اقتصاد

تدوین راهنمای مستندسازی سانحه سیل در حمل و نقل زمینی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مطرح کرد؛

رییس بخش لجستیک، مدیریت سیستم‌ها و بحران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از انجام ۲۰ پروژه تحقیقاتی توسط آن بخش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مقصود پوریاری عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رئیس بخش لجستیک، مدیریت سیستم‌ها و بحران مرکز تحقیقات به بیان بخشی از اهداف تشکیل آن بخش در مرکز، اقدامات و فعالیت‌های شاخص در این حوزه پرداخت.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در مدت زمان ۱۷ سال از تشکیل بخش لجستیک، مدیریت سیستم‌ها و بحران در مرکز تلاش شد تا با کمک محققان مختلف دانشگاهی، شرکت‌های مهندسان مشاور و دانشجویان مجموعه علمی و کاربردی تهیه و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد، گفت: در کشور ما با توجه به پراکندگی اجزا و زیرساخت‌های حمل‌ونقل و از سویی وجود انواع مخاطرات شامل سیل، زلزله، رانش، طوفان شن، برف و بهمن و دیگر موارد، هر یک از المانها در معرض انواع مخاطرات قرار دارند. به طور متوسط مبلغی در حدود ۲۲۰ میلیون دلار هرسال فقط به بخش راه و ابنیه در حمل‌ونقل زمینی خسارت واردشده است.

رئیس بخش لجستیک، مدیریت سیستم‌ها و بحران ادامه داد: تقریباً ۸۰ تا ۹۰ درصد خسارت سالیانه یعنی رقمی حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان ناشی از سیل است.

پوریاری در خصوص اقداماتی که آن بخش تاکنون به انجام رسانده است توضیح داد: تاکنون بالغ بر ۲۰ پروژه تحقیقاتی در این بخش تعریف و به انجام رسیده است.

وی در خصوص دستاوردهای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در بخش لجستیک اعلام کرد: تعیین مشخصات شبکه حمل و نقل ترکیبی و مکان‌یابی بنادر خشک با هدف مکانیابی بنادر خشک بر اساس شاخص‌های مؤثر، تعیین کریدورهای بالفعل و بالقوه جابجایی بار در کشور، شناسایی کریدورهای ترانزیت عبوری از کشور و برآورد حجم جریان عبوری از آنها، تعیین مشخصات شبکه حمل و نقل ترکیبی بر اساس شبکه موجود و در دست احداث ریلی و بزرگراهی توسط مرکز انجام شد.

پوریاری ادامه داد: خروجی این پروژه (تعیین مشخصات شبکه حمل و نقل ترکیبی و مکان‌یابی بنادر خشک) منجر به این شد که علاوه بر انجام مطالعه تجریبات جهانی در خصوص بندر خشک، تحلیل حمل و نقل کالا در کشور به لحاظ مبدا-مقصد، هزینه و زمان در شبکه جاده‌ای و ریلی کشور انجام شد. همچنین تعیین بنادر ساحلی نیازمند احداث بنادر خشک و مکان‌یابی بنادر خشک با استفاده از مدل‌های ریاضی و روش‌های غربال‌گری انجام شد.

تدوین راهنمای مستندسازی سانحه سیل در حمل و نقل زمینی

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات، مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم‌افزار تحت‌وب GIS، راهنمای مستندسازی سانحه سیل در حمل و نقل زمینی، طرح عملیاتی مدیریت سانحه سیل در سامانه حمل و نقل ریلی ایران، طرح عملیات مدیریت حادثه طوفان شن، طرح عملیاتی مدیریت سانحه و رانش و بهمن در سامانه حمل و نقل ریلی ایران، تعیین معیارهای خطرپذیری در شبکه حمل و نقل جاده‌ای در سوانح طبیعی، از جمله پروژه‌های تحقیقاتی در بخش لجستیک بوده است.

به گفته وی، مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم‌افزای تحت وب، منجر به شناسایی جانمایی دقیق ۸ پهنه احداث مراکز لجستیک شامل پارک‌های لجستیک عمومی، جانمایی دقیق ۲ پهنه مرکز لجستیک مرزی، ۱۸ پهنه و پارک لجستیک کشاورزی شده است.

همچنین خروجی راهنمای مستندسازی سانحه سیل در حمل و نقل زمینی نیز منجر به بررسی جوانب مختلف مرتبط با بروز حادثه سیل در حمل و نقل ریلی و آثار ناشی از آن، تدوین طرح عملیاتی متناسب با ساختار سازمانی موجود مدیریت بحران در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شد.

تدوین طرح عملیاتی مدیریت سانحه رانش و بهمن در سامانه حمل و نقل ریلی ایران

در بخش طرح عملیاتی مدیریت حادثه طوفان شن نیز سناریوهای طوفان شن بررسی و سپس وظایف در چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، پاسخ و مقابله و بازسازی، بررسی شد. در طرح عملیاتی مدیریت سانحه رانش و بهمن در سامانه حمل و نقل ریلی ایران نیز یک روش سطح‌بندی مناسب برای این نوع سوانح انجام و سپس طرح عملیاتی مدیریت حادثه تدوین شد. در این راستا نیز تمامی فعالیت‌های لازم قبل، حین و پس از وقوع حادثه ریزش، رانش و بهمن توسط مدیران و کارکنان بخش ریلی تعیین شده است.

تعیین معیارهای خطرپذیری در شبکه حمل و نقل جاده‌ای در سوانح طبیعی بخش دیگری از مطالعات انجام شده است که در این تحقیق بر اساس زمان بازیابی اولیه و زمان بازیابی نهایی معیاری برای خسارت غیرمستقیم ارائه شده است. همچنین بر اساس درصد جایگزین راه معیاری برای تعیین خسارت مستقیم تعیین شده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا