقادی» نوشته است.
 
اسماعیلی از همکاری عماد افروغ در یک سال و نیم پایانی عمر خود با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: وی در ۴ حوزه با وزارت قبول همکاری کرد. ایشان عضو شورای فرهنگ عمومی، رصد، پژوهشگاه و همچنین عضو هیأت نظارت بر کتاب بود.

وزیر ارشاد: من دانشجوی عماد افروغ بودم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مرحوم افروغ با دقت، حساسیت و صراحت لهجه در انجام امور کارها حضور داشت و وظیفه خود را به نحو احسنت انجام می‌داد. خصوصیت او برای من به صورت ویژه قابل احترام و تکریم است.

اسماعیلی از زمانی که دانشجوی عماد افروغ بود، خاطره‌ای را عنوان کرد: بنده سال ۱۳۸۱ دانشجوی دکتری درس جامعه شناسی مرحوم عماد افروغ بودم و مرتب از او آموختم و حالا از منظر شاگردی برای شما صحبت می‌کنم. ما در کلاس او یاد گرفتیم، با صراحت و شجاعت حرف بزنیم.

عماد افروغ پرچم‌دار نقد گفتمانی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: معتقدیم اساس انقلاب اسلامی، بر شجاعت و صراحت شکل گرفته است و باید بیاموزیم حرف‌های متفاوت را بشنویم و بگوییم.

اسماعیلی در پایان افزود: عماد افروغ پرچم‌دار نقد گفتمانی بود و به صراحت سخنانش را در تریبون رسمی نظام بیان می‌کرد و هیچ‌گاه حاضر نبود از گذشته خود فاصله بگیرد. وی همچنین به گذشته انقلابی خود بسیار افتخار می‌کرد.

عماد افروغ دوگانه حرف نزد و دوگانه عمل نکرد

علی ربیعی درباره خصوصیات اخلاقی عماد افروغ در این مراسم گفت: وی دوگانه حرف نزد و دوگانه عمل نکرد. هرچه بود خودش بود. اهل تظاهر و ریا نبود و حرف نمی بافت بلکه میافت. افروغ عدالت بنیان بود.

  وی زیباترین اخلاق مرحوم افروغ را رعایت عدالت و انصاف، در همه جریان‌های سیاسی عنوان کرد و افزود: وی آلوده سیاست نشد، در دورانی که نماینده بود الگوی انسانی بود که خدمت کردن به مردم را جا به جا نکرد. او چارچوب رفتاری، فکری و نظری داشت و برهمان اساس رفتار می‌کرد.

افروغ حامی حرف درست از هرجناحی بود

ربیعی در پایان گفت: وی روشنفکر بود اما در دام نیفتاد. عقل‌گرایی انتقادی رئالیسم را وقتی نوشت، با اعتقاد ایستاد و همچنان در میانه ایستاده بود. او بی تفاوت نبود بلکه هر دو سو را نقد می‌کرد و اگر حرف درستی می‌زدند، تایید می‌کرد.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا