فرهنگ

10 شب 10 منبر| انصاریان: خطا و گناه دیگران را ببخشید تا خدا هم گناهان شما را ببخشد+صوت


حجت‌الاسلام انصاریان گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید آیا دوست نمی‌دارید که در حق شما مغفرت کنم و گناهان شما را ببخشم؟ در همان آیه می‌فرماید باید دیگران را ببخشید تا من هم شما را ببخشم.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم هیأت ریحانةالنبی(س) هر شب با پیش‌منبرخوانی سید حسین عرب، سخنرانی حجت‌الاسلام حسین انصاریان و مرثیه‌خوانی محمدحسین پویانفر در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) تجریش برگزار می‌شود.

دوست ندارید خدا گناهان شما را ببخشد؟

حجت‌الاسلام انصاریان استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم در دومین شب عزاداری این هیأت اظهارداشت: انسان نباید نسبت به دیگران کینه داشته باشد، شاید بگویید ممکن است افرادی ما را اذیت کنند، چگونه از آن‌ها کینه نداشته باشیم. انسان علاوه بر اینکه می‌تواند کینه نداشته باشد، می‌تواند ببخشد. در قرآن کریم داریم: « أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ آیا دوست نمی‌دارید که خدا هم در حق شما مغفرت فرماید؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.» یعنی دوست ندارید همه گناهان شما را ببخشم البته این شامل بدهکاری‌ها نمی‌شود. اگر می‌خواهید از دین مردم دربیایید و در قیامت نجات پیدا کنید، حق مردم را پرداخت کنید.

وی با اشاره به اینکه جهنم نردبان دارد که آن گناهان است، گفت: کسی که زنا کند، ربا بخورد، مردم اذیت کند، با فرد مظلومی که کار اداری دارد، تلخی کند و کار یک ساعته او را یک سال به عقب بیندازد، به جهنم خواهد رفت. برخی‌ها دوست دارند به جهنم بروند.

دیگران را ببخشید تا خدا هم شما را ببخشد

انصاریان با اشاره به اینکه برخی این روزها تلاش می‌کنند و به دیگران پیام می‌دهند که به هیأت نروید تا مجالس از رونق بیافتد و خالی باشد، گفت: شما شایسته این هستید که صندلی‌داران و سرمداران، زندگی را برای شما آسان کنند اما امروز به همه این سختی‌ها در مجالس شرکت می‌کنند و این نشانه شیعه واقعی بودن شماست.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه همه ما بلاخره گناهانی داریم، آیا دوست داریم خدا ما را ببخشد؟ گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا؛ باید عفو کنند و گذشت نمایند» یعنی دیگران را ببخشید تا من هم شما را ببخشم.

محبت به سگ، گناهان یک لات را پاک کرد

وی با اشاره به اینکه روزی یک آدم شارلاتان و قداره‌کش می‌بیند که در گرمای سوزان تابستان، سگی در بیابان از شدت تشنگی افتاده و درحال مردن است، گفت: او لباس‌هایش را درآورد و بهم گره زد و از چاهی که در نزدیکی آن‌جا بود پایین رفت. لباس‌هایش را به آب زد. برگشت و لباس را فشار داد و قطره قطره به او آب داد. سگ بلند شد و به نشانه تشکر دم تکان داد. این فرد به شهر برمی‌گردد و خدا به پیامبر زمان می‌فرماید به او بگو به خاطر این کار، تمام گناهان او را بخشیدم. پاکی و محبت را از سر بگیرد.

انصاریان تصریح کرد: فردی نزد پیامبر(ص) آمد و دید امام حسن و امام حسین(ع) روی پای رسول الله(ص) نشسته‌اند. او دید پیامبر آن‌ها را مکرر می‌بوسد. پرسید چرا اینقدر این‌ها را می‌بوسی؟ ایشان فرمود من این‌ها را بسیار زیاد دوست دارم. او گفت من ۱۰ فرزند دارم اما تاکنون هیچ‌گاه آنان را نبوسیدم. ایشان فرمودند تو در قیامت اهل دوزخ هستی.

صوت کامل این سخنرانی را در ادامه بشنوید:

 

 

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا