فرهنگ

فعالیت تبلیغاتی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل کافی نبوده است

رائفی پور مطرح کرد؛

کارشناس مسائل صهیونیسم گفت: تبلیغات جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل کافی نبوده است. امروز باید گفت ای کاش جمهوری اسلامی می‌توانست تبلیغ کند و می‌دانست چطور تبلیغ کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تبیینی با موضوع «فلسطین، کلید رازآلود ظهور» با حضور علی‌اکبر رائفی‌پور و غلامرضا منتظمی کارشناس مسائل صهیونیسم در اروپا و آمریکا در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست از پنج کتاب ضدصهیونیستی کنفرانس افق نو رونمایی شد.

سیطره اسرائیل بر غرب شکسته شده است

در ابتدای این نشست منتظمی گفت: در بزرگ‌ترین جنگ تاریخ، یعنی جنگ نرم و رسانه هستیم. بعد از شکست در جنگ نظامی دشمن جنگ رسانه را در پیش گرفته و مسؤولیت ما مقابله با این امر مهم است. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت موازنه و استفاده از دو قدرت نظامی و نرم را دارد. از ابتدای انقلاب اسلامی هدف‌گذاری درستی داشتند و در مقابل اسرائیل ایستادند. امروز دنیا هم به جنایات اسرائیل پی برده است. امروز ما نزدیک قله پیروزی هستیم و امیدواریم به زودی به پیروزی برسیم. آن سیطره مطلقی که اسرائیل بر غرب داشت، شکسته شده و امروز جنبش‌های آزادی‌بخش شکل گرفته است.

به گفته این کارشناس، در ۱۴۰۱ با جنگ نرم در ایران عملیاتی کردند و می‌خواستند اپوزیسیون علیه ایران ایجاد کنند که به خواست خدا یک سال بعد، با جنگ غزه اپوزیسیون علیه خود آن‌ها شکل گرفت.

تبلیغات جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل کافی نبوده است

رائفی پور در ادامه این نشست گفت: ظرفیت انقلاب اسلامی برای پسندیده شدن در جهان ۱۰ برابر جبهه مقاومت است و ظرفیت غربی‌ها برای مقابله با صهیونیسم ۱۰۰ برابر ماست. ما با وجود ظرفیت‌های متعددی که داریم، در این خصوص خوب عمل نکردیم. امروز باید گفت ای کاش جمهوری اسلامی می‌توانست تبلیغ کند و می‌دانست چطور تبلیغ کند. عربستان میلیاردها هزینه می‌کند تا در کنگره آمریکا لابی‌گری کند و در مقابل، به‌ندرت قانونی تصویب می‌شود که منافع عربستان صعودی را نبیند.

وی افزود: امروز برای مردم دنیا سوال است که چرا ایران، یمن، لبنان و عراق پای کار هستند و از سایر کشورهای اسلامی خبری نیست. اما چقدر توانستیم معرفی و تبلیغ کنیم؟ باید گفت کافی نبوده است. می‌بینیم کسانی که باید تصمیم‌گیر باشند، نمی‌دانند چه کار کنند. به همین دلیل بود که شخص بنده وارد سیاست شدم. درد این است که ما مدعی هستیم بزرگ‌ترین دشمن صهیونیسم هستیم؛ ولی چقدر توانستیم این دشمن را به دنیا معرفی کنیم؟ برای مبارزه دانشجوی آمریکایی اعتراض می‌کند؛ اما چند استاد داریم که برای تبلیغ بفرستیم؟ حتی برخی نهادهایی که می‌توانستند اقدامی کنند، به خوبی عمل نکردند.

این کارشناس و پژوهشگر با بیان اینکه ما می‌توانستیم ظرفیت خوبی ایجاد کنیم، گفت: این در حالی است که هیچ نکردیم و امروز باید به اندازه ۴۵ سال پاسخگو باشیم. باید فرهنگ و اخلاق و فطرت صادر شود. چرا با رپری که برای غزه می‌خواند، ارتباط گرفته نمی‌شود و در مقابل این موضوعات مقاومت می‌شود؟ در کشور به حدی دوقطبی ساخته‌ایم که مردم در مقابل هم قرار گیرند. این در حالی است که به جای این وضعیت، فرهنگی که مدافع خانواده و دشمن کودک‌کشی است، باید با نگاه راهبردی و کلان معرفی شود.

رائفی پور با بیان اینکه این ضرورت را نادر طالب‌زاده فهمیده بود، ادامه داد: مشکل اینجاست که برای برگزاری یک نمایشگاه کاریکاتور که کم‌هزینه‌ترین اقدام فرهنگی بود، به مشکل مالی خوردیم. در حالی که باید برای جایی مثل ارشاد یا حوزه هنری تعریف شود که نمایشگاه جهانی سالانه داشته باشد. مسؤولی که نشسته و مانع‌تراشی می‌کند، نمی‌فهمد که این موضوع چقدر اهمیت دارد؛ چرا که دچار روزمرگی است. اگر می‌خواهیم وضعیت بهبود یابد، این وضعیت باید تغییر کند. در اینکه ما باید فناوری مدرن و پیشرفته‌ای داشته باشیم، هیچ شکی نیست؛ اما برخی جشنواره‌ها با نصف هزینه یک موشک برگزار می‌شود و ۱۰ برابر آن تاثیرگذار است.

وی گفت: اگر می‌خواهیم ابهت آمریکا را بشکنیم، باید ۲۰ برابر کار رسانه‌ای انجام دهیم. حتی برای اقدام نظامی پیوست رسانه‌ای از پیش باید آماده شود. در مقابل، وقتی یک موشک می‌فرستیم، مسئولان نظامی هریک حرف جدایی می‌زنند و یکسان نظر نمی‌دهند. همه این مشکلات به عدم شناخت صحیح دشمن برمی‌گردد. نمونه کم‌کاری در معرفی رهبر مقاومت است و در مقابل، به حدی نامه بن‌لادن را خوب رسانه‌ای کردند که نسل زِد در حال خواندن و تلاش برای شناخت او بودند. حتی می‌شد از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی استفاده و با کمترین هزینه تبلیغ کرد؛ اما هیچ کاری صورت نگرفته است. این مسیر درست نیست. ما مردمی هستیم که بابت این موضوع هزینه دادیم و حالا که باید حقانیت خود را ثابت کنیم، هیچ نکردیم.

رائفی‌پور افزود: به جای تولید برنامه در سطح بین‌المللی، کار ما شده تکرار فیلم‌های قدیمی در کانال‌های مختلف‌. به جای کار تبلیغی کارمان ارائه آمار غیرواقعی شده که نمونه آن آمار گردشگران است. ما در مصاف، توریسم خانواده‌محور و پاک را مطرح کردیم و چنین اقداماتی می‌تواند منجر به تبلیغ توریسم شود. غفلت‌ها است که موجب می‌شود به تبلیغات بد و مخرب صهیونیسم جهانی جایزه دهند. اگر مسؤولان می‌خواهند تصویر درست از کشور ارائه شود، باید به توریسم موثر فکر کنند و حتی گروهی توریسم را حمایت کنند که تصویر درستی از ایران در سطح جهانی ارائه کنند. این موضوع آنقدر مهم است که کتابی در زمینه معرفی ایران کار کردیم.

شمار تعداد شهدا نباید عادی شود

امیرگلپایگانی فعال رسانه و نویسنده کتاب «شاهد و شرور» در پایان این مراسم گفت: ۲۵ روز بعد از عملیات وعده صادق، این کتاب ویژه کودکان نوشته شد. بعد از این عملیات اولین فردی که از من درباره این عملیات سوال کرد، فرزندم بود. نباید برخی عددها مانند شمار شهدا برای ما عادی شود. هنوز برخی مسؤولان باور ندارند چه اتفاقی افتاده است. اگر یک سال قبل به من می‌گفتند برای کودکان در مورد غزه بنویس، تردید داشتم؛ اما امروز شاهدیم عملیات وعده صادق چنان رسانه‌ای شده که فرزندان ما در مورد آن سوال بپرسند. نباید بچه‌ها را از اسرائیل ترساند. ترس ابزار شیطان است. لازم است به مقتضای سن آنها محتوا تولید شود و همچنین در خصوص جزئیات ماجرا به آنها بگوییم و برایشان کتاب بخوانیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا