فرهنگ

درگذشت یک مترجم و اعلام اسامی مجتمع‌هایی با نام خارجی

یک هفته با کتاب؛

درگذشت نیلوفر امرایی و اعلام اسامی مجتمع‌هایی که نام خارجی خود را تغییر نمی‌دهند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات بودند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: در مطالعه و مرور اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات به بررسی هفت خبر پرداخته‌ایم.

درگذشت نیلوفر امرایی و اعلام اسامی مجتمع‌هایی که نام خارجی خود را تغییر نمی‌دهند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مهم‌ترین اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات بودند.

امضای دو تفاهم‌نامه توسط انتشارات مجمع جهانی اهل بین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوالالامپور، بازگشت ۲۳ هزار بسته پستی کتاب ناقص به چرخه توزیع، آغاز فعالیت مجدد سامانه بازار کتاب، گزارش مرسوله‌های آسیب دیده بخش مجازی نمایشگاه کتاب توسط خریداران از جمله دیگر اخبار مهم حوزه کتاب و ادبیات بوده است که در این گزارش به آن‌ها پرداخته‌ایم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

درگذشت نیلوفر امرایی

نیلوفر امرایی مترجم ادبیات کودک و نوجوان و روزنامه‌نگار درگذشت.

«آشپزخانه خانم گیلاس»، «با یک فکر بکر چه کار می‌توان کرد»، «ساعت‌ها: کتاب فعالیت همراه با نقاشی، رنگ آمیزی و برچسب» و «آموزش در خانه (عددها)» از جمله کتاب‌هایی هستند که از این مترجم منتشر و عرضه شده‌اند.

این‌مترجم، فرزند اسدالله امرایی مترجم شناخته شده ادبیات انگلیسی و متولد سال ۱۳۶۸ بود که صبح روز شنبه ۵ خرداد درگذشت.

بازگشت ۲۳ هزار بسته پستی کتاب ناقص به چرخه توزیع

گروه بازبینی و نظارت پستی خانه کتاب و ادبیات ایران در شرکت ملی پست در بخش مجازی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیش از ۲۳ هزار بسته پستی را که از چرخه توزیع بیرون مانده بود، اصلاح کرد.

توافق انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع) و wonderbuk

مصطفی بهبهانی پور مدیرکل خدمات فرهنگی و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت خبر از توافق همکاری انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع) در نمایشگاه بین المللی کتاب کوالالامپور برای عرضه آثار این انتشارات در اپلیکیشن wonderbuuk داد.

وی افزود: با هدف نشر حداکثری محتوا و بهره مندی از تمامی ظرفیت‌ها از جمله ظرفیت‌های منطقه‌ای نشر الکترونیک؛ در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب کوالالامپور جلسه با حضور مدیرعامل پلتفرم wonderbuuk برگزار و توافقات لازم جهت عرضه محتوا در این پلتفرم منطقه‌ای صورت پذیرفت.

آغاز فعالیت مجدد سامانه «بازار کتاب»

با پایان یافتن سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سامانه بازار کتاب با شرایط متفاوت از قبل، فعالیت خود را از سر گرفت.

در شرایط جدید هر کدملی می‌تواند تا سقف ده میلیون ریال با یارانه ۲۵ درصد از کتابفروشی‌های حاضر در سامانه اقدام به خرید کند. همچنین این امکان فراهم است که والدین برای افراد زیر ۱۸ سال خانواده از طریق صفحه کاربری خودشان و با اضافه کردن فرزندان، به همان میزان ۲۵۰ هزار تومان یارانه برای آنها اضافه کنند و اقدام به خرید کتاب کنند.

اعلام اسامی مجتمع‌هایی که در تغییر نام خارجی خود بی‌اعتنایی کنند

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای پاسداشت زبان فارسی گفت: نام مجتمع‌هایی که نسبت به قانون بی‌اعتنا بوده و حاضر نیستند در تغییر نام‌های خارجی خود مطابق قانون عمل کنند رسانه‌ای می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اسامی مجتمع‌هایی که حاضر نیستند اسامی خارجی خود را تغییر دهند اعلام کنید تا رسانه‌ای کنیم. ما در اداره کشور بی‌اخلاقی نداریم اگر بگویند بی‌اعتنا هستیم، این، گردن‌کلفتی در برابر قانون است.

اسماعیلی گفت: حتماً با دادستانی کل در تمام حوزه‌ها ارتباط خوب داریم. این را به بخش مربوطه در دادستانی اعلام و اگر لازم شد در دادگاه، شکایت و اگر نیاز به آئین‌نامه و اصلاحیه دارد در دولت تصویب می‌کنیم.

امضای تفاهم‌نامه بنیاد شهید مطهری اندونزی و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت

مصطفی بهبهانی پور مدیرکل خدمات فرهنگی و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع) با رئیس بنیاد شهید مطهری اندونزی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

در این دیدار که در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب کوالالامپور انجام شد، بر همکاری مشترک بین انتشارات مجمع جهانی اهل بیت (ع) و بنیاد شهید مطهری در خصوص ترجمه آثار مجمع به زبان اندونزیایی و نیز چاپ کتب مجمع به زبان انگلیسی در این کشور تاکید شد.

گزارش مرسوله‌های آسیب دیده بخش مجازی نمایشگاه کتاب توسط خریداران

مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد در راستای ارائه هرچه بهتر خدمات به مخاطبان بخش مجازی نمایشگاه کتاب آن دسته از مخاطبانی که مرسوله خود را به صورت آسیب دیده تحویل گرفته‌اند، می‌توانند برای پیگیری موضوع عکس مرسوله را از طریق بخش تیکت صفحه خرید ارسال کنند تا درخواست‌شان درباره خسارت وارده مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

در صورت تأیید موضوع توسط کارشناسان، دریافت غرامت یا تعویض کتاب برای خریداران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نظر گرفته شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا