فرهنگ

کتابخانه‌های مساجد ۲ برابر نهادها کتابخانه‌ها است

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور:

اهواز- رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: تقریباً ۲ برابر نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه در مساجد داریم و پیشخوان‌های کتاب ما گسترده‌ترین پیشخوان کتاب در کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام کمال خداداده ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سنگری که حقیر و برادران شما تحویل گرفته‌اند، عرصه خدمت و خدمتگزاری به مسجد است؛ مسجد یک واژه بسیار مقدس است، مسجد محل امنیت و آرامش و محلی است که ذکر خدا گفته می‌شود. محلی که برای مردم مؤثر است و اگر شخصی نیاز مادی یا معنوی داشت به مسجد مراجعه می‌کند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: کارهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی در مسجد شکل می‌گیرد. مسجدی که تمدن ساز بوده و است و در نظام توحیدی این پایگاه اجتماعی همیشه نقش آفرین می‌کند.

وی افزود: مجاهدان عالم خودشان را مدیون تربیت مسجدی می‌دانند و در اضلاع تربیت توحید، اگر مسجد را حذف کنیم بخش بزرگی از کار تربیتی ما لنگ می‌ماند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور بیان کرد: ما از حیث فرهنگی و تأمین اراضی مدیون تک تک افراد و جامعه خوزستان هستیم که همیشه برای کشور، مردم و فرهنگ ما زحمت کشیده‌اند.

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه موضوع تربیت بی شک ساخت و ساز عمرانی نیست، تصریح کرد: این یک بستری است که برخی افراد باید در این بستر قرار بگیرند و احتمال رشدی که باید اتفاق بیفتد متأثر از بسیاری از شاخصه‌ها است. اگر بتوانیم بستری را فراهم کنیم تا افرادی با یک نگاه توحیدی در عرصه تربیتی مثل مسجد زندگی کنند، همان جا تشخیص می‌دهند و خود را در معرض هنری قرار می‌دهند که قطعاً با نگاه مومنانه شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم بخشی از ضعف‌های تربیت عرصه فرهنگ و هنر را جبران کنیم، این را مد نظر قرار داده‌ایم که به مکان‌هایی مراجعه کنیم که نگاه توحیدی و انقلابی به موضوع دارند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور عنوان کرد: در حوزه ساختاری مسجد مشکلی وجود ندارد، مسجد از مردم است و ساختار ندارد اما باید نرم افزار مدیریتی جدیدی در مسجد حاکم بشود تا تفکری که بر اداره مسجد است، اصلاح خواهد شد.

حجت الاسلام خداداده در خصوص اقدامات هنری انجام شده در مساجد گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در عرصه سرود فعال هستند و تقریباً ماهانه ۱۲ سرود در گستره ملی تولید می‌کنند که این نتیجه اعتماد ما به کانون‌ها است؛ همچنین هنرمندان انقلابی کار مدرسه تئاتر شبستان را آغاز کرده‌اند که تا کنون ۱۰ استان آن را برگزار کرده و امید است که استان خوزستان این برنامه را برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در این راستا، هنرمندان عرصه نویسندگی، بازیگری، کارگردانی و… در همه استان‌ها حضور پیدا می‌کنند، بچه‌های تئاتر مسجدی را شناسایی کرده و برای آنها رویداد ۲ روزه‌ای برگزار می‌کنند. فراخوان جشنواره تئاتر شبستان چند روز پیش منتشر شد که یک زیست بومی برای بچه‌های مسجد است و افرادی که عضویت مسجد ندارند نمی‌توانند آثار خودشان را ارسال کنند؛ اگر این رویدادها و جشنواره‌ها چندسال پشت سر هم برگزار شود با یک بانک اطلاعاتی از استعدادهای بسیار خوب مواجه خواهیم شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور اظهار کرد: شورای سیاست گذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با تدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان قرارگاه فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران و با عنوان «شورای عالی انقلاب فرهنگی» مطالب و مسائل کلان کشور را با هنر بازوان، ابزار و زیرمجموعه‌هایش اداره می‌کند و به این نتیجه رسیده‌اند که کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به دلیل هماهنگی بیشتر و کار ستادی که انجام می‌دهد، می‌تواند دستگاه‌های دیگر را در شورای سیاست گذاری خود داشته باشد که هم افزایی موجب رشد، ارتقا و توانمندی کانون‌ها می‌شود؛ لذا شورا یک اساسنامه مصوب کرد.

حجت الاسلام خداداده بیان کرد: بنده معتقد به سیاه نمایی در عرصه کار مسجدی نیستم چرا که مسجد مردمی است، تا به امروز و در ۴۳ سال مردم پای انقلاب ایستادند؛ کارنامه ما در حوزه فرهنگ صفر نیست چرا که با نقطه ایده آل و آرمان‌ها فاصله داریم.

اجرای پایش کتابخانه‌های مساجد

وی در خصوص کتابخانه‌های مساجد گفت: حدود ۱۰ هزار کتابخانه در کشور وجود دارد که بخشی از آنها دارای مخزن و سالن هستند و بخش دیگری مخزن‌دار ولی سالنی ندارند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: از لحاظ تعداد کتابخانه، شاید تقریباً ۲ برابر نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه داریم و پیشخوان‌های کتاب ما گسترده‌ترین پیشخوان کتاب در کشور است اما چون به صورت رایگان اداره می‌شوند، کسی به موضوع کتاب و کتابخانه در مسجد توجه چندانی ندارد.

وی اضافه کرد: اعتباراتی که دیگر نهادهای تأثیرگذار در عرصه کتاب دریافت می‌کنند با اعتباراتی که ما در حوزه مساجد دریافت می‌کنیم، قابل مقایسه نیست اما با توجه به اینکه این عرصه و سنگر مهم است، در بحث ترویج کتاب و کتابخوانی با موضوع خوانش کتاب، شنبه‌های کتاب و… عملیاتی را در رویدادهای فرهنگی تعریف کرده‌ایم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: از سال گذشته طرحی با عنوان «پایش کتابخانه‌های مساجد» در حال اجرا است که بخشی از کتاب‌هایی که برای مسجد کاربرد ندارد به کتابخانه های دیگر اهدا می‌کنیم تا کتاب‌های جدید به کتابخانه‌های مساجد تزریق بشوند. سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار عنوان کتاب به کتابخانه های مساجد اضافه کردیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا