اقتصاد

اصلاح و ساماندهی ۲۹ نقطه حادثه‌خیز در استان مرکزی

مدیرکل راهداری استان مرکزی خبر داد؛

اراک – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: در گذشته ۳۲ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده بود که از این تعداد ۲۹ نقطه اصلاح و ساماندهی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد جهانی ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در گذشته ۳۲ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده بود که ۲۹ نقطه رفع اثر شد و ۳ نقطه باقی مانده که ۲ نقطه در حوزه راه و شهرسازی و یک نقطه در حوزه اختیارات این اداره قرار دارد که در حال حاضر در حال برگزاری مناقصه است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هوشمندسازی راه‌ها است، گفت: هدف از هوشمندسازی راه‌ها پایش آنلاین و برخط ترددهای جاده‌ای است که شامل کنترل ترافیک، کنترل سرعت مجاز، مدیریت سرعت، کنترل تخلفات رانندگان، استخراج داده‌های میزان تردد، اطلاع از وضعیت آب و هوا و شرایط جوی آنلاین، ارتقای ایمنی تردد و… است.

افزایش ۳۲ درصدی تردد در جاده‌های استان مرکزی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: با توجه به اهمیت راه‌های استان مرکزی و موقعیت استراتژیک منطقه‌ای، میزان تردد در راه‌های استان با تحلیل داده‌های ترافیکی راه‌ها در ۶۸ محور شریانی مجهز به تردد شمار آنلاین در سال گذشته، با ثبت بیش از ۲۳۹ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۲۹۹ تردد و افزایش ۳۲ درصدی نسبت به مجموع تردد ثبت شده در سال ۱۳۹۹ همراه بوده است. این مهم موجب قرار گرفتن استان مرکزی در رتبه سوم کشور از لحاظ میزان ترددهای بین استانی شد و از این میزان ۵۶ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۷۲۷ مورد مربوط به تردد ناوگان سنگین است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ با افزایش ۱۴ درصدی همراه بوده است.

جهانی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی برای کنترل ترافیک در استان صورت گرفته گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به فعالیت ۷۲ دستگاه سامانه ثبت تخلف سرعت در شبکه راه‌های استان مرکزی اشاره کرد که بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده ۲۴ دستگاه از آنها در سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و طبق برنامه‌های هدف تعداد ۱۶ سامانه دیگر به این شبکه اضافه خواهد شد.

وی عنوان کرد: تجهیز محورهای استان به ۲۷ دوربین نظارتی، بهره‌گیری از ۴ دستگاه سامانه توزین در حال حرکت برای کنترل تناژ حمل و نقل کالا و جلوگیری از تخریب راه بر اثر اضافه بار حمل شد، بهره گیری از ۸ دستگاه تابلوی وی ام اس و یک دستگاه تابلوی هوشمند ترافیک نما، بهره گیری از ۶۸ دستگاه سامانه تردد شمار برخط در محورهای شریانی استان از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه ایمنی از عوامل مهم و تأثیرگذار در حمل و نقل است، گفت: امسال برای محور اراک-شازند- توره و بالعکس معادل ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اخذ شده که امیدواریم بتوان این پروژه‌ها را به خوبی مدیریت کنیم.

جهانی اضافه کرد: اجرای ۶۷ کیلومتر روکش آسفالت و ماسه آسفالت در محورهای ساوه-همدان، دلیجان-سلفچگان، شازند-ازنا، باند دوم غرق آباد-نوبران از جمله اقدامات انجام شده در حوزه ارتقای روکش آسفالت راه‌های استان مرکزی است.

وی ادامه داد: اجرای ۱۶۵ هزار مترمربع لکه گیری هندسی در محور اراک-توره و محور شازند به دوراهیِ شازند در سال گذشته و برنامه ریزی برای لکه گیری و درزگیری راههای شریانی استان با ۶۷ میلیارد تومان اعتبار، تعریض محور کمیجان-ساروق به طول هفت کیلومتر از دیگر اقدامات این حوزه در سال گذشته بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: در سال گذشته ۲۴۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری راه‌های استان شده و برای سال جدید هزار و ۷۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است که به محض تأمین اعتبار اقدامات اجرایی آن شروع خواهد شد.

جهانی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های مستمر به عمل آمده و تحقق مطالبات مردمی مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت مجزا برای بهسازی محور اراک-توره-بروجرد در نظر گرفته شده است که به محض تأمین اعتبار و ابلاغ آن به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، عملیات اجرایی آن توسط پیمانکاران ذیصلاح آغاز خواهد شد.

وی در خصوص ساخت تقاطع‌های غیر همسطح گفت: جمع اعتبارات هزینه شده در تقاطع‌های غیر همسطح استان ۱۸۵ میلیارد ریال بوده و جمع اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت مطالبات و تکمیل پروژه‌ها ۶۷۰ میلیارد ریال است.

بیش از ۹۲ درصد عوامل تصادفات عامل انسانی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه خسارت‌های جانی و مالی زیادی به جهت ضعف فرهنگ ایمنی به ویژه در خصوص راه‌ها وجود دارد، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد عوامل تصادفات عامل انسانی است البته موارد دیگری نیز دخیل در این امر است که لازم است فرهنگ سازی در این خصوص ایجاد شود.

جهانی اظهار کرد: با توجه به موقعیت راهبردی کشور در منطقه، ایجاد نظام حمل و نقل کارآمد اهمیت ویژه ای دارد که برای رسیدن به این جایگاه بایستی به امنیت در این صنعت توجه ویژه ای داشت.

وی بیان کرد: رشد جمعیت، اشتغال و استقرار فعالیت‌های اقتصادی، خدمات و تسهیلات در نواحی مختلف باعث افزایش تقاضای جابجایی می‌شود که کشورمان با توسعه زیرساخت‌های فیزیکی در دهه‌های اخیر و کاربرد آنها در مدیریت حمل و نقل توانسته است ایمنی در این حوزه را تضمین کند. باید دانست سرمایه گذاری در ابزارهای امنیتی مناسب می‌تواند به صورت بالقوه منافع اقتصادی را به همراه آورد، از این رو امنیت را باید یکی از تقاضاهای مشتریان دانست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی ادامه داد: حفاظت از شبکه حمل و نقل به صورت پاک و سالم و با رویکرد پیشگیرانه در جهت کاهش جرم و خرابکاری این اطمینان را به جامعه می‌دهد که این فضا به خوبی مدیریت شده و تحت نظارت و مراقبت است از این رو ایمنی و امنیت را باید از ویژگی‌های بدیهی تمام شیوه‌های خدمات حمل و نقل عنوان کرد.

جهانی عنوان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و البته با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر تمام کارگاه‌های جاده‌ای در تمامی شهرستان‌ها فعال بوده و تمام این فعالیت‌ها قابل مشاهده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا