اقتصاد

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس؛ آیا بورس روند صعودی را آغاز کرد؟

شواهد نشان می دهد، شاخص کل در تیر و مرداد یک حرکت دوباره به سمت بالا را انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت‌ها همیشه تابع رفتارهای خریداران و فروشندگان هستند، شاخص کل بورس نیز با تمام انتقاداتی که بر آن وارد است نشان دهنده رفتار خریداران، فروشندگان به ویژه بازیگر اصلی یعنی بازارساز است.

بازارساز طی ۳ ماه شاخص کل بورس را به حالت صعودی رسانده و در آخرین ماه صعودی خود بازار شاهد ارزش معاملات خرد بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان بود، اما به یک باره با یک سیاست انقباضی کلی دولت، پول در بازارها کمیاب شد و خریداران بازار سرمایه یا دیگر دست به سهام خود نزده و یا سهام را نقد کرده و در پرتفو یا صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت نگه داشتند.

اما از شواهد پیداست که بازارساز قصد دارد دوباره یک نوسان مثبت دیگر به بورس بدهد و اینجاست که بازار سرمایه به کف قیمتی خود نزدیک می‌شود، البته نمودار شاخص کل نیز این ادعا را تأیید می‌کند.

طبق تصویر فوق، شاخص کل بورس در یک کانال بلند مدت صعودی قرار دارد، شاخص کل به محدوده حساس ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار نزدیک شده، این محدوده سقف تاریخی بورس در سال ۹۹ بوده که در اوایل سال جاری به سمت بالا شکسته شد، اما به احتمال زیاد بازارساز از اینکه این کف به سمت پایین بشکند نگران بوده و سعی دارد با پمپاژ اخبار مثبت که یکی از آنان افزایش نرخ دلار محصولات پالایشی است دوباره یک نوسان به سمت بالا به بورس بدهد.

Chart شاخص کل6, MN1, 2023.06.24 22:04 UTC, Mofid Securities Co., MetaTrader 5, Demo

اما اگر بخواهیم مقاصد شاخص کل بورس را بررسی کنیم، با تکنیکال این اهداف را به دست می‌آوریم، شاخص کل اگر در همین محدوده کف را ببندد مقاومت اصلی شاخص به محدوده مهم ۲ میلیون و ۷۲۷ هزار می رسیم که هم مقاومت خط روند کانال را در آن ناحیه در پیش دارد و هم مقاومت ۱۶۱ درصد فیبوناچی با آن تلاقی کرده است.

برای اینکه بتوانیم مقاومت‌های آینده و اهداف اصلی شاخص کل را بررسی کنیم باید رفتار شاخص کل در تیر و مرداد ماه را رصد کرده تا بتوانیم وضعیت دقیقی از شاخص را پیش بینی کنیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا