فرهنگ

تدریس رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور

دهقی مطرح کرد؛

رییس انجمن ایرانشناسی گفت: رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.

محمود جعفری دهقی رییس انجمن ایرانشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موسساتی که در این حوزه فعال هستند، گفت: رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.

وی افزود: بنیاد ایرانشناسی که توسط مرحوم حسن حبیبی تاسیس شده بود، همچنان به فعالیت و پژوهش در این حوزه مشغول است. همچنین دانشگاه های خارجی که کرسی ایرانشناسی دارند، به چنین فعالیت‌هایی مشغول هستند.

دهقی درباره تعریف دقیق ایرانشناسی گفت: مرحوم طهمورث ساجدی صبا، ایرانشناسی را « مطالعه و پژوهش در همه جنبه‌ها و جلوه‌های تمدن ایرانی و شناساندن این تمدن به ملل دیگر» دانسته است.

وی افزود: با در نظر گرفتن تعاریف مختلفی که ارائه شده است، می‌توان گفت ایرانشناسی دانشی میان‌رشته‌ای است و به بررسی و تحلیل مباحث مربوط به فرهنگ و تمدن ایران از دیرباز تا امروز و معرفی آن به ایرانیان و غیرایرانیان می‌پردازد و می‌کوشد این فرهنگ و تاریخ و تمدن را در جایگاه واقعی خود قرار دهد.

رییس انجمن ایرانشناسی ادامه داد: اگرچه تاریخ یا ادبیات، بخش‌هایی از ایرانشناسی است، اما همه آن نیست و این دانش، گستره‌ای بسیار وسیع‌تر دارد و به همه علوم انسانی که به‌نحوی به ایران مربوط می‌شود، ارتباط می‌یابد.

رئیس انجمن ایرانشناسی درباره پیشینه این انجمن گفت: ابراهیم پورداوود حدود ۹۰ سال پیش با همراهی استادانی مانند دکتر محمد معین، منوچهر ستوده، ذبیح‌الله صفا و دیگران، انجمن ایرانشناسی را بنیان گذاشتند. این انجمن پس از دوره‌ای از توقف فعالیت، با همت استادان و پژوهشگران برجسته کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۶ احیا شد.

نخستین کنگره ملی ایرانشناسی ایران روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت توسط انجمن ایرانشناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا