اقتصاد

تشریح ماموریت‌های مرکز مبادله ایران/ بزودی قراردادهای مشتقه راه‌اندازی می‌شود



مدیرعامل مرکز مبادله ایران گفت: یکی از فعالیت‌های مرکز مدیریت ریسک است، از این رو در آینده قراردادهای مشتقه از جمله پیمان آتی و قرارداد تاخت را خواهیم داشت تا صادرکننده و واردکننده بتوانند نیاز آتی خود را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی سعیدی در مراسم رونمایی تامین مالی ارزی پروژه‌های اقتصادی کشور «عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله ایران» با بیان اینکه تمرکز فعالیت‌های مرکز مبادله مبتنی بر دو دارایی مالی ارز و طلا است، اظهار داشت: از آنجایی که نوسانات قیمت ارز و طلا تصمیمات جمع کثیر مردم و فعالان اقتصادی را تحت تاثیر می‌گذارد، مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته از این رو ماموریت‌هایی برای مرکز مبادله ازو طلای ایران تعریف شده‌است. 

وی با اشاره به ماموریت ‌های تعریف شده برای مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: مرجعیت رسمی قیمت در بازارهای ارز و طلا و تامین نیاز واقعی ارز، ایجاد بستری امن برای انجام معاملات کلام و خرد برای فعالان اقتصادی و عموم مردم و ایجاد بستر تامین مالی ارزی نظام‌مند و ساختار مند از جمله ماموریت‌ها و اقدامات این مرکز است. 

مدیرعامل مرکز مبادله ایران ادامه داد: باید بتوانیم به طور مستمر حجم بازار غیر رسمی را کاهش دهیم و به بازار رسمی اضافه کنیم تا بازار ارز مدیریت و کنترل شود. همچنین باید نیاز واقعی ارزی احصا شود تا اطلاعات واقعی از میزان نیاز و مصرف ارز در کشور داشته باشیم و براساس آن سیاست‌گذاری‌ها انجام شود.

سعیدی افزود: اصولا بازارها شکل می‌گیرند که در لحظه قیمت واحد اعلام شود تا از التهابات بکاهند و وظیفه مرکز مبادله هم رفع فضای ناامنی است تا بتوانیم از اقدامات متقلبانه در شرایط نوسانات جلوگیری کنیم. 

وی با بیان اینکه موضوع تامین مالی ساختارمند مصادف شد با شکل‌گیری فعالیت مرکز مبادله و این حوزه هم به مرکز سپرده شد و امیدواریم که زمینه ساز اقدامات موثری در این حوزه باشیم، اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های مرکز مدیریت ریسک است از این رو در آینده قراردادهای مشتقه از جمله پیمان آتی و قرارداد تاخت را خواهیم داشت تا صادرکنند و واردکننده بتوانند نیاز آتی خود را تامین کنند. 

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا گفت: در این مدت کوتاه تامین مرکز در سرفصل‌ نیازهای ضروری توانست ۵٩٢ میلیون دلار و ١٩٢ میلیون یورو تامین کند هر چند که این عدد و ارقام کوچک هستند اما بسیار اثرگذار بودند. 

وی تاکید کرد: انتشار اوراق مراحبه در دو مرحله ١٠٠ میلیون یورویی خواهد بود و پایه آن یورو است و مصرف آن دقیقا براساس برنامه از قبل برنامه ریزی شده است و خرید این اوراق از محل رفع تعهدات صادراتی ممنوع است، از این رو از این اقدام التهاب آفرین در بازار نیست. برای ورود به اوراق مراحبه حداقل باید  ١٠٠٠ ورق خریداری شود که ارزش هر ورق ١٠٠٠ یورو است. سرمایه‌گذارمی‌تواند مجموع ١٠٠ میلیون یورو را خریداری کند و در عرضه اول شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس ورود می‌کند.

همچنین در این مراسم دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه بانک در عرضه اولین اوراق مراحیه ارزی متعهد پذیره نویسی و ضامن است، اظهار داشت: در ایران متاسفانه تامین مالی کوتاه مدت که جزو وظایف بازار سرمایه است به بانک‌ها سپرده شده و امروز بانک‌ها با این حجم تقاضا برای تامین مالی مشکل دارند.

وی ادامه داد: اما سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، بانک‌ها را به این وا داشت که روش تامین مالی برای پروژه بزرگ طراحی کنند که امروز یکی از طرح‌ها به اجرا می رسد که خروجی مهم آن کاهش فشار به رشد دارایی و ترازنامه‌های بانک‌ها است و همچنین بستری برای اجرای پروژه‌های بزرگ هم فراهم می شود.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا