اقتصاد

بومی‌سازی فناوری نیروگاه‌ اتمی کوچک مقیاس در سایه روابط ایران و چین


یک کارشناس انرژی گفت: ارتباط خوب سیاست خارجی ما با کشور چین باید به این مسئله ختم شود که نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای در ایران تولید شده و طی یک برنامه بلندمدت دانش بومی این نیروگاه‌ها به کشور منتقل شود.

محمد فهیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به لزوم توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران اظهار داشت: مقرر بود، در برنامه‌های توسعه تا سال 1420، باید 20 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای به ظرفیت انرژی کشور اضافه شود. 

این کارشناس انرژی ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در موضوع لزوم توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای، گفت: توسعه 20 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه هسته‌ای یک نیاز برای شبکه برق سراسری ما است و این هدف باید محقق شو تا وابستگی شبکه برق به سوخت‌های فسیلی کاهش پیدا کند.

فهیم‌پور ادامه داد: توسعه این میزان نیروگاه هسته‌ای به 100 تا 120 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و با توجه به هدف‌گذاری انجام شده شرایط اجرا و منابع باید تأمین شود.

*نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک مقیاس چیست؟

وی با اشاره به بخش دیگری از بیانات رهبری در مورد ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس اظهار داشت: در حال حاضر 2 نوع نیروگاه هسته‌ای در دنیا ساخته می‌شود که نوع اول نیروگاه‌های سنتی و مرسومند و در سه سطح زیر 300 مگاوات، 300 تا 700 مگاوات و بالای 700 مگاوات ساخته می‌‌شوند.

این کارشناس انرژی هسته‌ای‌ ادامه داد: از سال 2000 سرفصل جدیدی در نیروگاه هسته‌ای با نام نیروگاه‌های کوچک‌ مقیاس در دستور کار قرار گرفت که به نوعی انقلابی در اقتصاد نیروگاه‌های هسته‌ای به حساب می‌آید.

فهیم‌پور ادامه داد: در نیروگاه‌های کوچک مقیاس فناوری‌های مورد نیاز برای تولید برق از انرژی هسته‌ای به صورت یکپارچه طراحی شده و در کارخانه ساخته می‌شود.

وی در بیان اینکه پس از طراحی این واحدهای یکپارچه خط تولید آن احداث می‌شود، تصریح کرد: در اقتصاد یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید، ماهی را باید در روغن ماهی قبلی سرخ کرد؛ این به معنای آن است که شما دو نیروگاه کوچک مقیاس می‌سازید و از تولید برق آن درآمد کسب می‌کنید تا سایر راکتورهای شما تولید و در مدار قرار گیرد.

این کارشناس انرژی هسته‌ای‌ در بیان ظرفیت نیروگاه‌های کوچک مقیاس عنوان کرد: این واحدهای نیروگاهی عمدتاً زیر 125 وات هستند و هم‌اکنون آمریکا مدل 75 مگاواتی، کره جنوبی مدل 75 مگاواتی و چین یک مدل 100 مگاواتی از آن را تولید کرده و هنوز در مرحله تولید انبوه قرار نگرفته‌اند.

*روابط مثبت با چین در جهت توسعه فناوری نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک مقیاس به کار گرفته شود

فهیم‌پور ادامه داد: ما برای اینکه به سمت تولید نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس برویم، نیاز به بهره‌گیری دانش فنی از یک کشور دیگر داریم و در این مسیر تعاملات مثبت بین‌المللی به کار می‌آید.

وی تأکید کرد: ارتباط خوب سیاست خارجی ما با کشور چین باید به این ختم شود که نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای در ایران تولید شده و طی یک برنامه بلندمدت دانش بومی این نیروگاه‌ها به کشور منتقل شود.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا