اقتصاد

خلع ید ۹۰۰ هکتار زمین صنعتی راکد در سال گذشته

معاون وزیر صمت گفت: در سال گذشته ۹۰۰ هکتار زمین را پس گرفتیم که فرایند قانونی آن طی شده است، این در حالی است که سال گذشته به صورت کلی دو هزار و ۴۰۰ هکتار زمین واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رسولیان با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر اظهار داشت‌: ۸۵۸ شهرک و ناحیه صنعتی فعال و به بهره‌برداری رسیده داریم که بیش از یک میلیون نفر در قالب کارکنان و فعالان اقتصادی به صورت مستقیم در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشغول به کار هستند. البته شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب ما ۱۰ هزار و ۵۷ فقره است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، افزود: ۵۱ هزار واحد تولیدی و صنعتی در بخش‌های مختلف از جمله شیمیایی، فلزی، مواد غذایی، کانی‌های غیرفلزی، نساجی و… در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور فعال هستند.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: دو وظیفه اصلی داریم که یکی از آن‌ها تأمین زیرساخت‌های لازم برای استقرار صنایع است و وظیفه دیگر حمایت از صنایع کوچک می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه شهرک‌ها و نواحی صنعتی محصول انقلاب اسلامی هستند و سال ۱۳۶۲ قانون ایجاد شهرک‌های صنعتی مصوب شده است، تصریح کرد: بیش از ۷۵ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به فاضلاب متصل هستند. آب، گاز، برق و … در عمده شهرک‌ها و نواحی صنعتی فراهم شده است و زمین مناسب را با زیرساخت‌های لازم به فعالان اقتصادی عرضه می‌کنیم. همچنین تقریباً ۳۰۰ شهرک صنعتی توسط خود فعالان اقتصادی اداره می‌شود که ما بر کار آنها نظارت داریم.

رسولیان، بیان داشت: حرکت به سمت صنایع کوچک و حمایت جدی از این بخش‌ها مانند کشورهای توسعه یافته در دستور کار است، نزدیک به ۹۸ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور کوچک و متوسط هستند و حمایت‌ها در قالب ۸۵ سرفصل حمایتی در حوزه‌های مختلف از جمله برندینگ، آموزش، تحقیق و توسعه، بازاریابی و…. دنبال می‌شود.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیندها جهت تسهیل هرچه بیشتر امور، اظهار داشت: صدور مجوزها به صورت الکترونیکی است و تمام تلاش خود را برای حمایت از صنایع کوچک و تسهیل مراحل راه اندازی واحدها و استقرار آن‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به کار می‌بندیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: متمرکز کردن واحدهای تولید در یک نقطه به سبب ایجاد همگرایی میان واحدهای تولیدی، تکمیل هر چه بهتر زنجیره ارزش و رعایت مسائل زیست محیطی از دیگر موارد مهم در راه اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. البته ۱۲۰ لکه صنعتی نیز ایجاد شده است که در قالب ساماندهی لکه‌های صنعتی مصوبات لازم را برای تبدیل آن‌ها به شهرک صنعتی خصوصی گرفته‌ایم تا همگرایی بیشتر و ساماندهی در این حوزه به وجود بیاید.

استقرار ۷۰ درصد از مجموع واحدهای صنعتی کل کشور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

وی همچنین اظهار داشت: ۷۰ هزار واحد صنعتی در کل کشور وجود دارد که ۵۰ هزار از این واحدها در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند که ۷۰ درصد از مجموع واحدهای صنعتی کل کشور را شامل می‌شود.

رسولیان، افزود: این سازمان به درگاه مجوزها متصل شده است، اکنون واگذاری‌های زمین به صورت کاملاً الکترونیکی و از طریق مزایده و با انجام ارزیابی‌های کیفی لازم انجام می‌شود. بخش عمده‌ای از واگذاری‌های سال گذشته الکترونیکی بود و نظارت‌های ما نیز بر روند انجام کار الکترونیکی می‌شود.

وی افزود: آمار واحدهای تولیدی به بهره برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی رشد خوبی داشته است، سال گذشته ۲۹۴۲ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بهره برداری شده و شروع به کار کرده است و ۴۹ هزار نفر در این راستا مشغول به کار شدند. همچنین ۴ هزار و ۹۰۰ طرح تولیدی در مرحله نصب ماشین آلات است که با حمایت‌های لازم از جمله استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ امیدواریم هر چه سریع‌تر در سالی که به نام رشد تولید نامگذاری شده است شروع به کار کنند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تأمین زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های تولیدی، اظهار داشت: تأمین برق در دو حوزه زیرساخت برق و همچنین تولید برق دنبال می‌شود. ۲ هزار مگاوات کسری زیرساخت برق یعنی خطوط انتقال و پست برق داریم. تولید در حال رشد است و نیاز به برق بیشتری داریم که در قالب سفرهای استانی رئیس جمهور نیز اعتبارات و مصوبات خوبی را در این حوزه گرفته‌ایم.

وی در ادامه بیان داشت: ۹۵ پست برق را با وزارت نیرو مشارکت کرده‌ایم که ۶۰ مورد آن مربوط به سال گذشته بوده است. ۸۵۰ مگاوات برق را سال گذشته به شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حوزه زیرساخت اضافه کرده‌ایم که برنامه ما برای سال گذشته در واقع ۸۰۰ مگاوات بوده است.

تولید یک‌هزار مگاوات برق در قالب نیروگاه‌های خود تأمین و کوچک مقیاس واحدهای صنعتی در سال گذشته

رسولیان، اظهار داشت: در حوزه تأمین و تولید برق نیز با کمک وزارت نیرو سال گذشته یک‌هزار مگاوات برق در قالب نیروگاه‌های خود تأمین و کوچک مقیاس توسط واحدهای تولیدی نصب و راه اندازی شده است، این رقم سال قبل‌تر از آن ۳۰۰ مگاوات بوده که رشد بسیار خوبی داشته است.

وی همچنین در خصوص تأمین آب پایدار برای تسهیل هر چه بهتر فعالیت‌های صنعتی، اظهار داشت: حرکت ما به سمت استفاده از پساب شهری و انتقال آب است، طی ۲ سال گذشته برای اولین بار ۲ هزار لیتر بر ثانیه پساب شهری خریداری شده که بخش عمده‌ای از آن در استان‌هایی از جمله اصفهان، سمنان، البرز، تهران، مرکزی و…. وارد صنعت شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اظهار داشت: تصفیه خانه‌های فاضلاب را نیز به دلیل مسائل زیست محیطی رشد می‌دهیم، ۱۶۶ مدل تصفیه خانه را بهره‌برداری کردیم. همچنین سال گذشته ۱۲ تصفیه‌خانه جدید را مورد بهره‌برداری قرار دادیم و ۲۷۰ هزار مترمکعب در شبانه روز بازچرخانی پساب انجام می‌دهیم.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانش بنیان‌ها را متمایز از سایر واحدها می‌بینیم، سال گذشته از لحاظ واگذاری زمین دانش بنیان‌ها در اولویت بودند و در تهران و شهرهای بزرگ نیز که زمین صنعتی کم داریم دانش بنیان وارد مزایده واگذاری زمین نشدند و خارج از مزایده به آنها زمین واگذار کردیم. بیش از ۱۰۰ واحد دانش بنیان تولیدی بدون مزایده با اقساط طولانی مدت سال گذشته از سازمان ما زمین دریافت کردند.

رسولیان، افزود: همچنین واحدهای تولیدی که قابلیت دانش بنیان شدن دارند شناسایی شدند و به کمک مشاوران بخش خصوصی امکان‌سنجی‌های لازم را انجام داده‌ایم که در این راستا ۳۷۸ واحد مستعد دانش بنیان سال گذشته شناسایی شد که ۱۲۰ مورد از آنها دانش بنیان شدند.

رفع ۱۰۷ نیاز فناورانه بنگاه‌های بزرگ توسط شرکت‌های فناور، نوآور و توانمند سال گذشته

وی اظهار داشت: نیازهای فناورانه واحدهای بزرگ نیز شناسایی شد، به کمک ۱۹ فن بازار این نیازها به شرکت‌های دانش بنیان همرسانی می‌شوند و در این راستا سال گذشته ۱۰۷ نیاز فناورانه بنگاه‌های بزرگ توسط شرکت‌های فناور، نوآور و توانمند برآورده شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: سال گذشته مجوز احداث ۴۰ شهرک فناوری را گرفتیم، هم اکنون نیز ۶ شهرک فناوری در کشور در حال فعالیت است. جانمایی ۲۰ مورد از این ۴۰ شهرک نیز انجام شده و بقیه نیز در حال مطالعه لازم است. همچنین در نقاطی که مستعد استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان هستند پردیس‌های دانش بنیان را راه انداختیم، برای ۲۰ نقطه به عنوان ۲۰ مرکز و پردیس دانش بنیان تفاهم‌های لازم امضا شده است.

وی، در خصوص احیای واحدهای تولیدی راکد نیز خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد و تعطیل به‌کمک هزار و ۲۰۰ مشاور مستقر در مراکز و کلینیک‌های کسب و کار شناسایی شده است، ۴۴ درصد از این واحدها مشکل تأمین مالی، ۱۶ درصد مشکل بازار، ۱۱ درصد مشکلات تأمین مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین آلات، ۸ درصد مشکلات زیرساختی، ۲ درصد اختلافات سهامداران و ۹ درصد نیز اختلاف با دیگر دستگاه‌ها داشته‌اند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اظهار داشت: کار عارضه یابی را همین کلینیک‌های کسب و کار انجام داده‌اند و مشخص شد که ۶۰ درصد از این واحدها قابل احیا هستند. سال گذشته یک‌هزار و ۷۵۰ واحد تولیدی راکد در حوزه صنعت (داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی) احیا شدند، این واحدها کاملاً تعطیل بودند که عمده واحدها توسط بخش خصوصی توانمند و احیاگران فعال شده‌اند.

وی بیان داشت: واحدهای راکد داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۸۵۰۰ مورد بوده است که ۱۸ درصد واحدها را شامل می‌شد، این رقم سال گذشته به ۶۷۰۰ مورد رسیده که ۱۳ درصد کل واحدها را شامل می‌شود. برنامه ما طی چهار ساله دولت احیا ۶۰ درصد واحدهای راکدی است که قابل احیا هستند.

رسولیان، همچنین گفت: تفاهم‌نامه‌های لازم برای تأمین مالی واحدهای تولیدی را نیز با بانک‌های از جمله ملی و توسعه تعاون انجام داده‌ایم، در این راستا ۶۰۰ میلیارد تومان انتهای سال گذشته با بانک توسعه تعاون برای تأمین مالی بنگاه‌ها و صنایع کوچک، تفاهم نامه امضا کرده‌ایم.

فسخ و خلع ید ۹۰۰ هکتار زمین صنعتی راکد در سال گذشته

وی در خصوص خلع ید قراردادهای راکد، نیز اظهار داشت: برای فسخ قرارداد و خلع ید زمین‌هایی که توسط افراد خریداری شده اما به بهره برداری نرسیده است و امکان بهره‌برداری نیز وجود ندارد، به صورت جدی ورود کرده‌ایم. البته برای بخشی که در حال ساخت هستند مهلت و زمان قانونی ارائه می‌دهیم. در سال گذشته ۹۰۰ هکتار زمین را پس گرفتیم که فرایند قانونی آن طی شده است، این در حالی است که سال گذشته به صورت کلی دو هزار و ۴۰۰ هکتار زمین واگذار شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: موضوع فسخ قراردادهای راکد و خلع ید زمین‌های راکد در واقع مصوبه دولت است و این زمین‌ها به صورت قانونی به فعالان اقتصادی توانمند با انجام ارزیابی‌، اهلیت‌سنجی و امکان سنجی لازم می‌دهیم، اکنون نیز بیش از ۱۷۰۰ قرارداد در مراجع قضائی برای فسخ داریم.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایجاد کارگاه‌های تولیدی کوچک (سوله‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ متری) نیز در دستور کار است. این کارگاه‌ها را به شرکت‌های دانش بنیان، فناور، نوآور و واحدهای توانمند تولیدی که امکانات مالی مناسبی ندارند اجاره می‌دهیم، که حتی با فعال بودن می‌توانند مالک شوند. ۲۷۰۰ کارگاه طی دو سال گذشته ساخته شده است و امسال نیز برنامه جدی داریم که به سمت ساخت کارگاه‌های بزرگ‌تر ۵۰۰ و ۱۰۰۰ متری برویم.

رسولیان در خصوص شهرک‌های صنعتی تخصصی، نیز افزود: ۸۲ شهرک صنعتی تخصصی را با توجه به امکان سنجی، آمایش سرزمینی و خوشه‌های صنعتی مصوب کردیم، ۴۷ شهرک صنعتی تخصصی بهره برداری شده است، این شهرک‌ها در حوزه‌های مبلمان، صنایع غذایی، شیشه و…. هستند، شهرک پوشاک را نیز می‌خواهیم در تهران ایجاد نمائیم.

وی تصریح کرد: توسعه شهرک‌های موجود در جاهایی که امکان و ظرفیت لازم وجود دارد اولویت و هدف ما است، البته سال گذشته ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی جدید ایجاد شده است، همچنین طی دو سال گذشته ۱۳ هزار هکتار زمین به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شده است، امسال نیز می‌خواهیم ۵ هزار هکتار به مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه کنیم و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز سال گذشته در حوزه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اظهار داشت: سال گذشته برای ایجاد ۴ شهرک صنعتی بزرگ مصوبه گرفتیم، همچنین کنار شهرک‌های صنعتی می‌خواهیم شهرهای مسکونی برای استقرار کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی راه بیندازیم و اطراف شهرک‌های صنعتی به واحدهای تولیدی زمین بدهیم تا برای کارکنان خود مسکن بسازند.

گفتنی است که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی و ۶ منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۶۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی و چهار هزار و ۲۶۰ واحد کارگاهی تکمیل شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا