اقتصاد

تهیه خوراک کامل شترهای دوکوهانه



رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در راستای کاهش هزینه‌های تغذیه، اقتصادی کردن پرورش و نگهداری شتران دوکوهانه و ترغیب دامداران به فعالیت شترداری، فرمول‌های خوراک کامل دام بر اساس ضایعات کشاورزی و علوفه خارشتر در اختیار گله‌داران قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، محمود صحرایی بیان کرد: استان اردبیل زیستگاه اصلی شترهای دوکوهانه کشور بوده این گونه جانوری در حال انقراض بوده و در حال حاضر تعداد محدودی از عشایر منطقه مغان و مشکین‌شهر به پرورش شتر دوکوهانه مشغول هستند.

وی گفت: بخش تحقیقات علوم دامی مرکز در راستایی حفظ و حراست این ذخایر ژنتیکی ارزشمند که در کشور منحصر به فرد است اقدامات لازم را در زمینه جلوگیری از خطر انقراض شتر دوکوهانه ایران انجام می‌دهد.

 

صحرایی افزود: در حال حاضر طرحی با عنوان پایش، ثبت ذخایر ژنتیکی بومی کشور شترهای دوکوهانه و ارزیابی تیپ شتران دوکوهانه استان توسط بخش تحقیقات علوم دامی مرکز در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: به منظور کاهش هزینه‌های نگهداری و پرورش شتران دوکوهانه در گله‌های مردمی با توجه به وفور تولید ضایعات محصولات کشاورزی از قبیل کاه و کلش سویا، ذرت بذری، بادام زمینی و همچنین وجود مقادیر قابل توجهی خارشتر به‌ویژه در دشت مغان در دستور کار گرفت.

صحرایی گفت: در راستای کاهش هزینه‌های تغذیه و اقتصادی کردن پرورش و نگهداری شتران دوکوهانه و ترغیب دامداران به فعالیت شترداری فرمول‌های خوراک کامل دام بر اساس ضایعات کشاورزی و علوفه خارشتر به گله‌داران توصیه شده است.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا