اقتصاد

امکان لغو تخفیف خوراک 5 درصدیِ پالایشگاه‌های شیراز و تبریز


2 پالایشگاه شیراز و تبریز بدون توجه به قانون بودجه 1402 ضمن تقسیم سود 68 درصد و 74 درصد، مبلغی به میزان 40 درصد سود خود را به حساب‌های اندوخته اختصاصی مربوط به سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی اختصاص نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، متوسط عمر بالای ۳۵ سال پالایشگاه‌های نفت کشور موجب شده است که ایران به عنوان یکی از باسابقه‌ترین صنایع پالایش نفت در جهان به حساب آید، با وجود اینکه سالیان زیادی از این تجربه می‌گذرد اما در جهت ارتقای کیفی و فناوری پالایشگاه‌های فعلی گام‌های مناسبی پیموده نشده و فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات و فناوری‌های این واحدها، سبب شده تا حجم زیادی از محصولات پالایشی کشور را نفت‌کوره (محصولی کم‌ارزش‌تر از نفت خام) تشکیل دهد و در مقابل سهم فرآورده‌های سبک مانند بنزین بسیار پایین باشد.

پایین بودن سطح فناوری پالایشگاه‌های کشور سبب شده تا متناظر با افزایش ظرفیت پالایشی کشور، عرضه فرآورده‌ها متناسب با تقاضای بازار داخلی نباشد و کشور به تدریج تبدیل به واردکننده فرآورده‌های نفتی سبک مانند گازوئیل و بنزین شود.

فرسودگی و پایین بودن سطح فناوری پالایشگاه‌‌ها، ریشه بسیاری از مشکلات صنعت پالایشی کشور نیز هست که مهم‌ترین پیامدهای این موضوع شامل «سبد پالایشی نامطلوب همراه با ارزش افزوده پایین»، «مصرف بالای انرژی و هزینه‌های پالایشی» و «توجیه اقتصادی پایین برای بخش پالایشی کشور» است.

‌فروردین امسال‌ هوشنگ فلاحتیان، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت در مصاحبه با خبرگزاری فارس از ارائه طرحی به‌ منظور اختصاص سود سالیانه پالایشگاه‌های کشور در پروژه‌های ارتقا و بهینه‌سازی خود این واحدها خبر داد.

وی اظهار داشت: ما طرحی را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کردیم تا پالایشگاه‌های موجود انگیزه بیشتری برای اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی و کاهش نفت کوره داشته باشند. با حمایت مجلس مصوبه‌ای اخذ شد که طبق آن، همه پالایشگاه‌های کشور باید حداقل 40 درصد از سود خود را به طرح‌های ارتقای کمی و کیفی تخصیص دهند و اگر این پروژه‌ها را طبق زمان‌بندی وزارت نفت اجرایی نکنند، تخفیف 5 درصدی بر قیمت خوراک آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این موضوع در بند ر تبصره یک قانون بودجه سال 1402 به صورت زیر مطرح شده‌ است:

ر- وزارت نفت مکلف است تخفیف پنج ­درصدی (۵%) خوراک نفت خام موضوع جزء (۱) بند «الف» ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳/۱۲/۴ را صرفاً با رعایت شرایط زیر به شرکت‌های پالایش نفت اختصاص دهد:

  1. اختصاص چهل درصد (۴۰%) از سود خالص سالانه شرکت پالایش نفت به حساب اندوخته قانونی مخصوص طرح(پروژه)های کیفی‌­سازی با اولویت کاهش نفت کوره در مجمع عمومی
  2. تأیید پیشرفت فیزیکی طرح (پروژه) توسط شرکت مشاور منتخب وزارتخانه­‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور مطابق برنامه زمان­‌بندی مورد تأیید وزارت نفت برای دوره سه­ ماهه قبل از اعمال تخفیف خوراک

مطابق اطلاعیه منتشر شده در کدال، این ماه مجامع عمده شرکت‌های تولیدکننده از جمله شرکت‌های پالایشگاهی هست. همانطور که اشاره شد مطابق بند ر تبصره 1 قانون بودجه سال 1402 شرکت‌های پالایشگاهی مشروط به اختصاص حداقل 40 درصد سود سالانه به پروژه‌های بهینه‌سازی و انتقال به اندوخته قانونی سرمایه‌گذاری، می‌توانند از تخفیف 5 درصدی خوراک نفت خام و میعانات گازی بهره‌مند شوند.

با این حال مشاهده شده که دو شرکت پالایشگاهی که تا به امروز مجمع خود را برگزار کرده‌اند یعنی پالایشگاه تبریز و پالایشگاه شیراز این مصوبه را رعایت نکرده و ضمن تقسیم سود 68 درصد و 74 درصد، مبلغی را به حساب‌های اندوخته اختصاصی مربوط به سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی اختصاص نداده‌اند.

‌سوال اینجاست که دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای اجرای این تکلیف قانونی چه اقداماتی انجام خواهند داد؟ آیا 5 درصد تخفیف خوراک این مجتمع‌ها لغو خواهد شد؟

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا