فرهنگ

کارخانه کاغذ زاگرس شیراز به بهره برداری می‌رسد

احمدوند خبر داد؛

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارخانه زاگرس شیراز به بهره برداری خواهد رسید که می‌تواند سالی ۴۰ هزار تن کاغذ تولید کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی تلفنی با برنامه رادیویی «گفتگوی فرهنگی» که از آنتن رادیوگفتگو پخش شد، گفت: توجه به گسترش دسترسی مردم کشور به محصولات منتشر شده در حوزه نشر یکی از راهبردهای اصلی دولت در سال دوم فعالیت در حوزه فرهنگی بود. راه اندازی سامانه خرید از کتاب فروشی‌ها در ماه‌های گذشته نیز برای تحقق همین هدف شکل گرفت که در آن بیش از ۳۰۰ کتاب فروشی حضور دارند و مردم در هر جایی که هستند می‌توانند آثار خود را انتخاب نمایند.

وی ادامه داد: در مناطق محروم نیز تجهیز کتابخانه‌ها و دسترسی مردم و دانش آموزان به آنها و همچنین توسعه کتابخانه‌های سیار و ثابت در این مناطق از دیگر رویکردها بود. پویش نذر کتاب نیز برای اهدای کتاب به این مناطق صورت گرفت. در روزهای آینده حدود ۱۳ هزار مدارس چند کلاسه در سطح کشور به کتابخانه مستقل مجهز خواهند شد که با مشارکت یکی از بانک‌های کشور به تحقق خواهد پیوست.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حضور پر رنگ در نمایشگاه‌های منطقه از رویکردهای دولت در حوزه نشر و کتاب است. با حضور نویسندگان و هنرمندان مرتبط با نشر، تلاش شده چهره درست و پیش رونده‌ای از نشر جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه‌ها ایجاد شود. سال گذشته حدود ۵۰ اثر از آثار نویسندگان ایرانی مورد حمایت ناشران مختلف قرار گرفت و قرارداد بین آنها منعقد شد و امید می‌رود امسال بتوان بیش از ۱۰۰ اثر را حمایت کرد. در طرح گرنت، روی حوزه ادبیات و کودک و نوجوان تمرکز بیشتری است.

احمدوند گفت: با پای کار آمدن کارخانه‌های تولید کاغذ و همکاری دستگاه‌های مختلف با چشم پوشی از برخی منفعت‌های اقتصادی، سال آینده تمام کتب درسی دانش آموزان ایرانی با کاغذ ایرانی منتشر خواهد شد. همچنین حدود ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش است که تماماً توسط کارخانجات داخلی تأمین می‌شود و در کنار آن نیز حدود ۳۰ هزار تن نیز در اختیار حوزه نشر و مطبوعات قرار خواهد گرفت. در پایان سال نیز کارخانه زاگرس شیراز به بهره برداری خواهد رسید که می‌تواند سالی ۴۰ هزار تن کاغذ تولید کند و بنابراین از مجموعه ۳ کارخانه کاغذ در سال آینده حدود ۱۲۰ هزار تن کاغذ در کشور تولید می‌شود که تمام نیاز کشور در بخش فرهنگی را پوشش می‌دهد. همچنین امکان واردات کاغذ نیز فراهم است. با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور و با سنجش توقع از توان فرهنگی کشور و ارزیابی کارنامه فرهنگی هنوز با شرایط مطلوب فرهنگی در حوزه نشر و کتاب فاصله داریم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا