اقتصاد

رشد ۴۰ برابری تولید محصولات پتروشیمی پس از انقلاب/ دورنمای صنعت‌ در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: در پایان برنامه هشتم توسعه ظرفیت تولید پتروشیمی نسبت به الان دو برابر شده و تقاضای صنعت پتروشیمی به گاز به روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی شاهمیرزایی، امروز در نشست خبری در محل نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با اشاره به اهمیت صنعت پتروشیمی در کشور اظهار کرد: قبل از انقلاب صنعت پتروشیمی ایران توسط مستشاران خارجی اداره می‌شد، هفت‌مجتمع پتروشیمی در آن زمان فعالیت می‌کردند که تولید سالانه آنها بین ۱٫۵ تا ۳ میلیون تن بود که این محصولات بیشتر شامل کودهای شیمیایی بودند.

وی اظهار داشت: در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه تمرکز ویژه‌ای بر توسعه صنعت پتروشیمی ایران صورت گرفت که موجب شکوفایی این صنعت در کشور شد، امروز ۶۸ مجتمع پتروشیمی در سراسر کشور و عمدتا در عسلویه و ماهشهر وجود دارند.

شاهمیرزایی گفت: خط اتیلن غرب با انشعابات آن از عسلویه تا شمال غرب کشور به طول ۲۸۰۰ کیلومتر احداث شده است که مجتمع‌های زیادی در استان‌های مختلف به آن متصل هستند.

*جزئیات تولیدات صنعت پتروشیمی ایران بعد از انقلاب اسلامی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: ظرفیت تولید این ۶۸ مجتمع پتروشیمی ۹۰ میلیون تن در سال است اما به دلیل مشکلات فرآیندی و کمبود خوراک تولید آنها در سال جاری ۶۵ میلیون تن بوده است.

وی گفت: از این ۶۵ میلیون تن، ۲۵ میلیون تن مربوط به خوراک‌های بین‌‌مجتمعی است و محصول یک مجتمع به عنوان خوراک مجتمع بعدی می‌شود؛ حدود ۳۰ میلیون تن از محصولات تولیدی نیز صادر می‌شود و طبق پیش‌بینی درآمدی معادل ۱۴ میلیارد دلار حاصل می‌شود.

شاهمیرزایی گفت: سالانه حدود ۲ میلیارد دلار صرف واردات مواد اولیه موردنیاز صنایع تکمیلی می‌شود یعنی این مواد اولیه به میزان کافی در صنعت پتروشیمی ایران تولید نمی‌شود در نتیجه مجبور به واردات آنها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: تاکنون حدود ۱۰ میلیارد دلار از ارز صادراتی پتروشیمی‌ها به سامانه نیما عرضه شده است و انتظار داریم تا پایان سال این رقم به ۱۲٫۵ میلیارد دلار برسد.

وی اظهار داشت: حدود ۱۰ میلیون تن دیگر از تولیدات پتروشیمی نیز در داخل کشور مصرف می‌شود که توزیع آن از طریق بورس کالا انجام می‌شود. ۲٫۵ میلیون تن از این محصولات کود شیمیایی است.

* تقاضای گاز پتروشیمی‌ها تا پایان برنامه هشتم توسعه به روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد

شاهمیرزایی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ (پایان برنامه ششم توسعه) ظرفیت اسمی تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۴ میلیون تن می‌رسد، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران تا پایان برنامه هفتم و هشتم توسعه نیز به ۱۴۰ و ۱۹۹ میلیون تن می‌رسد، در پایان برنامه هشتم توسعه تقاضای صنعت پتروشیمی به گاز به روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: تولید متانول ایران تا پایان برنامه هشتم توسعه به ۴۰ میلیون تن در سال خواهد رسید و ضروری است در اعطای مجوزها بر تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی توجه شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴۰ نوع محصول عمده پتروشیمی در کشور تولید می‌شود که شامل ۳۳۰ گرید است. با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور تلاش خواهیم کرد که تا پایان عمر دولت سیزدهم از واردات کاتالیست بی‌نیاز شویم و به خودکفایی کامل برسیم، هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد تجهیزات صنعت پتروشیمی از داخل تأمین می‌شود.

شاهمیرزایی گفت: سالانه به‌طور میانگین حدود ۴.۵ تا ۵ درصد افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی را در جهان خواهیم داشت درحالی که تقاضای سوخت به صفر میل می‌کند، در نتیجه ضرورت دارد تمرکز سرمایه‌گذاری بر توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی قرار گیرد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا