فرهنگ

درگذشت دو نویسنده خارجی و افتتاح نمایشگاه کتاب تفلیس

یک هفته با کتاب؛

درگذشت دو نویسنده خارجی و افتتاح نمایشگاه تفلیس از جمله مهم‌ترین اخبار این هفته در حوزه کتاب و ادبیات بودند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: گزارش مطالعه مرور اخبار حوزه کتاب و ادبیات این هفته بیشتر دربرگیرنده اخبار خارجی است و با گذشت سالروز ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) تنها به چهار خبر مهم دارد.

به این ترتیب درگذشت دو نویسنده خارجی و افتتاح نمایشگاه کتاب تفلیس از جمله مهم‌ترین اخبار این هفته در حوزه کتاب و ادبیات بودند.

همچنین انتصاب سرپرست جدید انتشارات کتاب جمکران توسط تولیت آستان مقدس جمکران از جمله دیگر اخبار مهم این هفته در حوزه کتاب و ادبیات بوده است.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

درگذشت شاعر و نویسنده اسکاتلندی

جان برنساید که بیش از ۳۵ سال فعالیت حرفه‌ای داشت و یکی از تنها سه شاعری بود که هر دو جایزه معتبر شعر بریتانیا را برای یک کتاب دریافت کرد، از دنیا رفت.

این نویسنده اسکاتلندی و خالق کتاب‌های «استخوان گربه سیاه» و «رقص پناهندگی» پس از یک دوره کوتاه بیماری در ۶۹ سالگی درگذشت. ناشرش تأیید کرده است که او ۲۹ می از دنیا رفت.

افتتاح نمایشگاه کتاب تفلیس

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تفلیس روز پنج شنبه ۱۰ خرداد با حضور مهدی سعادت نژاد رایزن فرهنگی و سخنرانی تامارا لبانیدزه رئیس انجمن ناشران و نمایشگاه کتاب تفلیس و حامیان برگزاری نمایشگاه افتتاح شد.

غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان و حمایت خانه کتاب و ادبیات ایران راه‌اندازی شده و با بیش از ۲۰۰ عنوان شامل کتاب‌های حوزه ادبیات کهن و معاصر به زبان گرجی، ایرانشناسی، گردشگری، آموزش زبان فارسی، موضوعات دینی، کودک و نوجوان به زبان فارسی و انگلیسی، پذیرای علاقه‌مندان است.

درگذشت نویسنده اتریشی

والتر کاپاشر نویسنده اتریشی در ۸۵ سالگی در سالزبورگ درگذشت.

او نویسنده‌ای خودآموخته و از این رو در دنیای ادبی بیگانه بود. اما وقتی سال ۲۰۰۹ موفق به کسب جایزه گئورگ بوشنر، بزرگ‌ترین جایزه ادبی آلمان شد، با استقبال زیادی روبرو شد.

مارتین والسر شعری درباره این نویسنده اتریشی سروده است: «حتی وقتی صحبت می‌کند، / شبیه کسی است / که ساکت است.» به سختی می‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که وی فردی ساکت بود و این دیدگاه حتی پس از دریافت جایزه بوشنر درباره وی تغییر چندانی نکرد.

انتصاب سرپرست جدید انتشارات کتاب جمکران

حجت‌الاسلام اجاق‌نژاد تولیت آستان مقدس مسجد جمکران، با صدور حکمی حجت‌الاسلام صمدی را به عنوان سرپرست جدید انتشارات کتاب جمکران منصوب کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا