اقتصاد

بهبود اندک سطح ذخایر برفی کشور به دلیل بارش اخیر

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی سرد در کشور در هفته اول اسفند ماه و بارش برف در بخش‌های غربی، شمالی و مرکز ایران ذخایر برفی کشور بهبود اندک یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت مدیریت منابع آب ایران، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب، گفت: مقایسه وضعیت برف کشور بر اساس داده‌های ماهواره‌ای نشانگر آن است که آب معادل برف در شرایط مشابه متوسط ۲۰ ساله قرار دارد اما نسبت به سال گذشته دارای کاهش هفت درصدی است. سال گذشته بارش برف مناسب در بهمن ماه باعث بهبود وضعیت ذخایر برفی کشور شده بود.

سخنگوی صنعت آب ادامه تاکید کرد: البته این وضعیت در سطح حوضه‌های آبریز کشور متفاوت است و حوضه‌هایی نظیر زاینده رود و کارون بزرگ نسبت به سال گذشته با کاهش جدی ذخایر برفی مواجه هستند.حوضه‌هایی نظیر ارس و سفید رود بزرگ نسبت به سال گذشته در شرایط بهتری قرار دارند.

این مسؤول تصریح کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین سهم بارش‌های برف در سال‌های اخیر کاهش داشته است و بررسی روند عمومی پوشش برفی کشور در ۱۰ سال گذشته، نشانگر روند نزولی در این بخش است. سخنگوی صنعت آب ادامه داد: البته در برخی سال‌ها مانند سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، افزایش برف نیز وجود داشته است. حدود ۷۰ درصد بارش ایران در فصول زمستان و پاییز انجام می‌شود بنابراین بارش برف در این فصول به‌عنوان یک ذخیره آبی از فصل‌های پربارش برای فصول گرم و کم بارش به حساب می‌آید.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا