اقتصاد

اهمیت توجه به کاهش ریسک سوانح طبیعی در برنامه هفتم توسعه

مقام مسئول در سازمان برنامه مطرح کرد؛

مشاور فنی اجرایی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با توجه به اینکه پیش‌نویس برنامه هفتم هنوز تهیه نشده، امکان ورود مباحث مربوط به ریسک بلایا در برنامه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه، نود و یکمین نشست علمی تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، روز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ به‌صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمیدرضا عدل مشاور فنی اجرایی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره اهمیت برگزاری این نشست گفت: در مقطع شروع تدوین برنامه هفتم، تشریح و گسترش ادبیات مربوط به بلایا و ارزیابی ریسک و تلفیق آن با برنامه‌های توسعه، می‌تواند راهگشای سازگاری و کاهش هزینه‌های خسارات سوانح و بلایا در کشور بشود.

عدل افزود: افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی موجب افزایش آسیب‌پذیری از مخاطرات طبیعی شده است. اما تاکنون نظام برنامه‌ریزی و مدیریت، نسبت به آن منفعل بوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش عوامل طبیعی همچون خشکسالی، لزوم توجه بیشتر به تصویب و اجرای قوانین مرتبط با مخاطرات و ریسک بلایا را نشان می‌دهد.

مشاور فنی اجرایی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه پیش‌نویس برنامه هفتم هنوز تهیه نشده، امکان ورود مباحث مربوط به ریسک بلایا در برنامه وجود دارد و این مهم می‌تواند با گسترش ادبیات مربوط به بلایا و ارزیابی و انجام آن از استان‌ها آغاز شود.

وی خواستار تداوم سلسله نشست‌های ریسک بلایا برای گفتمان‌سازی در این حوزه شد.

در ادامه این نشست مصطفی محقق هماهنگ‌کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم)، و امیر سعدالدین دانشیار گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان سخنرانی کردند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا