فرهنگ

احمد الستی ازشکل‌گیری کتاب «هنر دقت» گفت/ویژگی مستندهای مردم‌نگار

احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «هنر دقت» نوشته مایکل اوپیتس و احمد الستی با ترجمه محمد همتی یکی از کتاب هایی است که امسال در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد.

این کتاب در سال های اوج نظریه پردازی های سینمای مردم نگار و از سوی ۲ محقق و استاد برجسته ایرانی و آلمانی نوشته شد. آنها در پی پاسخ به این سوال‌ها بودند که آیا فیلم‌های مردم‌نگار باید به وسیله مردم شناس ساخته شوند؟ آیا کارگردان چنین فیلم‌هایی باید فیلمبردار باشد؟ آیا فیلمبردار فیلم‌های مردم‌نگار باید آگاهی‌های وسیع مردم‌شناختی داشته باشد؟ و …

احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور در نمایشگاه کتاب و غرفه کتاب مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره این کتاب که توزیع نسخه جدیدش انجام شده، صحبت کرد.

الستی درباره کتاب «هنر دقت» توضیح داد: این کتاب محصول مشترک ۲ ساله با مایکل اوپیتس فیلمساز آلمانی و مردم‌شناس و البته فیلمساز مردم نگار است. مایکل اوپیتس چند سال در ارتباط با سوژه‌ای که موضوع این کتاب است، در کوه های منطقه‌ای در جنوب اورست و روستاهای آنجا اقامت کرده و زندگی مردم و شمنیسم را مشاهده کرده بود. در نتیجه این کتاب فیلمی با عنوان «شمن‌های سرزمین کوران» ساخته شد که چند سال ساختنش طول کشید و در واقع مصاحبه‌ای طولانی در ارتباط با تجربه‌های ایشان بود. تجربه هایی که به صورت ۲ ترم پیوسته در دانشگاه آمریکایی تدریس شد.

وی ادامه داد: مایکل اوپیتس در دانشگاهی در تگزاس برای تدریس موضوع سینمای مردم نگار دعوت شد و ۲ ترم پیوسته تجربه های خود را تدریس کرد. او با بسیاری از فیلمسازان مردم نگار هم عصر خود آشنا و با آنها کار کرده بود و تجربه های ایشان به وسیله دانشجویان مردم شناسی، سینما و مستند و کسانی که با جغرافیای مناطق جنوب اورست در ارتباط بودند، بسیار مورد استقبال واقع شد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود درباره نحوه شکل‌گیری و تهیه کتاب «هنر دقت» بیان کرد: من دانشجوی مایکل اوپیتس بودم و از آنجایی که دانشجوی یک مردم نگار دیگر یعنی ژان روش هم بودم، قبل از اینکه سر کلاس های ایشان بنشینم با او خیلی سریع ارتباط برقرار کردم. روش و مایکل اوپیتس همدیگر را خیلی خوب می شناختند و نسبت به روش کار همدگیر نقدهای زیادی داشتند و درعین حال احترام بسیار زیادی برای هم قائل بودند. در سال ۱۹۸۳ و زمانی که در دانشگاه هاروارد بودم و روش در آنجا تدریس می کرد، دوره ای را با ایشان گذراندم و دوباره به دانشگاه ایالتی تگزاس برگشتم که در آنجا بورس تحصیلی داشتم. مایکل اوپیتس به آنجا دعوت شد و خیلی سریع ما با هم ارتباط برقرار کردیم. قرار شد که ما با هم مصاحبه کنیم و از دل این مصاحبه، کتاب «هنر دقت» بیرون آمد و هر ۲ ما مقدمه مفصلی برای این کتاب نوشتیم.

وی افزود: زمانی که این کتاب فقط به آلمانی چاپ شده بود، برای این کتاب به آلمان دعوت شدم و در آنجا کنفرانسی درباره سینمای مردم‌نگار داشتم. در نهایت بعد از چاپ به زبان های مختلف، این کتاب به دست دوستان ایرانی ما رسید و به زبان فارسی ترجمه شد.

الستی در پایان گفت: مایکل اوپیتس به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به ایران دعوت شد و به کشورمان آمد و طی جلساتی به طور مفصل راجع به سینمای مردم نگار صحبت کردیم و فیلم «شمن‌های سرزمین کوران» هم در تهران نشان داده شد. خیلی جالب است که وقتی اوپیتس به ایران آمد و کتاب به فارسی ترجمه شده را به او دادند، چند جلد از کتاب را با خود برد و به دوستان و دانشجویان ایرانی خود در آلمان هدیه داد.

کتاب «هنر دقت» در واحد پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی منتشر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا