فرهنگ

هنر در زمان آیت‌الله رئیسی سامان گرفت/ شهید خادم فرهنگ و هنر

پاسداشت شهید جمهور با حضور هنرمندان؛

آیین پاسداشت و یادبود شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز دوشنبه هفتم خرداد ماه با حضور تعدادی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت تهران در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نکوداشت سید شهیدان خدمت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی امروز دوشنبه هفتم خرداد ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت تهران در حال برگزاری است.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمود اسلامی معاون توسعه منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرفرشاد مهدی پور معاون رسانه ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و هنرمندانی چون داریوش ارجمند، جعفر دهقان، محمد گلریز، مهدی جهانی، محمود فرهنگ، وحید اسداللهی، محسن افشانی، ارسطو خوش رزم، حمید حرا، ابوالفضل همراه، رحیم شهریاری، حسین تبریزی، قادر آشنا، اسماعیل خلج، بهروز افخمی، محمدحسین ایمانی خوشخو، حمید ماهی صفت، محمد شیری، جهانگیر الماسی، منوچهر شاهسواری، قاسم رفعتی، حسین پرستار، منوچهر آذری، تاجبخش فناییان، سونیا پوریامین، داود گنجه ای، محمدعلی مرآتی، رشید وطن دوست، میلاد هارونی، کیانوش گرامی، عنایت بخشی، سید جواد طاهری، همایون رحیمیان، هادی ارزم، حسن بیادی، الیاس حضرتی، مهدی رمضانی، ایمان شمسایی، کامران همت پور، علی انسانی و … از جمله مهمانانی هستند که در این مراسم حضور دارند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده رسالت بوذری بود، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط حامد شاکرنژاد کلیپی از حرم مطهر امام رضا (ع) و حضور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حرم پخش شد.

علی موسوی گرمارودی شاعر در ابتدای این برنامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی قطعه شعری با نام «مهربانی» با موضوع شهدای غزه و شهید رئیسی قرائت کرد.

هنر در زمان حیات شهید رئیسی سامان گرفت

اسماعیل آذر شاعر و مدرس زبان و ادبیات فارسی هم پس از صحبت های موسوی گرمارودی ضمن ارائه خاطره ای کوتاه از توجه ویژه رییس جمهور شهید در توجه به فرهنگ و ادبیات ایران زمین گفت: من دعا می کنم همه ما عاقبت بخیر شویم و امیدوارم روح شهید جمهور ما در بهشت برین سرشار از شکوه باشد.

محمدعلی رجبی دوانی مدرس دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان هنر هم در تجلیل از مقام فرهنگی شهید جمهور بیان کرد: ما همه در این راه هستیم اما چگونگی حضور در آن مهم است. من در این ایام بیشتر اخبار رسانه ها را دنبال کردیم و دیدم که مردم چه قدر خوب از رییس جمهور شهید حرف می زدند. در این صحبت ها ۲ کلمه «رضا» و «صدق» را از زبان مردم برای توصیف شهید رییسی می شنیدم. شهید رئیسی برای خلق کار می کرد و این خدمت را جلوه ای از رضای خداوند می دید.

وی افزود: کسی که در مقام رضا قرار بگیرد جز رضای حق کاری نمی کند. این جلوه ای است که مردم از شهید رئیسی می گفتند و چه خوب که این شهید بزرگوار در جوار حرم حضرت امام رضا (ع) آرام گرفته است. او انسانی بود که فقط رضای معبود را می خواست و من به عنوان عضوی از خانواده هنرهای تجسمی کشور فقط به ذکر چند نکته درباره این دولت بزرگوار می پردازم. به راستی که خدمات رییس جمهور در حوزه هنر واقعا زیاد و ارزشمند و در همه بدنه دولت هم جاری بود. یکی از بزرگ ترین کارهایی که شهید رئیسی انجام داد احیای شورای هنر در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در دوران گذشته توجهی به آن نمی شد اما در ظرف این مدت کوتاه ۳۳ جلسه منظم برگزار شد و نتایج بسیار مهمی هم داد.

رجبی دوانی گفت: تصویب نظام استاد و شاگردی در عرصه فرهنگ و هنر در مقابله با سنت های غربی، توجه ویژه به طایفه هنرهای تجسمی در عرصه های مختلف و بازکردن مسیرهای ارزشمند در این عرصه، تصویب سند موسیقی کشور که کسی به طرف آن نمی رفت، تدوین سندهای مهم زیربنایی در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی از جمله اتفاقات خوب و موثری بود که در شورای هنر انجام گرفت و بهترین نتایج عملی را هم به همراه داشت. اما کار بسیار بزرگ دیگری که انجام شد، بحث شهر صنایع فرهنگی برای تبادلات فرهنگی بود. فروش محصولات فرهنگی هم یکی دیگر از اقدامات ارزشمند عرصه هنر در زمان حیات رئیس جمهور شهیدمان بود که کار بسیار بزرگی است و می توان از آن به عنوان دستاور ارزشمندی یاد کرد. به راستی می توان گفت که هنر در زمان حیات شهید رئیسی سامان گرفت. موضوعی که در این دولت به عالی ترین شکل انجام شد.

پس از صحبت های دوانی نماهنگی از آخرین دیدار سید شهیدان خدمت با هنرمندان برای حاضران در مراسم به نمایش درآمد.

رئیس جمهور قوام کشور را به توسعه علم و دانشگاه می‌دانست

نجفقلی حبیبی مدرس حوزه فلسفه هم در تجلیل از شهید آیت الله رئیسی از وی به عنوان یکی از مهم ترین افراد برای اعتلای فرهنگ و هنر و اندیشه ایرانی اسلامی یاد کرد و گفت: شهید از علاقه مندان ارتباط فرهنگ و دانشگاه بود. او قوام کشور را به توسعه علم و دانشگاه می دانست و بر این باور بود که جامعه با استادان و دانشجویان زنده است. شهید رئیسی روی این موضوع اهتمام داشت که دانشگاه ها در عین داشتن یک فضای آرام و البته حضور سیاسی دانشجویان و دانشگاهیان، می توانند در ارتقای سطح علمی کشور و بخش صنعت نقش ایفا کنند.

وی افزود: امروز صنعت فضایی ما در کشور بسیار چشمگیر است و من به عنوان یک معلم بازنشسته از شهید رئیسی سپاسگزارم و امیدوارم ملت بزرگ ما این ذخیره ها را برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی کشور نگه دارند.

شاهین فرهت آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت هم در ادامه این مراسم اظهار کرد: من ۲ بار رئیس جمهور را دیدم و برای من هر ۲ دیدار خاطره است. دفعه اول در مراسم افطاری ساختمان ریاست جمهوری بود که در آن مراسم پیرامون موسیقی علمی، موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی با رییس جمهور صحبت کردم و خواستم که فرهنگستان هنر در حوزه های پژوهشی کمک کند و او با فراغ بال این کار را انجام داد. دفعه دوم هم در دیدار هنرمندان مختلف با شهید رئیسی بود که باز هم از توسعه موسیقی علمی و موسیقی ایرانی صحبت کرد که واقعا برایم ارزنده بود.

همایون همتی پژوهشگر و مدرس حوزه فلسفه و عرفان نیز در تجلیل از مقام فرهنگی رییس جمهور شهید گفت: آیت الله رئیسی متعلق به همه ایران بود که نمی توان او را به جریان خاص سیاسی نسبت داد. نزدیک به ۳۰ سال دوستی با این شهید بزرگوار کار را برای من سخت کرده است و اصلا نمی توانم باور کنم که این شهید از میان ما رفته است.

شهید رئیسی همواره پیگیر مسائل فرهنگی بود

وی افزود: آیت الله رئیسی از معدود روحانیانی بود که در جلسات مختلف خدمتش بودم و همواره شاهد بودم که با انصاف تمام از آدم ها سخن می گفت. او دغدغه دانشگاه را داشت و همواره در برابر انتقاد و افکار مخالف گشودگی داشت و به من بارها می گفت که ما نمی توانیم به دلیل تدابیر امنیتی به میان مردم برویم پس شما به ما بگویید اشکال کار ما کجاست؟ او انسان متواضع و فروتنی بود که هیج گاه از او خشم ندیدم. او همواره پیگیر مسائل فرهنگی بود و در دیدارهایی که با این شهید بزرگوار داشتم همواره روی این موضوعات تمرکز ویژه ای داشت. شهید رئیسی ذهن ایده پردازی داشت که ما بین روحانیون کمتر فردی را می توانیم، پیدا کنیم از این جهت می توان او را شبیه شهید بهشتی توصیف کرد.

همتی ادامه داد: شهید رئیسی خیلی به وضعیت فرهنگی کشور فکر می کرد و از بی تفاوتی بخشی از جریان ها در این زمینه ناراحت بود. او همواره دنبال برنامه و طرح و سخنرانی برای معرفی درست و امروزی معارف اسلامی بود. دغدغه‌ای که من در کمتر کسی دیدم حتی آنها که در کسوت روحانیت هستند. او نشاط خاصی در خدمت رسانی داشت و شوق خدمتگزاری او را لحظه‌ای رها نمی کرد و اگر به حیات خود ادامه می داد شک ندارم کارهای بزرگی را در عرصه فرهنگ و هنر انجام می داد. او نیروی ارزشمند و عالم دینی تاثیرگذاری بود که از جامعه ما گرفته شد. اما ناامید نیستیم چون سکان دار امروز نظام اسلامی با صلابت پابرجاست.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: شهید رئیسی یکی از با خلاق‌ترین روحانیون بود و به فور از طهارت نفس برخوردار بود. او همواره روی خود کار می کرد تا از خود غافل نشود. شاید همین موضوع باشد که او را نسبت به دیگران متمایز می کند. وی دائما در حال ارتقا بود و با نشاط و شادابی در عرصه ها حضور داشت. شهید رئیسی دشواری های زندگی را درک کرده بود و امیدوارم خداوند او را در اعلاءترین جای بهشت آرام گرداند. خواهش من از دانشگاهیان و اندیشمندان این است که از این به بعد از کاستی ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی حرف بزنند موضوعی که شهید رئیسی به آن توجه داشت.

گلعلی بابایی شاعر هم در بخش دیگری از برنامه که با اجرای یک قطعه موسیقایی با هنرمندی سید محسن حسینی همراه بود، گفت: هنوز برای من این خبر شوک عجیبی است و هنوز فکر می کنم اینهایی که می شنوم دروغ است. اما گویا باید بپذیریم که یک رئیس جمهور مردمی از میان ما رفته است.

وی بعد از صحبت های خود بیانیه‌ای از سوی برخی اهالی فرهنگ و ادبیات به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی برای حاضران در برنامه قرائت کرد.

داریوش ارجمند بازیگر و رییس هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت هم در این مراسم گفت: رییس جمهور سرزمین من فقط رییس جمهور سرزمین من نبود، رئیس جمهوری بود که بسیاری از کشورها را با خود همراه کرد. به اعتقاد من او رئیس جمهوری است که دیگر تکرار نمی شود. چنین مردی واقعا کم پیدا می شود. او بزرگمردی بود که همه با عشق به او رای دادیم. امروز هم در هفتمین روز شهادت او آرزو می کنم خصلت‌ها، روش و شیوه او در مردانی که زمام امور کشور را به عهده می‌گیرند، ادامه پیدا کند. من درباره یکی از مسائل ساده منتقد او بودم. او در یک افطاری قول داد که کمکی به موسسه هنرمندان پیشکسوت داشته باشد و بعد از یکی دو سال خبری نشد. در همین حین بود که بارها در برنامه های جشن تولد هنرمندان انتقادهای تندی را مطرح کردم که چرا این پول به موسسه هنرمندان پیشکسوت اختصاص پیدا نمی کند.

وزارت ارشاد یک پدر دلسوز را از دست داد

وی افزود: گرچه رفقای رسانه ای و رفقای فضای «مزاجی» (مجازی) فکر می کردند که من این پول را از رئیس جمهور گرفتم. در حالی که این چنین نبود این پول برای هنرمندانی بود که متعلق به فرهنگ و هنر این سرزمین بودند و هستند. شهید رئیسی خلق محمدی داشت و در آخرین جلسه ای که داشتم به من گفت چرا دلخوری؟ و من هم دلیل دلخوری را گفتم. او هم وعده داد که پول بالاخره واریز می‌شود.

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: من در فضای فرهنگی هنری کشور قدم زدم اما تا به امروز انسان دوست داشتنی که به عهد خود وفا کند، ندیده بودم و چه حیف که او زود از بین ما رفت و چه باشکوه و زیبا رفت. مردم ما هم شکوه بزرگی را در مراسم تشییع او خلق کردند که کمتر می توان چنین رویدادی را جست و جو کرد. او همواره عبای گلی داشت چون با وارستگی و خلوص به میان مردم زلزله زده و سیل زده می رفت. رویکردی که کمتر می توان در انسان دیگری جست و جو کرد. من امیدوارم در آینده هم مانند امروز شاهد چنین مراسمی باشیم و بتوانیم این چنین از نبودش سوگوار باشیم. شهید رئیسی مهربان بود و چنان با مردم سخن می گفت که همه حرف او را می فهمیدند. برای اینکه از مردم بود. او همواره می گفت که من یتیمی را فقط ندیدم، من یتیمی را حس کردم.

ارجمند تصریح کرد: این شهید در سازمان ملل با شجاعت عکس شهید سلیمانی را به تمام دنیا نشان داد و گفت این مرد سمبل مبارزه با تروریسم است. او در اعتراض به قرآن سوزی در دنیا قرآن را در سازمان ملل نشان داد و گفت این کتاب خدا سوزاندنی نیست. رئیس جمهور شهید ما همواره به گونه ای صحبت می کرد که خیلی از او آموختیم. ما از او بی نیازی آموختیم. ما از او یاد گرفتیم که متواضع باشیم و امیدوارم در هر سطحی که هستیم چنین آموزه هایی را یاد بگیریم. او مرد بسیار فروتنی بود که برخی چنین شرایطی را بر نمی تابیدند. او در مقابل خداوند و مردم فروتن بود و در مقابل ظلم گردن کلفتی می کرد.

وی در بخش پایای صحبت های خود بیان کرد: وزارت ارشاد یک پدر دلسوز را از دست داد چون در گذشته کسی مانند او درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این چنین صحبت نمی کرد. این محبت را با پول و زور نمی شود خرید. این محبت را با ایمان می توان خرید.

این گزارش در حال به روز رسانی است …

آگهی
دکمه بازگشت به بالا