اقتصاد

تورم دانمارک به بالاترین رقم 40 سال گذشته رسید


آمارهای اداره آمار دانمارک نشان داد، قیمت مصرف کننده در این کشور به بالاترین سطح در 38 سال گذشته رسید.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از راشاتودی، آمارهای اداره آمار دانمارک نشان داد، قیمت مصرف کننده در این کشور به بالاترین سطح در 38 سال گذشته رسید.

بر اساس این آمار، شاخص قیمت مصرف کننده دانمارک از 5.4 درصد در ماه مارس به 6.7 درصد در ماه آوریل افزایش یافته است.

قیمت ها در بحبوحه افزایش هزینه های انرژی در جهان به علت درگیری روسیه و اوکراین بالا رفته است. عوامل اصلی افزایش نرخ تورم در دانمارک رشد قیمت برق، گاز طبیعی، مواد غذایی و تنباکو است.

این آمار نشان داد، قیمت مواد غذایی طی سال گذشته 10.3 درصد افزایش یافته است؛ رقمی که از سال 1982 تاکنون سابقه نداشته است.

نرخ تورم اصلی که شامل قیمت انرژی و مواد غذایی فرآوری نشده نمی شود به 3.6 درصد رسیده که بالاترین رقم از سال 1990 به شمار می رود و از نرخ 3.2 درصد ماه مارس بیشتر است.

دانمارک تنها کشوری نیست که از زمان درگیری روسیه و اوکراین و در نتیجه تحریم های غرب علیه روسیه، از افزایش قیمت ها و تورم رنج می برد.

به علت نگرانی از اختلال در عرضه انرژی روسیه و زنجیره تامین، قیمت سوخت و مواد غذایی در دو ماه گذشته در سطح جهان به شدت افزایش یافته است.

بانک های مرکزی انگلیس، آمریکا و سایر کشورها در راستای مدیریت افزایش قیمت ها، نرخ بهره بانکی را افزایش داده اند. با این حال، بانک مرکزی دانمارک هنوز نرخ بهره را تغییر نداده است.

بانک مرکزی اروپا نیز با وجود افزایش قیمت ها، نرخ بهره را تغییر نداده است.

انتهای پیام/

 


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا