فرهنگ

کتابخانه های دانشگاه‌ها رونق ندارند

معاون استاندار خوزستان:

اهواز- معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: دانشگاه‌ها کتابخانه دارند اما خیلی از این کتابخانه‌ها رونق ندارد به همین دلیل دانشجوها برای مطالعه به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله افرازه شهاوند پیش از ظهر امروز یکشنبه در آئین نکوداشت روز کتاب، اظهار کرد: بشر، حیات خود را با خواندن و نوشتن آغاز کرد و این نص صریح قرآن است. آغاز بسیار مبارکی بوده و آینده بشریت هم در گرو خواندن و مطالعه کردن است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان بیان کرد: در علم توسعه می‌گویند جامعه‌ای پیشرفت خواهد کرد که به آگاهی و دانش کاربردی برسد. مطالعه باید ویژگی‌هایی داشته باشد که به توسعه برسد و منجر به پیشرفت و ترقی شود.

وی گفت: قرآن به صراحت گفته که تغییر جوامع از نفس انسان شروع می‌شود و نفس انسان هم با علم و آگاهی شروع به تبلیغ خواهد کرد که قطعاً یکی از راه‌های بسیار مهم علم و آگاهی، مطالعه است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: جامعه‌ای توسعه پیدا می‌کند که با خواندن، آموختن و شناختن گره بخورد و جامعه به هر میزان که در این مسیر حرکت کند، به همان میزان هم پیشرفت و ترقی خواهد کرد؛ بنابراین وظیفه شما کتابداران در این خصوص بسیار سنگین است.

شهاوند خطاب به کتابداران عنوان کرد: شما خزانه‌داران کتاب و خواندن هستید و می‌توانید با تشویق اعضای جامعه و اقشار مختلف به افزایش سرانه مطالعه کمک کنید.

وی با بیان اینکه اصل مطالعه و کتاب خواندن کار جمعی و سنگینی می‌خواهد، تصریح کرد: این اقدام، کار فراگیر و گسترده‌ای می‌خواهد و فقط کتابخانه عمومی در این حوزه وظیفه ندارد بلکه همه از خانواده گرفته تا آموزش و پرورش، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس همگی باید ایفای نقش کنند تا سرانه مطالعه در کشور بالا برود. سرانه مطالعه در کشور و حتی در خوزستان پایین است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان اظهار کرد: با وجود پیشرفت‌های بسیار زیادی که در کتابخانه‌های عمومی رخ داده اما به موازات کتابخانه‌های تخصصی، آموزشی و دانشگاهی که در ادارات، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها وجود دارد کار آن سنگین‌تر است. باید خوراک تمام سلایق و همه اقشار را در حوزه‌های مختلف صنعتی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و… پاسخگو باشد یعنی باید کتاب و محتوا داشته باشد که کتابخانه‌ها در این خصوص مقداری ضعیف هستند.

شهاوند ادامه داد: هم افزایی کتابخانه‌ها باید تقویت شود و این عمل مستلزم تقویت مخازن کتابخانه‌ها است. همچنین اگر قرار است مخازن کتابخانه‌ای به لحاظ محتوا غنی شود باید همه اعم از مردم، سازمان‌ها، ادارات، مراکز صنعتی، اقتصادی و… پای کار بیایند و کتاب‌های بلااستفاده خود را به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند.

وی خطاب به کتابدارها گفت: رشد سازمانی کتابخانه‌ها منوط به نوع نگاه و عملکرد شما کتابداران است و هیچ شخصی مثل شما نیاز و مزاح مردم در این حوزه را نمی‌شناسند، ضعف‌های درون کتابخانه را نمی‌داند؛ لذا شما بهترین ارزیاب هستید و نگاه شما باید به این حوزه نقادانه باشد.

شهاوند در خصوص ارزیابی منابع موجود در مخازن کتابخانه‌ها گفت: بخش قابل توجهی از مخازن کتابخانه‌ها با نیازمندی و درخواست مراجعه کنندگان تناسب ندارد یا اینکه خلأ وجود دارد. بی برنامه به کتابخانه‌ها کتاب تزریق نشود مثلاً به کتابخانه روستایی کتاب‌های متناسب با فرهنگ بومی خودش تزریق شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها عمدتاً با دانشگاه‌ها و مدارس هم افزایی دارند، تصریح کرد: افرادی که به سالن کتابخانه‌ها می‌آیند و مطالعه می‌کنند عامه مردم نیستند بلکه دانش آموزان و دانشجویانی هستند که برای کنکور یا امتحان پایان سال خود می‌آیند. کتابخانه ها نباید فقط به دانش آموزان و دانشجویان منحصر شود زیرا دانشگاه‌ها و مدارس خودشان باید این نقش را ایفا کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: دانشگاه‌ها کتابخانه دارند اما خیلی از این کتابخانه‌ها رونق ندارد به همین دلیل شاهد هستیم که دانشجوها برای مطالعه به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند. کتابخانه‌های دانش آموزی نیز باید در مدارس تقویت شود که آموزش و پرورش باید برای آن تدارک ببیند. البته کتابخانه عمومی وظیفه دارد با دانشگاه‌ها و حوزه دانش آموزی هم افزایی داشته باشد ولی کتابخانه‌های عمومی باید همه اقشار را در بر بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم از فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی چند شهرستان، بانی های خیر برتر استان، پیشکسوت کتابداری خوزستان، کتاب‌خوان های برتر رده سالمندان، جوان و بزرگسال، نوجوان، کودک و خردسال استان، خدمتگزارهای برتر استان، کتابخانه های نهادی برتر خوزستان، مسئول برتر، کتابدار نهادی برتر استان و کتابدار کتابخانه مشارکتی برتر خوزستان تجلیل شدند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا