فرهنگ

۴۵ مقاله برای داوری کنگره ملی ابن یمین فرومدی انتخاب شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان:

شاهرود- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بابیان اینکه کنگره ملی ابن یمین فرومدی در شاهرود برگزار می‌شود، گفت: ۴۵ مقاله برای داوری این کنگره انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشید فلاح بعد از ظهر یکشنبه در جلسه نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود ضمن بیان اینکه آبان ماه آتی کنگره ملی ابن یمین فرومدی در تهران، شاهرود و میامی برگزار خواهد شد، ابراز داشت: برای برگزاری این کنگره ملی ۵۵ مقاله به دبیر خانه فرستاده شده است.

وی ضمن بیان اینکه ۴۵ مقاله برای داوری کنگره ملی ابن یمین فرومدی انتخاب شدند، افزود: در نهایت شش مقاله مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

افتتاح کنگره ۱۰ آبان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بابیان اینکه افتتاحیه این کنگره هشت آبان ماه آتی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برنامه ریزی شده است، ابراز داشت: عصر چهارشنبه ۱۰ آبان ماه نشست علمی در شاهرود برگزار خواهد شد.

فلاح ضمن بیان اینکه برای روز پنج شنبه نیز بازدید از آرامگاه ابن یمین فرومدی در میامی تدارک دیده شده است، تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم این کنگره تلاش برای معرفی جاذبه‌های منطقه فرومد میامی در سطح ملی است.

وی ضمن بیان اینکه در بین ارائه کنندگان مقاله به لحاظ کیفی چهره‌های نام آشنا وجود دارد، افزود: ۵۰ نفر از محققان کشور موضوعی برای ارائه پیش قدم شدند و سخنرانان برجسته ای سخنرانی خواهند داشت.

انتقاد از نبود اشعار ابن یمین فرومدی در کتب درسی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه ابن یمین چهره ماندگار ادبیات فارسی در کنار منوچهری دامغانی، شهیرترین شاعر و بزرگترین قطعه سرا و همرزم شیخ حسن جوری است، ابراز داشت: در اشعار حکیمانه این شخصیت نامدار تاریخی تهذیب نفس، پاکدامنی، بی آلایشی کاملاً به چشم می‌خورد.

فلاح بابیان اینکه در گذشته اشعار ابن یمین فرومدی در کتب درسی وجود داشت اما اکنون اثری از آن به چشم نمی‌خورد، تصریح کرد: یکی از اهداف مهم این کنگره توجه اهل فضل به ابن یمین فرومدی و طرح آن در سطح ملی است.

وی ضمن بیان اینکه یکی از انگیزه‌های اصلی برگزاری این کنگره معرفی هر چه بیشتر این شخصیت تاریخی است، افزود: آرزومندیم برگزاری این کنگره سیل خروشان زائران علی بن موسی الرضا (ع) را متوجه وجود آرامگاه ابن یمین فرومدی سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان فرومدی‌ها

دبیر شورای اطلاع رسانی استان سمنان با بیان اینکه بخش علمی بیش از یک سال به برگزاری این کنگره پرداخته است، ابراز داشت: ارگان‌های مهمی از جمله میراث فرهنگی، شهرداری، استانداری، فرمانداری و انجمن نخبگان به صورت مستقیم همکاری خواهند داشت.

فلاح ضمن بیان اینکه بخش تبلیغی و ترویجی این کنگره در میامی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این مراسم وزیر نیز مهمان مردم خوب میامی خواهد بود.

وی ضمن بیان اینکه این کنگره فراتر از همه مسائل دلخوش به همکاری بخش دانشگاهی اساتید و دانشجویان رشته ادبیات است، افزود: امیدواریم از بعد ملی بتوانیم از این گنجی که استان در دل خود نهفته دارد بهره‌مندی لازم را داشته باشیم.

رونمایی از ۳ کتاب در کنگره ابن یمین فرومدی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اضافه کرد: رونمایی از سه کتاب گزیده اشعار، رمان و کتاب کودک و نوجوان پیرامون ابن یمین فرومدی، تمبر یاد بود، برگزاری نشست خبری در تهران، تجلیل از خدمت گذاران به ابن یمین، تجلیل از مقالات برتر و بازدید از فرومد و سخنرانی وزیر فرهنگ از جمله حواشی اصلی این کنگره خواهد بود.

فلاح بابیان اینکه این کنگره برای معرفی هر چه بیشتر ابن یمین فرومدی نیازمند اطلاع رسانی ملی است، تصریح کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود در جلب افکار عمومی به این حوزه نهایت همکاری را داشته باشند.

وی بابیان اینکه پایان جشنواره به معنای انتهای کار نیست، بیان کردکرد: بعد از برگزاری کنگره تازه کار باید شروع شود و همه گروه‌ها برای این مهم پای کار حضور یابند.

۱۹ آبان سمنان میزبان جشنواره تئاتر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ضمن بیان اینکه سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان سمنان ۱۹ آبان ماه به میزبانی سمنان برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این جشنواره ۲۵ گروه نمایشی به صورت غیر متمرکز برگزار خواهد شد.

فلاح ضمن بیان اینکه شانزده اثر به جشنواره رسید، اضافه کرد: داورها کار هنرمندان را با حضور در شهرستان‌ها مورد بازبینی قرار خواهند داد.

وی بابیان اینکه ۹ اثر تئاتر خیابانی برای شرکت به جشنواره درخواست دادند، ابراز داشت: این آثار طی دو مرحله ارزیابی خواهد شد.

رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ضمن بیان اینکه هم اکنون مهلت شرکت در جشنواره پایان یافته و جدول بازبینی منتشر شده است، تصریح کرد: پوستر برگزاری این جشنواره تا پایان هفته جاری طی مراسمی رونمایی خواهد شد.

فلاح در ادامه تصریح کرد: چهار نمایش صحنه‌ای از شاهرود، شش نمایش صحنه‌ای و دو نمایش خیابانی از سمنان، دو نمایش خیابانی و دو نمایش صحنه‌ای از دامغان و پنج نمایش صحنه‌ای و سه نمایش خیابانی و از سرخه یک نمایش خیابانی برای حضور در جشنواره داوطلب شدند.

وی افزود: شرط حضور در جشنواره تئاتر فجر انتخاب این نمایش‌ها در جشنواره تئاتر منطقه‌ای است.

برگزاری نکوداشت آیت الله اختری در سمنان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برگزاری نکوداشت آیت الله اختری نماینده ولی فقیه ۱۱ آبان ماه سال جاری در سمنان خبر داد و اضافه کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان ویژه این مراسم همزمان با سالگرد وفات ایشان خواهد بود.

وی اضافه کرد: سالگرد وفات ایشان چهارم آبان ماه است که به دلیل برگزاری کنگره ابن یمین فرومدی و حضور وزیر در این روز برنامه‌ریزی شد تا ایشان سفر استانی خود را با حضور در این مراسم داشته باشند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا