فرهنگ

رواج سفارشی‌نویسی در داستان‌نویسی مذهبی کودک‌ونوجوان

ناصری با مهر مطرح کرد؛

مسلم ناصری نویسنده ادبیات کودک و نوجوان می گوید چندسالی است در حیطه داستان‌نویسی مذهبی حوزه کودک و نوجوان سفارشی‌نویسی رواج پیدا کرده است.

مسلم ناصری نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره نگارش داستان‌های مذهبی برای کودکان و نوجوانان گفت: اگر نویسنده‌ای سعی دارد در حوزه مذهبی برای کودکان و نوجوانان داستان یا رمان بنویسد باید به منابع دست اول مراجعه کند و در راه پژوهش و تحقیق در منابع تاریخی، صبر و حوصله داشته باشد.

وی‬ درباره‬ بایدها و نبایدهای نگارش آثار کودک و نوجوان افزود: زبان قصه یا داستان یکی از مناسب‌‏ترین روش‌های آموزش مفاهیم دینی به کودکان است. کودکان شیفته شنیدن قصه و خواندن داستان‌اند و این سبب می‌شود تا بخش عمده تعلیم و تربیت دینی کودکان از این راه انجام پذیرد.

این داستان نویس در ادامه گفت: آثاری که در حوزه کودکان نوشته می‌شود باید اصل داستان از استحکام خوبی برخوردار باشد و پیرنگ قوی داشته باشد. حال آنکه داستان مذهبی یا غیر مذهبی، فانتزی یا رئال باشد. داستان باید متناسب با نیاز مخاطب نوشته شود. اگر نویسنده‌ای سعی دارد در حوزه مذهبی برای کودکان و نوجوانان داستان یا رمان بنویسد باید به منابع دست اول مراجعه کند و در راه پژوهش و تحقیق در منابع تاریخی صبر و حوصله داشته باشد.

ناصری گفت: برای آموزش تعالیم دینی در داستان کودک و نوجوان باید بررسی کرد که مخاطب کودک در چه جامعه‌ای زندگی می‌کند. تعالیم این آموزه‌ها متناسب با سن مخاطب کودک گزینش شود و سپس هنرمندانه بیان شود تا بتواند مفید واقع شود.

وی درباره فعالیت‌های در حیطه داستان نویسی مذهبی گفت: در حیطه داستان‌نویسی مذهبی حوزه کودک و نوجوان چند سالی است که سفارشی‌نویسی رواج پیدا کرده است. این سفارش‌نویسی با وجود آسیب‌هایی که ممکن است داشته باشد، از جهاتی سودمند است و یکی از نکات مثبت آن این است که نگارش داستان‌های مذهبی به اهل فن سپرده می‌شود.

ناصری در پایان با اشاره به نگارش سه گانه ای متفاوت در مورد زندگی حضرت علی (ع) افزود: در این سه گانه به زندگی امام علی (ع) از کودکی، جوانی و شهادت ایشان پرداخته می‌شود که به زودی روانه بازار نشر می‌شود.

چندی است کتاب‌های «هشت بهشت» و «قصه های شیرین برای زندگانی معصومین (ع)» از این نویسنده توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار نشر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا