اقتصاد

بازگشت بورس به مسیر منفی با خروج پول حقیقی از بازار سهام


روند خروج پول حقیقی از بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شدت یافت که همین امر منجر به افت شاخص‌های عملکردی بازار سهام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سهام امروز از ابتدای معاملات با فشار فروش همراه شد و این فشار فروش مانند روزهای منفی دیگر در سهام خودرویی ملموس‌تر بود.

به عبارت دیگر، بورس امروز بار دیگر با فشار فروش زیادی همراه شد و بخش عمده‌ای از نمادها در محدوده منفی به کار خود پایان دادند، اما نماگرها طبق معمول هم‌تراز با کاهش قیمت سهام افت نکردند. شاخص در هفته‌های اخیر در حوال مرز 2 میلیونی در نوسان بوده و بازار با رکود معاملاتی مواجه بوده است.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، هنوز بازار از فروشنده خالی نشده و همین موضوع نیز دلیل رفت و برگشت‌های بورس طی ماه گذشته بوده است.

* امید دوباره شاخص بورس به حمایت تکنیکالی

ثبت کندل منفی قدرتمند بورس در روز شنبه موجب شد که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در نمودار تکنیکالی خود برای دومین بار خط روند میان‌مدت خود را به سمت پایین بشکند و فشار مضاعفی بر معاملات ایجاد کند.

با این حال هنوز نمی‌توان برای کاهش شدید نتیجه‌گیری کرد، زیرا در در محدوده ۱.۹۵ تا ۱.۹۷ میلیون واحدی، حمایتی وجود دارد که طی چند وقت اخیر بارها توانسته موجب برگشت بورس به مسیر صعودی شود.

حال انتظار می‌رود که بورس تهران از منظر تکنیکالی، فعلا در شرایط نوسانی و کم‌حجم به کار خود ادامه دهد. با روندی که در وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس ایجاد شده، انتظار می‌رود که در صورت عدم تغییر شرایط حال حاضر و انتشار خبری مهم و اثرگذار، بورس فردا روزی متعادل و منفی را سپری کند که فشار عرضه کمتری نسبت به امروز داشته باشد.

* بورس درگیر اخبار و شایعات شده است

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: انتشار خبری در رابطه با گروه خودرویی در ابتدای معاملات، موجب شد که موج عرضه سنگینی در بورس امروز شکل بگیرد و این در حالی بود که بسیاری رنگ سبز بازار روز گذشته را متاثر از خبرهای مثبت برای همین گروه قلمداد می‌کردند.

وی ادامه داد: بورس تهران مدت‌هاست که در حال نوسانات شدیدی توسط انتشار خبرها و شایعاتی است که اغلب مدت زیادی طول نمی‌کشد و با تکذیب آن موج فروش سنگینی در بازار شکل می‌گیرد و این در حالیست که انتشار خبرهای مثبت نمی‌تواند با قدرت قابل توجهی قیمت نمادها را در مسیر صعودی قرار دهد. 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ابهامات بسیاری که این روزها حوالی صنایع مختلف به گوش می‌رسد، با بی‌اعتمادی زیادی که در بازار حاکم است، تلفیق شده و بسیاری از سهامداران را دست به ماشه برای فروش سهام در انتظار گذاشته و تمایل زیادی برای خرید دیده نمی‌شود.

* افت دسته جمعی شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس 18 هزار و 847 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و 978 هزار و 182 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 94 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 9 هزار و 198 واحدی در رقم 687 هزار و 122 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.32 درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افت 348 واحدی به رقم 25 هزار و 514 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با ریزش 2 هزار و 813 واحد به سطح 123 هزار و 981 واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 563 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد فن افزار (توسعه فن افزار توسن)، ودی (بیمه دی) و قشهد (شهد) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی  به نمادهای وبملت (بانک ملت)، خودرو (ایران خودرو) و دی (بانک دی) اختصاص داشت.

* بهبود نسبی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 460 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 52 میلیارد تومان بود که 11 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 5 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 103 میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های فروش بورس

در جریان معاملات روز سه‌شنبه، 45 نماد صف خرید داشتند و 106 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 13 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 178 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 112 درصدی به 599 میلیارد تومان رسید.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا