فرهنگ

عرضه ترجمه «چشم اندازهایی برانسان گرایی دیجیتال» در بازار نشر

توسط نشر وارش انجام شد؛

کتاب «چشم اندازهایی بر انسان گرایی دیجیتال» با ترجمه علیرضا صائبی توسط نشر کتاب وارش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «چشم اندازهایی بر انسان گرایی دیجیتال» نوشته جمعی از نویسندگان به تازگی با ترجمه علیرضا صائبی توسط نشر کتاب وارش منتشر و روانه بازار نشر شده است.

«انسان‌گرایی دیجیتال» جنبشی نوظهور است که به روابط پیچیده انسان و ماشین در عصر دیجیتال می‌پردازد. این جنبش ضمن اذعان به ظرفیت‌های فناوری اطلاعات، به تهدیدات اجتماعی نظیر نقض حریم خصوصی، مسائل اخلاقی پیرامون هوش مصنوعی، خودکارسازی و از دست رفتن مشاغل، انحصارطلبی در فضای مجازی و حکمرانی اشاره می‌کند.

این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات و دیدگاه‌های اندیشمندان از رشته‌های مختلف در مورد انسان‌گرایی دیجیتال است. نویسندگان این کتاب تأکید دارند که انسان‌گرایی دیجیتال باید تعامل پیچیده فناوری و انسان را با احترام کامل به حقوق بشر و با رویکرد دستیابی به زندگی و جامعه‌ای بهتر تحلیل کرده و مهم‌تر از آن، تحت‌تأثیر قرار دهد.

برخی از موضوعاتی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده عبارتند از:

• انسان‌گرایی دیجیتال یک رویکرد جدید به فناوری است که بر جایگاه انسان در مرکز تحولات دیجیتال تأکید می‌کند. این رویکرد تلاش می‌کند تا از فناوری به‌عنوان ابزاری برای بهبود زندگی انسان و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی آن استفاده کند. این کتاب به مفاهیم اصلی انسان‌گرایی دیجیتال و تأثیر آن در حوزه‌های مختلف و متنوع طراحی و کاربردهای فناوری اطلاعات پرداخته است.

• چالش‌های دیجیتالی‌شدن و پیشنهادهایی برای مواجهه صحیح با آن‌ها: از جمله انحصار پلتفرم‌ها، اخبار جعلی، سوگیری الگوریتمی، و ازدست‌دادن حریم خصوصی

• نقش هوش مصنوعی در تحول دیجیتال: در قالب توجه به تهدیدها و فرصت‌هایی که ورود هوش مصنوعی و به‌خصوص هوش مصنوعی مولّد در تحول دیجیتال پدید می‌آورد.

• آینده دموکراسی: چند مقاله در این کتاب تأثیرات ثبت و منفی دیجیتالی‌شدن بر دموکراسی را بررسی نموده و سعی می‌کنند به این سوال بسیار مهم پاسخ دهند که توجه به مفاهیم انسان‌گرایی دیجیتال، چگونه باعث تقویت دموکراسی در خلال تحول دیجیتال می‌شود؟

• مسائل اخلاقی: بخش‌هایی از کتاب به این نکته می‌پردازد که دیجیتالی‌شدن چه مسائل اخلاقی جدیدی را به وجود آورده یا می‌آورد؟ مانند اینکه چه کسی باید مسئول تصمیمات گرفته شده توسط الگوریتم‌ها باشد و چگونه می‌توان از تبعیض الگوریتمی یا تبعیض نامشهود موجود در داده‌ها پیشگیری کرد؟

• نقش آموزش: آموزش باید برای آماده‌کردن افراد برای دنیای دیجیتال تغییر کند و مهارت‌های جدیدی را به آنها بیاموزد.

• حاکمیت دیجیتال: چند مقاله از کتاب به نقش تحول دیجیتال در جغرافیای سیاسی و مسائل حکمرانی می‌پردازد و بررسی می‌کند که چگونه تحول دیجیتال نیاز به چارچوب‌های جدیدی برای حاکمیت دیجیتال را به وجود می‌آورد تا از حقوق افراد در دنیای دیجیتال محافظت شود.

این کتاب در 11 فصل هوش مصنوعی، انسان و کنترل، مشارکت و دموکراسی، اخلاق و فلسفه فناوری، فناوری اطلاعات و هنر، داده‌ها، الگوریتم و عدالت، قدرت پلتفرم، آموزش و مهارت‌های آینده، ژئوپلیتیک و حاکمیت دیجیتال، سیستم‌ها، آزادی و جامعه، درس آموختن از بحران کووید -۱۹، تحقق انسان‌گرایی دیجیتال تدوین است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا