فرهنگ

مرتضی سرهنگی پدر ادبیات پایداری ایران است

گلعلی بابایی مطرح کرد؛

گلعلی بابایی، مرتضی سرهنگی را پدر ادبیات پایداری دانست و گفت: سال‌های پس از جنگ که همه در بهت و حیرت بودند جایی که عقلانیت به خرج داد، دفتر ادبیات و هنر مقاومت بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تکریم مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری، به پاس سال‌ها خدمات فرهنگی او، عصر پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، در کوشک سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

مرتضی سرهنگی با اشاره به تمایز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نسبت به سایر جنگ‌های جهان گفت: ذات جنگ برای ما جنبه دفاعی داشت و ذات جنگ‌های دفاعی مردمی بودن آن است.

وی با اشاره به سخنان افسران عراقی درباره هشت سال جنگ تحمیلی افزود: افسران عراقی می‌گفتند همه محاسبه ما برای حمله به ایران درست بود زیرا ما از ۱۵ کشور خدمات و سرباز می‌گرفتیم ولی اصلاً فکرش را هم نمی‌کردیم که اینگونه مردم به میدان جنگ بیایند.

این پژوهشگر ادامه داد: دنیا روی ناگهان سرباز شدن ما حساب نکرده بود و شاهد ارتش دیگری بود که مردم و بسیج به آن پیوسته بودند و همدیگر را برادر صدا می‌زدند و برای یکدیگر فداکاری می‌کردند. پس از آن، این فداکاری‌های نظامی جای خودش را به فداکاری‌های اجتماعی داد.

وی نوشتن بعد از هر جنگ را سنت دیرینه‌ای در جهان دانست و افزود: نوشتن بعد از جنگ در دنیا یک سنت است. توپ و تانک‌ها به پادگان‌ها می‌روند و اسیران و رزمنده‌ها به خانه برمی‌گردند و روزی یک کاغذ و قلم به دست می‌گیرند و از آنچه بر آنها گذشت می‌نویسند.

سرهنگی درباره کتاب «نامزد گلوله‌ها» (روایت زندگی حاج قاسم سلیمانی) که به تازگی چاپ چهلم خود را رد کرده است گفت: ما پیش از این حدود ۶۰ صفحه درباره حاج قاسم نوشته بودیم و بعد دیدیم که این روایات مستند نیستند و بعضاً صحت ندارند، به همین دلیل به «قنات ملک» محل تولد حاج قاسم رفتیم و با دوستان و آشنایان ایشان به گفت‌وگو پرداختیم.

وی در شرح کتاب «نامزد گلوله‌ها» ادامه داد: این کتاب از صبح تولد حاج قاسم در قنات ملک شروع می‌شود و تا ساعت ۱.۲۰ دقیقه در فرودگاه بغداد ادامه می‌یابد. دقت روی شروع و خروج متن و میانه بسیار زیاد بود، ما در این کتاب با یک متن ادبی مواجه هستیم که این امر به درک مطلب کمک می‌کند. حاج قاسم شخصیت دلپذیری داشتند و باید درباره ایشان دلپذیر می‌نوشتیم.

نویسنده کتاب «نامزد گلوله‌ها» این کتاب را یک اثر مشارکتی دانست که با همکاری محبوبه عزیزی و محمدعلی آقا میرزایی تدوین شده و در اختیار علاقه‌مندان و مخاطبان قرار گرفته است.

دست‌نوشته‌هایی که به «نقطه رهایی» رسید

گلعلی بابایی، نویسنده کتاب‌های «پیغام ماهی‌ها» و «کالک‌های خاکی» با حضور در مراسم تکریم مرتضی سرهنگی او را پدر ادبیات پایداری دانست و گفت: سال‌های پس از جنگ که همه در بهت و حیرت بودند جایی که عقلانیت به خرج داد، دفتر ادبیات و هنر مقاومت بود.

وی ادامه داد: یادم می‌آید وقتی دست‌نوشته‌های خودم را درباره جنگ که به نظرم خیلی بی‌ارزش بودند در اختیار آقای سرهنگی قرار دادم با رویی خوش با من برخورد کردند و مدت‌ها بعد همان دست‌نوشته‌ها با عنوان «نقطه رهایی» چاپ شد.

مرتضی سرهنگی یک رسانه مسلم است

محمد حمزه‌زاده، نویسنده حوزه کودک و نوجوان نیز در این برنامه، ضمن اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای مرتضی سرهنگی، او را یک رسانه قوی در حوزه مقاومت توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه آقای سرهنگی جنگ را از حوزه رسانه تجربه کردند، به واسطه سالها حضورشان در این حوزه، امروز خودشان یک رسانه مسلم در زمینه ادبیات پایداری و مقاومت محسوب می‌شوند.

وی همچنین به تیزبینی مرتضی سرهنگی اشاره کرد و افزود: فرقی نمی‌کرد محتوا به چه شکل به دست ایشان برسد. کافی بود ایشان چند خط را بخوانند و از همان چند خط کتاب‌هایی با تیراژ صد هزارتایی چاپ شود و مخاطبان بی‌شماری داشته باشد. ما امروز می‌بینیم کودکانی که دیروز کتاب‌های استاد سرهنگی را می‌خواندند امروز بسیاری‌شان مدافع حرم هستند.

هویت‌سازی با ادبیات پایداری

محسن مومنی شریف، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی نیز کتاب‌های مرتضی سرهنگی را در هویت‌سازی و هویت‌بخشی به جوانان ایرانی تاثیرگذار دانست و افزود: در شرایطی که این روزها بسیاری از جوانان ما دچار بحران هویت هستند، کتاب‌ها و خاطراتی که استاد سرهنگی تدوین کرده‌اند می‌تواند به آنها برای شناخت بیشتر خودشان و تاریخ مقاومت کشورشان کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه سرهنگی زمانه خود را می‌شناسد و تصمیمات به هنگامی می‌گیرد افزود: ما پس از جنگ اسیران بسیاری داشتیم که کتاب‌های آقای سرهنگی را می‌خواندند و امروز همان‌ها به کشورشان برگشته‌اند و می‌توانند راوی مقاومت ایرانیان باشند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا