فرهنگ

نگاهی به بیست و یکمین جشنواره رسانه‌های ایران و آینده‌اش

مهر گزارش می‌دهد؛

در بیست‌ویکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ۶ هزار و ۶۴۵ اثر به ثبت برسد، به تفکیک استان‌ها هم ابتدا تهران با ۲۵۶۷ اثر بیشترین آثار ارسالی را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و یکمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های ایران سال گذشته با دبیری مهدی عرفاتی برگزار شد که شعار این دوره از جشنواره «تجلی پاسداشت زبان فارسی» بود. این همان جشنواره‌ای است که پیش از این با عنوان جشنواره مطبوعات برگزار می‌شد و آخرین دوره آن به سال ۹۲ باز می‌گشت اما بعد از وقفه‌ای ده‌ساله، مردادماه ۱۴۰۲ دوره بیست و یکم با تغییر عنوان برگزار شد. در این دوره ۶ هزار و ۶۴۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد که نسبت به آثار ارسالی به آخرین دوره جشنواره‌ مذکور افزایش دو و نیم برابری داشت.

در دوره بیست و یکم جشنواره رسانه‌های ایران، با توجه به اینکه هر فرد می‌توانست در دو قالب اثر ثبت کند شاهد ۲۶۱۴ شرکت‌کننده در این جشنواره بودیم که باعث شد عدد ۶ هزار و ۶۴۵ اثر به ثبت برسد، به تفکیک استان‌ها هم ابتدا تهران با ۲۵۶۷ اثر بیشترین آثار ارسالی را به خود اختصاص داد. بعد از تهران، استان خراسان رضوی با ۴۶۵ اثر، استان اصفهان با ۳۷۴ اثر، استان آذربایجان شرقی با ۲۶۷، استان قم با ۲۲۷ و استان خوزستان با ۲۲۳ از لحاظ کمیت فراوانی آثار در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. همه استان‌های کشور در این جشنواره شرکت کردند. همچنین از خبرنگاران حرفه‌ای ساکن مرکز کشور تا خبرنگاران حرفه‌ای استانی در شهرستان‌های کم‌برخوردار در این جشنواره ملی به رقابت پرداختند.

جشنواره بیست و یکم در حوزه رسانه‌های چاپی روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه فصلنامه، سالنامه، رسانه‌های برخط خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی اطلاعات و اخبار منتشر شده در بسترهای مختلف رسانه‌های اجتماعی اعم از کانال صفحه‌های مجازی، رسانه‌های کاربر محور در دو سطح رسانه‌های سراسری و رسانه‌های استانی در قالب‌هایی همچون سرمقاله مقاله و یادداشت، خبر، مصاحبه، گزارش، تیتر، طنز عکس تک عکس گزارش تصویری گرافیک صفحه‌آرایی جلد صفحه اول تصویرسازی و غیره برگزار شد و در قالب‌های رسانه‌های اجتماعی نیز سه حوزه انتشار متن، صوت و تصویر بر بستر رسانه‌های اجتماعی را موردتوجه جشنواره جهت دریافت نقطه‌نظر اهالی ویژه قرار داد.

دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران از چهار کمیته اجرایی، محتوایی، داوری و اطلاع‌رسانی تشکیل شد و با برگزاری بیش از ۲۰ جلسه ساختار فراخوان تدوین شد. در دوره‌های قبل ساختار فراخوان جشنواره از بخش‌های کلاسیک همچون تیتر، عکس، مصاحبه گزارش، مقاله، سرمقاله و غیره تشکیل شده بود، اما در این دوره طی جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی که با افراد صاحب‌نظر این حوزه برگزار شد بخش‌هایی همچون انسان رسانه و خبرنگار تحقیقی نیز به فراخوان افزوده شد. همچنین در بخش ویژه دو بخش نقد مصلحانه جایزه مرحوم عماد افروغ و تبیین و روشنگری ماهیت اخبار جعلی نیز اضافه شد و همچنین تولیدات فضای مجازی نیز در فراخوان جشنواره بیست و یکم موردتوجه ویژه قرار گرفت.

حفظ قالب‌های کلاسیک، استفاده از کارشناسان رسانه‌ای در تدوین فراخوان، اضافه‌شدن بخش‌های جدید به فراخوان مانند فضای مجازی و اضافه شدن بخش‌های ویژه به جشنواره همچون انسان رسانه، خبرنگار تحقیقی، تبیین اخبار جعلی و نقد مصلحانه ازجمله ویژگی‌های جشنواره بیست و یکم رسانه‌های ایران عنوان شدند.

همچنین علی‌اکبر قاضی‌زاده، شهاب اسفندیاری، محمد حدادی، مهدخت بروجردی، علیرضا ملکیان، مریم سلیمی، سیدعلی میرفتاح و مهدی فضایلی اعضای هیئت عالی داوری بیست و یکمین جشنواره رسانه‌های ایران را تشکیل می‌دادند.

اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های ایران که همزمان با روز خبرنگار با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

حالا دبیرخانه بیست و دومین دوره این رویداد با شعار «فردا خبریست!» و با ادای احترام به «شهدای خدمت» آغاز به کار کرده و ایده کلی آن انگیزه‌بخشی برای حرکت از قالب و محتواهای سنتی اطلاع‌رسانی به سمت تحولات نوین رسانه است.

همچون سال گذشته دبیری این رویداد به عهده مهدی عرفاتی، و زمان برگزاری اختتامیه آن ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ همزمان با روز خبرنگار است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا