اقتصاد

توسعه شبکه خطوط انتقال گاز در هند



دولت هند با هدف افزایش سهم انرژی پاک در سبد انرژی این کشور به دنبال افزایش سهم گاز طبیعی در ترکیب منابع انرژی و رساندن آن به 15 درصد تا سال 2030 و همچنین دستیابی به ترکیب 5 درصدی بیودیزل در ترکیب سوخت دیزلی یا گازوئیلی است.

همچنین دولت هند با ایجاد یک شبکه ملی گاز تحت عنوان؛ یک ملت، یک شبکه گاز در تلاش است تا دسترسی به گاز طبیعی را در سراسر کشور افزایش دهد. رامسوار تلی وزیر نفت و گاز طبیعی هند اعلام کرده است که هیئت تنظیم مقررات نفت و گاز طبیعی این کشور (PNGRB) مجوز شبکه خط لوله گاز طبیعی به طول تقریبی 33592 کیلومتر را در سراسر کشور صادر کرده که در مجموع 12206 کیلومتر خط لوله در مراحل گوناگون ساخت هستند.

Gurpreet Chugh، مدیر عامل ICF خاطرنشان کرده که سهم فعلی گاز طبیعی در سبد انرژی هند 6.7 درصد است و مصرف گاز طبیعی این کشور طی 20 سال گذشته به طور متوسط سالانه 4 تا 5 درصد افزایش یافته است که دلایل اصلی این رشد، معرفی و عرضه قابل توجه گاز طبیعی مایع‌شده، گسترش شبکه توزیع گاز شهری و ظهور فناوری هایی مانند بیوگاز فشرده (CBG) بوده‌ است.

در حالی که ترکیب فعلی گاز داخلی و وارداتی هند 50 درصد- 50 درصد است، به نظر می‌رسد که به دلیل افزایش تقاضای بازار، این نسبت به زودی به نفع گاز وارداتی تغییر خواهد کرد. افزایش تقاضا برای گاز و ارزان بودن نسبی آن در مقایسه با نفت وارداتی، می‌تواند زمینه را برای حرکت به سمت رژیم وارداتی مبتنی بر گاز در هند تسریع کند. این پتانسیل با توجه به وجود 45 میلیون تن ظرفیت در پایانه‌های LNG که تنها 25 میلیون تن از آن در حال بهره‌برداری است، قابل توجه بوده و فرصت قابل توجهی را برای کسب و کارهای فعال در زمینه LNG در قالب ادغام با صنعت گاز طبیعی را فراهم می‌کند.  

چندین فرصت در حال ظهور برای بخش گاز هند، از جمله استفاده از LNG در وسایل نقلیه سنگین و رشد بیوگاز فشرده (CBG)، که به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند، معرفی شده‌اند و در همین راستا تحت برنامه جایگزین پایدار به سوی حمل و نقل مقرون به صرفه، از کارآفرینان حوزه‌های گوناگون برای تولید CBG و  ترویج استفاده از آن دعوت بعمل آمده است. 

منبع:  sundayguardian  

آگهی
دکمه بازگشت به بالا