اقتصاد

بحران کنونی برق تقصیر خود اتحادیه اروپایی است


عضو کمیته نظارت شرکت روس‌نفت گفت بحران کنونی تولید برق در اتحادیه اروپایی از سال 2021 آغاز شده و خود سیاست‌مداران اروپایی مقصر آن هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از تاس، کارین کنایسل، عضو کمیته نظارت شرکت روسنفت و وزیر امور خارجه سابق اتریش، می‌گوید: بحران تولید نیرو در اتحادیه اروپا از سال 2021 آغاز شده و خود سیاست‌مداران اروپایی مقصر آن هستند.

وی طی مصاحبه‌ای گفت: ما حتی پیش از بحران گازی کنونی در صنعت تولید برق دچار بحران شده بودیم.

کنایسل گفت: این اقدام نتیجه آزادسازی است که طی 15 تا 18 سال گذشته در جریان بوده و ما از آوریل سال 2021 که بیش از یک سال است درگیر بحران تولید برق شده‌ایم.

به گفته این مقام سابق اتریش بازار برق اروپا دیگر به شکلی کلاسیک مبتنی بر عرضه و تقاضا نیست، بلکه هم‌اکنون برمبنای برخی اصول غیرقابل درک در حال فعالیت است.

وی افزود که بازار برق اروپا با ورود انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر مسیر داده و به سمت یک فضای غیرمتعادل رفته است.

کنایسل افزود: حتی در زمانی که میزان تولید برق در اروپا از منابع تجدیدپذیر بیشتر از نیروگاه‌های گازی است، همچنان وابستگی بالایی به قیمت گاز دارد.

وزیر امور خارجه سابق اتریش تأکید کرد: پس از آوریل سال 2021 قیمت برق در اروپا 40 درصد افزایش یافته و حالا به چهار برابر رسیده است و در حال پایین آوردن قدرت مالی خانوارهای اروپایی است.

وی می‌گوید: در بخش تولید و برای تولیدکنندگان شرایط به مراتب بدتر است. هم‌اکنون یک جریان در انگلیس برای عدم پرداخت قبوض برق به راه افتاده و اگرچه انگلیس دیگر عضو اروپا نیست اما ممکن است این حرکت به کشورهای اروپایی هم سرایت کند.

کنایسل بحران کنونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی و گازی عنوان کرد و گفت: در حالی که تقاضا کاهش نیافته شاهد پایین آمدن میزان تولید هستیم.

به گفته این مقام سابق اروپایی در حالی که تقاضای نفت و گاز در بازار جهانی در طول بحران کرونا به مدت یک سال و نیم تقریبا ثابت بود، اما پس از فروکش کردن شیوع کرونا در حال افزایش است.

وی می‌گوید: باید خوشحال باشیم به خاطر اعمال محدودیت‌های کرونایی بسیار در چین، تقاضای نفت در این کشور همچنان در سطح پایینی قرار داد.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ت 43


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا