اقتصاد

درخواست نورد‌کاران از وزارت صمت برای تعیین سود قانونی تولیدات


عضو هیئت مدیره بزرگترین تولید کننده خصوصی نورد خاورمیانه با اشاره به کمبود عرضه شمش، گفت: درخواست نوردکاران از وزارت صمت تعیین سود قانونی بیلت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بهمن قاسمی امروز در یک نشست خبری با اشاره به مشکلات تولید‌کننده‌های مقاطع فولادی بخش خصوصی در کشور، گفت: تولید‌کنندگان این صنعت با توجه به گران تمام شدن تولید محصولات نهایی به علت عرضه گران شمش امکان صادرات ندارند.

عضو هیئت مدیره  بزرگترین تولید‌کننده خصوصی  نورد خاورمیانه اظهار داشت: این در حالی است که اگر شمش صادر نشود، خریدار  مجبور می‌شود که محصول نهایی را از ما خریداری کند اما با توجه به اینکه عرضه شمش به صورت قطره چکانی و به عبارتی ۵۰ درصد نیاز بازار است در نتیجه محصول نهایی نیز برای ما گران تمام می‌شود.

وی افزود: شرکت فولادی محصولی را که ۷ هزار ۲۰۰ تومان برایش تمام می شود را به قیمت ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رساند و با بیش از ۱۵۰ درصد سود  و واسطه نیز همان محصول را بالای ۲۵ هزار تومان با بیش از ۳۰ درصد سود به مصرف کننده می‌دهد و شرکت فولادی دیگری با بیش از ۸۵ درصد سود شمش و اسلب را و به بازار می‌دهد و آن هم به صورت قطره چکانی بنابراین با توجه به هزینه‌های حمل گاز، برق و آب و … تقاضا داریم وزارت صمت حداقل سود مورد تایید نورد را اعلام کند تا مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. 

قاسمی با بیان این مطلب که در خودروسازی‌ها به علت بالا بودن قیمت تمام شده امکان رشد وجود ندارد، گفت: تولید‌کننده برای اینکه قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد در نتیجه از کیفیت کم می‌کند به عنوان مثال ضخامت ورق‌های فولادی مورد استفاده را در خودرو کاهش می‌دهد و به این ترتیب با کاهش کیفیت سعی می‌کند تا قیمت تمام شده را کاهش دهد. 

وی افزود: اگر نوردکاران مورد حمایت قرار گیرند تا تولید و سود افزایش یابد بنابراین این موضوع می‌تواند به افزایش کیفیت کمک کند و لذا محصولات با کیفیت و ارزش افزوده بالاتر تولید شود. 

عضو هیئت مدیره  بزرگترین تولید‌کننده خصوصی  نورد خاورمیانه اظهار داشت: نوردکاران به علت مشکلات نقدینگی و عدم تامین آن از بانک با یک چهارم ظرفیت خود کار می‌کنند و لذا انتظار داریم برای تامین سرمایه در گردش مساعدت‌هایی صورت گیرد. 

قاسمی افزود:  یکی از فولاد سازان بزرگ کشور در عرضه مواد اولیه به نورد کاران به این صورت عمل می‌کند که پول نقد از نورد کار تحویل می‌گیرد اما مواد اولیه را یک ماه دیگر تحویل می‌دهد. 

وی افزود: این اقدام این تولید کننده بزرگ فولاد به این دلیل است تا فولاد را در بازار داخلی نفروشد و آن را صادر کند و این موضوع سال‌هاست که در حال وقوع است.  

عضو هیئت مدیره  بزرگترین تولید‌کننده خصوصی  نورد خاورمیانه اظهار داشت: این فولاد ساز بزرگ، ماهانه حدود ۳۰۰هزار تن بیلت تولید می‌کند اما فقط ۲۰ درصد آن را در بورس کالا عرضه می‌کند و نوردکار نیز باید این محصول را به نقد خریداری کند اما تحویل آن به خریدار حدودا یک ماه به طول می انجامد. 

وی افزود: قیمت تمام شده نورد کار معادل قیمت بیلت به علاوه ۱۲ درصد است در حالی که قیمت گذاری براساس قیمت بیلت به اضافه ۸ درصد تعیین شده است. 

قاسمی بیان داشت: اعتراضی به سود ۱۸۵ درصدی شرکت‌ها نداریم اما برای اینکه صنایع پایین دست امکان تولید داشته باشند و بتواند به جای صادرات محصول نیمه تمام، محصول نهایی و با ارزش افزوده بیشتری را صادر کند باید وزارت صمت حداقل سود مورد تایید نورد را اعلام کند. 

وی افزود: بنابراین برای ما خرید شمش از بازار آزاد بهتر است زیرا در همان زمانی که پول را پرداخت می‌کنیم کالای خود را نیز تحویل می‌گیریم. 

انتهای پیام/ 


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا